poniedziałek, 17 Grudzień 2018

[Rozbudowa sieci tramwajowej] Gdzie wybudować nowy most?

Początek roku, zima, spowolnienie na budowach. Okres idealny na start nowych blogowych serii i to niekoniecznie z aktualnymi zdjęciami „z budowy”. W styczniu rozpocząłem serię [Przed i po] gdzie prezentuję porównania terenów na których były inwestycje – przed rozpoczęciem inwestycji i po jej zakończeniu. Dzisiaj zapoczątkowana seria [Rozbudowa sieci tramwajowej] będzie się bezpośrednio łączyła z [Przed i po], przynajmniej na początku.
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że trzeba rozbudowywać sieć tramwajową. Linia nr 2 jeżdżąca okrężną drogą, wypadki szczególnie w okolicy „Klarysek” paraliżujące sporą część miasta, zatłoczone rondo Fordońskie powodujące opóźnienia. O wyższości tramwajów nad autobusami (lub odwrotnie ;)) nie będę wspominał, o tym toczyło się wiele dyskusji. 128 lat temu ruszyły tramwaje w mieście, w PRL-u ich nie zlikwidowano, więc jasne że trzeba sieć rozbudować. W nowej serii postaram się Wam pokazać jak sieć tramwajowa będzie się zmieniać w najbliższych latach, jakie są kolejne plany, a z czasem pokażę Wam plany które jeszcze przez wiele, wiele lat pozostaną w strefie marzeń i/lub „luźnych” pomysłów. O potrzebach komunikacyjnych Bydgoszczy sporo pisze Mikołaj Głuszkowski na swoim blogu Quo vadis Bydgoszcz?, o potrzebie rozbudowy sieci tramwajowej ostatnio napisał w tekście Tramwaje to dobry, ale równocześnie bardzo ryzykowny projekt. Nie ma miejsca na półśrodki.

Wstęp jak zwykle krótki, mam nadzieję że nikogo nie zanudziłem. Przejdźmy do konkretów, na początek…

Nowy most przez Brdę. Gdzie wybudować?
Jedną ze zbliżających się inwestycji tramwajowych w mieście będzie budowa nowego mostu łączącego ulicę Toruńską z Fordońską. Niedawno podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Obecnie trwają analizy w którym miejscu taka przeprawa powinna powstać. Są dwie propozycje:

  • Nowy most tramwajowy + nowy most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (lokalizacja)
  • Nowy most tramwajowy jako przedłużenie zjazdu z „Górnego Tarasu” przy ulicy Perłowej (lokalizacja) + nowy most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego
 
Jak widać, niezależnie od wyboru miejsca dla nowego mostu tramwajowego, w ramach tej inwestycji powstanie drugi most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Podam moim zdaniem najważniejsze zalety budowy nowej przeprawy tramwajowej:
  • znaczne skrócenie drogi z „Górnego Tarasu” do Fordonu (dzisiaj tramwaj musi się cofać do ronda Toruńskiego i Fordońskiego),
  • odciążenie ronda Fordońskiego i Toruńskiego (znikną tramwaje do Fordonu, inne linie rozkładają się pomiędzy odcinki Perłowa – rondo Toruńskie – rondo Fordońskie i Perłowa – Bałtycka – rondo Fordońskie, co powinno pozwolić na minimalne skrócenie oczekiwania przez tramwaje na zielone światło),
  • w razie awarii/wypadku na odcinku od pętli Bałtycka do ronda Jagiellonów istnieje alternatywa dla linii tramwajowych jadących z Fordonu,
Powyższe punkty są niezależne od lokalizacji. Moim zdaniem jednak lepszą opcją jest nowy most na wysokości ulicy Perłowej:
  • w razie awarii/wypadku na odcinku Perłowa – rondo Toruńskie istnieje alternatywa dla linii tramwajowych jadących z „Górnego Tarasu”
  • większa ilość mostów w różnych lokalizacja = większa ilość przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów (zakładam, że miasto nie popełni więcej błędu jak z Trasą Uniwersytecką – brak chodników i dróg dla rowerów)
  • większa szansa na likwidację działek przy ulicy Toruńskiej – nie jestem przeciwnikiem działek, ale dla mnie (wychowanego na wsi) hodowanie pomidorów przy tak ruchliwej ulicy to żadna przyjemność, a tereny wręcz idealne na zabudowę mieszkaniową…
Więcej plusów lokalizacji „Perłowa” zebrał Przemek na swoim blogu Po Bydgosku. Tak się złożyło, że akurat dzisiaj wypuścił ten tekst: Tramwajowy most przez Brdę – 10 powodów, by oderwać go od dróg.
Mapa z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – źródło: Spinacz, skyscrapercity.com
Kazimierza Wielkiego – obecny most powstał w 2000 roku, co ciekawe skrzyżowania Kazimierza Wielkiego x Fordońska oraz Kazimierza Wielkiego x Toruńska zostały zbudowane tak, żeby po wybudowaniu drugiego mostu nie było trzeba wielkiej przebudowy tych skrzyżowań.

 

 

Mniej więcej w tym miejscu będzie kończył się drugi most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonale widać jak droga się rozszerza, po wybudowaniu drugiego mostu wystarczy prawą stronę dociągnąć do przeprawy

 

Dokładnie pomiędzy obecnym mostem, a nowym

 

 

 

 

 

Perłowa – nowe tory powstaną w miejscu części ogródków działkowych (od strony Toruńskiej) i częściowo w terenie należącym do salonu Citroen przy Fordońskiej.

 

 

 

 

 

 

 

Te działki powinny zniknąć w czasie budowy nowego mostu

 

 

Mniej więcej w miejscu początku nowego mostu

 

 

 

 

Po wybudowaniu nowego mostu tramwaje linii 7 nie będą musiały jechać okrężną drogą do Fordonu

 

W kolejnej części [Rozbudowa sieci tramwajowej] pokażę Wam inwestycję która wystartuje w tym roku – połączenie ronda Kujawskiego z rondem Bernardyńskim.

____
edytowano 28-07-2016
29-07-2016 ruszają konsultacje społeczne, a Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zaprezentował wstępne wizualizacje

 

budowa bydgoszcz kazimierza wielkiego linia tramwajowa nowy most nowy most drogowy nowy most tramwajowy perłowa plany rozbudowa tramwaj

Pozostałe inwestycje

Line


Chcesz wysłać załącznik? Napisz bezpośrednio: kontakt@bydgoszczwbudowie.pl