02 lut [Rozbudowa sieci tramwajowej] Gdzie wybudować nowy most?
Początek roku, zima, spowolnienie na budowach. Okres idealny na start nowych blogowych serii i to niekoniecznie z aktualnymi zdjęciami „z budowy”. W styczniu rozpocząłem serię [Przed i po] gdzie prezentuję porównania terenów na których były inwestycje – przed rozpoczęciem inwestycji i po jej zakończeniu. Dzisiaj zapoczątkowana seria [Rozbudowa sieci tramwajowej] będzie się bezpośrednio łączyła z [Przed i po], przynajmniej na początku.
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że trzeba rozbudowywać sieć tramwajową. Linia nr 2 jeżdżąca okrężną drogą, wypadki szczególnie w okolicy „Klarysek” paraliżujące sporą część miasta, zatłoczone rondo Fordońskie powodujące opóźnienia. O wyższości tramwajów nad autobusami (lub odwrotnie ;)) nie będę wspominał, o tym toczyło się wiele dyskusji. 128 lat temu ruszyły tramwaje w mieście, w PRL-u ich nie zlikwidowano, więc jasne że trzeba sieć rozbudować. W nowej serii postaram się Wam pokazać jak sieć tramwajowa będzie się zmieniać w najbliższych latach, jakie są kolejne plany, a z czasem pokażę Wam plany które jeszcze przez wiele, wiele lat pozostaną w strefie marzeń i/lub „luźnych” pomysłów. O potrzebach komunikacyjnych Bydgoszczy sporo pisze Mikołaj Głuszkowski na swoim blogu Quo vadis Bydgoszcz?, o potrzebie rozbudowy sieci tramwajowej ostatnio napisał w tekście Tramwaje to dobry, ale równocześnie bardzo ryzykowny projekt. Nie ma miejsca na półśrodki.
Wstęp jak zwykle krótki, mam nadzieję że nikogo nie zanudziłem. Przejdźmy do konkretów, na początek…
Nowy most przez Brdę. Gdzie wybudować?
Jedną ze zbliżających się inwestycji tramwajowych w mieście będzie budowa nowego mostu łączącego ulicę Toruńską z Fordońską. Niedawno podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Obecnie trwają analizy w którym miejscu taka przeprawa powinna powstać. Są dwie propozycje:
- Nowy most tramwajowy + nowy most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (lokalizacja)
- Nowy most tramwajowy jako przedłużenie zjazdu z „Górnego Tarasu” przy ulicy Perłowej (lokalizacja) + nowy most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego
- znaczne skrócenie drogi z „Górnego Tarasu” do Fordonu (dzisiaj tramwaj musi się cofać do ronda Toruńskiego i Fordońskiego),
- odciążenie ronda Fordońskiego i Toruńskiego (znikną tramwaje do Fordonu, inne linie rozkładają się pomiędzy odcinki Perłowa – rondo Toruńskie – rondo Fordońskie i Perłowa – Bałtycka – rondo Fordońskie, co powinno pozwolić na minimalne skrócenie oczekiwania przez tramwaje na zielone światło),
- w razie awarii/wypadku na odcinku od pętli Bałtycka do ronda Jagiellonów istnieje alternatywa dla linii tramwajowych jadących z Fordonu,
- w razie awarii/wypadku na odcinku Perłowa – rondo Toruńskie istnieje alternatywa dla linii tramwajowych jadących z „Górnego Tarasu”
- większa ilość mostów w różnych lokalizacja = większa ilość przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów (zakładam, że miasto nie popełni więcej błędu jak z Trasą Uniwersytecką – brak chodników i dróg dla rowerów)
- większa szansa na likwidację działek przy ulicy Toruńskiej – nie jestem przeciwnikiem działek, ale dla mnie (wychowanego na wsi) hodowanie pomidorów przy tak ruchliwej ulicy to żadna przyjemność, a tereny wręcz idealne na zabudowę mieszkaniową…
Mniej więcej w tym miejscu będzie kończył się drugi most drogowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego
Doskonale widać jak droga się rozszerza, po wybudowaniu drugiego mostu wystarczy prawą stronę dociągnąć do przeprawy
Dokładnie pomiędzy obecnym mostem, a nowym
Te działki powinny zniknąć w czasie budowy nowego mostu
Mniej więcej w miejscu początku nowego mostu
Po wybudowaniu nowego mostu tramwaje linii 7 nie będą musiały jechać okrężną drogą do Fordonu
W kolejnej części [Rozbudowa sieci tramwajowej] pokażę Wam inwestycję która wystartuje w tym roku – połączenie ronda Kujawskiego z rondem Bernardyńskim.
____
edytowano 28-07-2016
29-07-2016 ruszają konsultacje społeczne, a Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zaprezentował wstępne wizualizacje