poniedziałek, 17 Grudzień 2018

[Tor regatowy] Start budowy nowej trybuny z hangarem

Rozpoczęła się kolejna inwestycja na terenie najstarszego toru regatowego w Polsce. Przy ulicy Witebskiej powstaje nowy hangar na małe jednostki pływające z trybuną dla kibiców.

Tor Regatowy w Brdyujściu powstał w 1912 roku w miejscu portu drzewnego. Początkowo wykorzystywane przez niemieckich sportowców, od 1920 roku przez Polskich. Akwen stał się krajowym centrum sportów wodnych, wybudowano drewniane trybuny na 2500 widzów, hangary do magazynowania łodzi i kajaków oraz wieżę sędziowską. Trybuna powstała w dwa miesiące. Na otwarciu toru obecny był ówczesny Prezydent RP Stanisław Wojciechowski. Szczyt popularności toru i sportów wodnych przypadł na 1929 rok, kiedy w dwa dni przez trybuny przewinęło się 30 000 osób. Drewniana trybuna została spalona w 1945 roku przez żołnierzy radzieckich, od tamtego czasu tor z otoczeniem przebudowywany był kilkukrotnie. Jednak wiele to nie dało, po wojnie obiekt stracił na znaczeniu, powstały tory w Poznaniu, Kruszwicy, Kaliszu i Szczecinie, które przejęły większość zawodów. Od II Wojny Światowej w tym miejscu odbyły się prawdopodobnie tylko jedne zawody międzynarodowe o randze mistrzowskiej.

Obecnie otoczenie toru nie sprawia najlepszego wrażenia. Istniejące ławki nie są dostosowane do dzisiejszych wymagań kibiców, dlatego konieczna jest ich przebudowa. W ostatnim czasie wyburzono krytą trybunę, obecnie z tego miejsca wywożona jest ziemia. Powstanie tam hangar dla małych jednostek pływających, nad nimi powstaną nowe trybuny na 306 osób. Przez tą inwestycję zmniejszy się pojemność obiektu, ponieważ trybuny ziemne trzeba było częściowo rozebrać. Widoczne na zdjęciu nr 2 i 3 trybuny nie będą przebudowywane w ramach tej inwestycji. I nie wiadomo kiedy będą.

Nowy hangar będzie miał miał siedem bram rolowanych znajdujących się przy brzegu. Hangar ma być przeznaczony do przechowywania sprzętu pływającego oraz urządzeń technicznych. Dojście na trybunę odbywać się będzie schodami zaprojektowanymi wzdłuż zachodniej elewacji budynku. Zaprojektowano sześć rzędów miejsc siedzących dla łącznie 306 osób, całość zostanie zadaszona.

Nowy budynek będzie miał niemal 600 m2 powierzchni, przebudowa obejmie dodatkowo ponad 900 m2 powierzchni placu pomiędzy budynkiem, a akwenem. Nie zmieni się liczba miejsc postojowych.

Prace będą kosztowały około 4 mln złotych, wykona jest Ebud – Przemysłówka. Firma była jedynym chętnym do wykonania inwestycji. Początkowo Urząd Miasta planował wydać na ten cel 3,6 mln złotych jednak obecnie oferty w przetargach zazwyczaj są znacznie wyższe miż dotychczasowe wyceny. Budowa ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Nie ma dostępnych wizualizacji.

To nie pierwsza inwestycja na torze regatowym w ostatnich latach. W 2015 oddano do użytku budynek z więżą sędziowską (widoczny na zdjęciach nr 3-5 i kilku z lotu ptaka), a rok później poszerzono akwen mety. W kolejnych latach planowana jest przebudowa nabrzeża w okolicy nowego hangaru oraz budowa slipu do wodowania łodzi.

Pozostałe inwestycje

Line


Chcesz wysłać załącznik? Napisz bezpośrednio: kontakt@bydgoszczwbudowie.pl