
07 paź [Zajezdnia Toruńska] Październik 2025
Trwa przebudowa i rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. I etap inwestycji gotowy jest w około 70%.
Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Toruńskiej to kompleks budynków i torów odstawczych zlokalizowany na Zimnych Wodach w rejonie ulicy Toruńskiej, Smoleńskiej i Nowotoruńskiej. Kompleks zajmuje około 7 hektarów (pomiar według Google Maps), a same tory mają długość ponad 7,3 kilometra. Tory odstawcze nie były w całości przystosowane do obsługi niskopodłogowych, długi tramwajów, więc konieczna była jej modernizacja.
Modernizację podzielono na etapy. W I etapie MZK chce przebudować układ torowy (zgodnie z wizualizacjami liczba torów odstawczych nie ulegnie zmianie) oraz sieć zasilającą trakcję. Budynki zostaną dostosowane do zapewnienia wymaganych warunków obsługi technicznej oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych. W budynku pojawi się tokarka podtorowa, która zapewni automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów. Dzięki tokarce zostanie nieco ograniczony hałas i drgania na trasach tramwajowych. W planach jest modernizacja sieci elektrycznej, oświetlenia terenu, instalacji wodno-kanalizacyjnej i ogrzewania. Zaplanowano też przebudowę układu drogowego zajezdni.
W II etapie budynki zajezdni mają przejść modernizację w zakresie redukcji ich negatywnego oddziaływania na środowisko. MZK chce aby przegrody budowlane i sieć cieplna spełniały wymagania w zakresie izolacyjności cieplnej. W budynku zostaną wymienione źródła światła na energooszczędne. Ma się też pojawić instalacja fotowoltaiczna, która będzie również nad torami odstawczymi.
Obecnie realizowany jest pierwszy etap, które realizuje firma Mirbud. Koszt przebudowy to 96,7 mln złotych, a kolejne 2 mln kosztują prace dodatkowe zlecone w trakcie realizacji prac budowlanych.
Budowa
Przebudowa i rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej wystartowała w lutym ubiegłego roku. W początkowej fazie inwestycji przebudowano rozjazdy tramwajowe po wschodniej stronie zajezdni i rozpoczęto budowę budynku portierni (obiekt H i I na planie w galerii powyżej) oraz oraz budynku dla służb eksploatacji tramwajów (budynek A1).
Oba budynki zostały już oddane do użytkowania. Rozjazdy również są gotowe, trwają jeszcze prace brukarskie. Obecnie prowadzone są prace wykończeniowe w budynku reprofilacji obręczy tramwajowych (6A). Tokarka, która zostanie zamontowana w budynku powinna zostać zamontowana na początku przyszłego roku. Trwa też przebudowa układu torowego przy bramie głównej i wzdłuż głównego budynku (od strony południowej). Wzdłuż południowego i zachodniego ogrodzenia położono również asfalt.
Ostatnim budynkiem realizowanym w ramach inwestycji będzie myjnia. Gotowa jest konstrukcja budynku, a całość ma być wykonana do końca roku. Na koniec września inwestycja była ukończona w 70%. Pierwotnie budowa miała się zakończyć na początku 2026 roku, ale inwestor zlecił prace dodatkowe, które wydłużą realizację inwestycji o 4 miesiące.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

























