
28 paź [Opera] Szklana elewacja
Trwa montaż elewacji na tzw. czwartym kręgu rozbudowywanej Opery Nova. Na razie montowane jest szklana część.
Projekt rozbudowy Opery Nova zakłada powstanie tzw. czwartego kręgu przy kładce na Wyspę Młyńską. Będzie to część kompleksu planowana od początkowej fazy projektowania Opery Nova w latach 60-tych. Ostatecznie obiekt powstaje po kilkunastu latach od zakończenia budowy trzech kręgów Opery. Bryła jednak już nie jest okręgiem, a dwoma elementami nachodzącymi na siebie – walec i prostopadłościan.
Główną częścią jest walec, który w środku pomieści salę kameralną na 485 osób, salę kinową z bardzo wysokimi parametrami obrazu i dźwięku na 205 osób i przestrzeń wystawienniczą. W przeszklonym „prostopadłościanie” zaplanowano funkcje komunikacyjne. Budynek zostanie połączony z głównym gmachem łącznikiem na wysokości pierwszego piętra. Na dachu czwartego kręgu ma się pojawić taras widokowy, który będzie umożliwiał oglądanie Brdy, katedry czy Wyspy Młyńskiej.
Zaplanowano też dwukondygnacyjny parking, który zajmie cały teren dawnego naziemnego parkingu i pomieści około 230 samochodów. Na dachu parkingu powstanie pusty plac poprzecinany nieliczną zielenią. Parking nie będzie przeznaczony tylko dla gości Opery, będą mogły tutaj zaparkować również osoby załatwiające swoje sprawy w okolicy. Będzie jednak wyposażony w system, który pozwoli uniknąć sytuacji kiedy gościa wydarzeń nie będą mieli gdzie zaparkować.
Dojazd do parkingu powstał od strony ulicy Karmelickiej. Ulica niedawno została przebudowana w ramach oddzielnej inwestycji. W planach jest też montaż sygnalizacji świetlnej wraz z wyznaczeniem przejścia przez ulicę Focha. Ma to pomóc sprawnie rozładować korki po spektaklach i wydarzeniach w Operze.
Przebudowane zostanie też główne wejście do starej części, powstanie między innymi łącznik z nową częścią.
Budowa
Prace budowlane rozpoczęto na początku 2023 roku. Początkowo realizowano prace ziemne i badania archeologiczne. Przez ponad 3 miesiące przebadano grunt do głębokości 5,5 metra. Odkryto między innymi fundamenty piętrowego spichlerza, 4-kondygnacyjnego spichlerza, głównej warty garnizonowej czy piekarni wojskowej. Znaleziono również konstrukcje drewniane z późnego średniowiecza, a także pozostałości po kanale śluzowym, który biegł od Brdy przy ulicy Karmelickiej w kierunku Śluzy Miejskiej. Kanał istniał tylko dwa lata (1787-1789). Wraz z postępującymi pracami archeologicznymi wyburzano zbadane obiekty.
Wznoszenie konstrukcji budynku trwało do marca tego roku. Obecnie we wnętrzach trwają prace wykończeniowe, układane są niezbędne instalacje. Dach nad budynkiem i garażem podziemnym został uszczelniony. Na ścianach zewnętrznych rozpoczęto montaż elewacji. Na razie tej szklanej w części klatki schodowej.
Koszt inwestycji to 116,7 mln złotych. Prace realizuje Budimex. Za projekt odpowiada biuro projektowe WAPA.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

























