
07 lip [Opera Nova] Lipiec 2025
Trwa rozbudowa Opery Nova o tzw. czwarty krąg. Generalny wykonawca firma Budimex przygotowuje się do montażu elewacji.
Projekt rozbudowy Opery Nova zakłada powstanie tzw. czwartego kręgu przy kładce na Wyspę Młyńską. Będzie to część kompleksu planowana od początkowej fazy projektowania Opery Nova w latach 60-tych. Ostatecznie obiekt powstaje po kilkunastu latach od zakończenia budowy trzech kręgów Opery. Bryła jednak już nie jest okręgiem, a dwoma elementami nachodzącymi na siebie – walec i prostopadłościan.
Główną częścią jest walec, który w środku pomieści salę kameralną na 485 osób, salę kinową z bardzo wysokimi parametrami obrazu i dźwięku na 205 osób i przestrzeń wystawienniczą. W przeszklonym „prostopadłościanie” zaplanowano funkcje komunikacyjne. Budynek zostanie połączony z głównym gmachem łącznikiem na wysokości pierwszego piętra. Na dachu czwartego kręgu ma się pojawić taras widokowy, który będzie umożliwiał oglądanie Brdy, katedry czy Wyspy Młyńskiej.
Zaplanowano też dwukondygnacyjny parking, który zajmie cały teren dawnego naziemnego parkingu i pomieści około 230 samochodów. Na dachu parkingu powstanie pusty plac poprzecinany nieliczną zielenią. Parking nie będzie przeznaczony tylko dla gości Opery, będą mogły tutaj zaparkować również osoby załatwiające swoje sprawy w okolicy. Będzie jednak wyposażony w system, który pozwoli uniknąć sytuacji kiedy gościa wydarzeń nie będą mieli gdzie zaparkować.
Dojazd do parkingu powstał od strony ulicy Karmelickiej. Obecnie ulica jest przebudowywana w ramach oddzielnej inwestycji. W planach jest też montaż sygnalizacji świetlnej wraz z wyznaczeniem przejścia przez ulicę Focha. Ma to pomóc sprawnie rozładować korki po spektaklach i wydarzeniach w Operze.
Przebudowane zostanie też główne wejście do starej części, powstanie między innymi łącznik z nową częścią. Jest to oddzielne zadanie i obecnie jest na etapie dopracowywania szczegółów.
Budowa
Rozbudowa Opery Nova wystartowała na początku 2023 roku. W początkowej fazie inwestycji prace ziemne łączone były z badaniami archeologicznymi. Przez ponad 3 miesiące przebadano grunt do głębokości 5,5 metra. Odkryto między innymi fundamenty piętrowego spichlerza, 4-kondygnacyjnego spichlerza, głównej warty garnizonowej czy piekarni wojskowej. Znaleziono również konstrukcje drewniane z późnego średniowiecza, a także pozostałości po kanale śluzowym, który biegł od Brdy przy ulicy Karmelickiej w kierunku Śluzy Miejskiej. Kanał istniał tylko dwa lata (1787-1789). Wraz z postępującymi pracami archeologicznymi wyburzano zbadane obiekty.
Konstrukcję budynku udało się skończyć w marcu tego roku. Obecnie trwają intensywne prace wykończeniowe. Na dachu garażu podziemnego wysypywana jest ziemia. Trwają jeszcze prace dekarskie na dachu wyższej części. Zamontowano też rusztowania, które pomogą w montażu elewacji. Budowa ma się zakończyć w II kwartale przyszłego roku. Kilkanaście dni temu przedstawiciel generalnego wykonawcy zapewniał media, że parking ma zostać udostępniony do użytku na przełomie 2025 i 2026 roku.
Według założeń przetargowych inwestycja powinna już być gotowa. Jednak bliskie sąsiedztwo Brdy sprawiło problemy. Przy przygotowywaniu dokumentacji projektowej ciężko jednoznacznie wszystko dobrze rozpoznać, odkryto też dodatkowe obiekty archeologiczne. Jak zapewnił dziennikarzy kilka dni temu Paweł Majkowski (dyrektor rejonu dywizji budownictwa ogólnego firmy Budimex): „Nie zaskoczyło to nas (obiekty archeologiczne – dop. BWB), ale ujawniono bardzo wiele elementów, które nie widniały na historycznych mapach, ani żadnych innych opracowaniach. Nowością było to, że nabrzeże Brdy historycznie miało zupełnie inny przebieg„.
Koszt inwestycji to 116,7 mln złotych. Prace realizuje Budimex. Jest to największa firma w branży budowlanej notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W ciągu ostatnich 15 lat firma zrealizowała 20 dużych inwestycji w regionie, organizowała też akcje na rzecz lokalnej społeczności (interaktywna strefa rekreacyjna Hello ICE na Wyspie Młyńskiej oraz zewnętrzny plac zabaw w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym). W Bydgoszczy zbudowała między innymi dworzec Bydgoszcz Główna, siedzibę Archiwum Państwowego, budynek dydaktyczny i pierwszy etap Akademickiego Centrum Sportu Politechniki Bydgoskiej oraz wykonała rewitalizację Młynów Rothera. W okolicy dokończyła budowę drogi ekspresowej S5 ze Świecia do Nowych Marz i aktualnie remontuje autostradę A1 z Gdańska do Torunia. Natomiast w Bydgoszczy rozbudowuje Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa przy ulicy Markwarta. Budimex współpracuje również z Politechniką Bydgoską.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.