
03 lip [Bulwary] Kolejny odcinek w budowie
Rozpoczęła się przebudowa bulwarów nad Brdą na kolejnym fragmencie. Tym razem prace dotyczą odcinka od ulicy Krakowskiej ulicy Żabiej.
Bydgoskie bulwary remontowane są od wielu lat. Do tej pory wyremontowano odcinki od mostów kolejowych nad ulicą Unii Lubelskiej do Mostowej, od Bernardyńskiej do Uroczej, na wysokości dworca autobusowego. Wszystko na lewym brzegu Brdy. Ostatnia przebudowa zakończyła się dwa lata temu i dotyczyła odcinka od Bernardyńskiej do Uroczej. W 2023 roku zakończył się też największy etap rewitalizacji Starego Fordonu, jego częścią była budowa krótkiego fragmentu nabrzeża nad Wisłą w Starym Fordonie.
Pokazywana dzisiaj inwestycja nie będzie znacząco odbiegać od tych już wykonanych bulwarów. Nawierzchnia zostanie utwardzona, powstanie asfaltowa droga dla rowerów, zamontowane zostanie nowe oświetlenie, mała architektura (ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe). Mają też być miejsca do cumowania łodzi, „taras widokowy” jak na wysokości ulicy Uroczej. Konieczne będzie też podniesienie o około metr bulwarów w okolicy sklepu Media Markt. Teren ten jest systematycznie zalewany. Skarpa między bulwarem, a Brdą zostanie umocniona podobnie jak przy ulicy Uroczej i dworcu autobusowym – kostką. Pokazywana przebudowa to na schemacie odcinek VI, IIIa i IIIb.
W ramach inwestycji przemianę przejdzie wyspa św. Barbary. Planowane jest tam zasadzenie drzew, ustawienie rzeźby lub instalacji artystycznej nawiązującej do św. Barbary. Powstaną schody wejściowe i miejsca do cumowania łodzi. Ma być też iluminacja pokazująca, że przez wyspę przechodzi 18. południk.
To nie koniec przebudowy terenów nadrzecznych. W kwietniu wybrano generalnego wykonawcę budowy bulwarów pomiędzy mostem Pomorskim, a mostami Kazimierza Wielkiego. Odcinek ten nie będzie tak „betonowy” jak poprzednie. Obecnie trwa projektowanie, bo inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Przebudowa
Przebudowa rozpoczęła się w drugiej połowie czerwca. Rozebrano betonowe umocnienie skarpy od Krakowskiej do okolic Łużyckiej. Beton z rozbiórki jest składowany na tym właśnie skwerze na wysokości ulicy Łużyckiej.
Pierwotnie budowa miała się zakończyć 30 miesięcy od podpisania umowy. Nastąpiło to w styczniu ubiegłego roku, więc końca prac powinniśmy się spodziewać za około rok. Urząd Miasta, wysyłając notkę prasową, poinformował, że przebudowa ma się zakończyć pod koniec przyszłego roku. Około rok potrwa przebudowa wyspy oraz bulwarów pomiędzy Krakowską, a Łużycką. W II etapie prace prowadzone będą od Łużyckiej do Żabiej. Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj, więc najpierw trzeba było wykonać dokumentację projektową, uzyskać pozwolenie na budowę i dopiero można było przystąpić do prac budowlanych. Koszt inwestycji to 35,8 mln złotych. Na realizację inwestycji pozyskano 30 mln dofinansowania rządowego.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
nie Leczycka tylko Luzycka !
Zawsze mylę te nazwy 🙁
Wielka szkoda … idioci kompletnie zabetonują rzekę i taki będzie koniec kontaktu z przyrodą … a dziś wzdłuż tego nabrzeża pływaja tysiące małych rybek – a obok nich większe … to wszystko zniknie i zostanie zabetonowane …
Ale rzeka nie zostanie zabetonowana. Zmieni się jedynie styk bulwarów i rzeki – betonowe, dziurawe pokrycie skarpy zostanie wymienione na kamienne, które pewnie szybko zarośnie chwastami jak poprzednie etapy. Akurat dla ryb niewielka zmiana.