
27 cze [S10] Wycinka przy źródliskach
17 czerwca wydano pozwolenie na budowę drogi ekspresowej S10 pomiędzy Emilianowem, a Solcem Kujawskim. Trwa wycinka drzew przy źródliskach.
Pomiędzy Bydgoszczą, a Toruniem powstaje droga ekspresowa S10. Na dwóch z czterech odcinków od kilku miesięcy trwają prace budowlane. 17 czerwca Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (odpowiednik pozwolenia na budowę dla inwestycji drogowych) dla kolejnego fragmentu. Tym razem zielone światło otrzymał najkrótszy odcinek nr 2, który wzbudzał największe kontrowersje.
Odcinek nr 2 będzie miał około 8,65 kilometra. Będzie się zaczynał w kilometrze 8+926 drogi ekspresowej (kilometrze 274+779 drogi krajowej) i kończył w kilometrze 17+570 (283+421). Zacznie się w pobliżu węzła Bydgoszcz Emilianowo (przy Zakładzie Gospodarki Odpadami przy ulicy Prądocińskiej), a skończy w pobliżu węzła Solec Kujawski. W ramach inwestycji powstanie jeden węzeł drogowy w pobliżu ulicy Nowotoruńskiej, ale już w miejscowości Makowiska o nazwie „Bydgoszcz Łęgnowo), dziewięć przejść dla zwierząt (w tym jedno górne o szerokości 40 metrów) oraz siedem obiektów inżynierskich. W rejonie węzła „Bydgoszcz Łęgnowo” (przy obecnej drodze krajowej nr 10, obok stacji benzynowej Shell) zaplanowano też Obwód Drogowy. Część tego odcinka stanowić będzie ostatni planowany fragment obwodnicy Bydgoszczy w standardzie drogi ekspresowej. Obecnie obwodnica ma około 37 km, kolejne 12 km jest w budowie.
Realizowany jest odcinek nr 1 od węzła Bydgoszcz Południe do Zakładu Gospodarki Odpadami wraz z obwodnicą Brzozy w ciągu drogi krajowej nr 25. Prace realizuje firma Intercor za 410,8 mln złotych. Budowany jest też odcinek nr 3 z Solca Kujawskiego do Torunia. Wykonawcą jest Kobylarnia i Mirbud, a koszt budowy wynosi 425,9 mln złotych. Trwa jeszcze etap pozyskiwania pozwolenia na budowę dla odcinka nr 4 (obwodnica Torunia), który realizuje konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych.
Budowa
Umowę z generalnym wykonawcą inwestycji (firmą Polaqua) podpisano we wrześniu 2022 roku. Firma wyceniła swoje usługi na 239,8 mln złotych. Prace realizowane są w formule „zaprojektuj i wybuduj”, więc w pierwszych miesiącach po wyborze oferty przygotowywano dokumentacje. W grudniu 2023 roku złożono wniosek o pozwolenie na budowę (ZRID). Proces uzyskiwania pozwolenia trwał bardzo długo ze względu na liczne protesty związanych z naruszeniem źródlisk znajdujących się w lasach obok przyszłej ekspresówki. Ostatecznie ZRID wydano 17 czerwca tego roku, a 25 czerwca przekazano plac budowy.
Teren pod budowę w większości został oczyszczony z drzew już kilkanaście miesięcy temu przez Lasy Państwowe. Zostawiono problematyczny około 700-metrowy odcinek przy źródliskach. I właśnie ten odcinek jest czyszczony z drzew przez Nadleśnictwo Solec Kujawski. Wycinka prowadzona jest poza sezonem na tego typu prace, więc do prac przygotowywano się wcześniej poprzez wieszanie budek dla ptaków i nietoperzy. Obecnie trwa też realizacja mikrosiedlisk dla gadów. Trwa też stabilizacja osnowy geodezyjnej i wytyczanie pasa drogowego. Same prace budowlane powinny wystartować w ciągu kilku tygodni.
Pierwotnie budowa powinna się zakończyć wiosną przyszłego roku, ale przez przedłużający się proces wydawania pozwolenia na budowę termin wydłuży się do 2027 roku.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Co się stanie z naturalnym obiegiem wody? Wszystko zostanie zasypane?
Nad tym terenem zostanie zbudowany obiekt mostowy, więc nie będzie to zasypywane
Co się stanie z płynącą wodą? Czy ktoś przeprowadził analizę wpływu drogi na tereny wodne i żyjące w nim organizmy?
Arogancja osób odpowiedzialnych za projektowanie i budowę jest wielka. Zniszczono najpiękniejszy teren wokół Bydgoszczy (dodatkowo wspaniały użytek ekologiczny) wbrew protestom mieszkańców, leśników i ekologów. Takich unikalnych miejsc więcej tu i wokół Bydgoszczy nie ma. A wystarczyło łukiem ominąć Źródliska.