
17 cze [Obwodnica Brzozy] Czerwiec 2025
Trwa budowa obwodnicy Brzozy w ciągu drogi krajowej nr 25. Najwięcej dzieje się na węźle Bydgoszcz Południe i Zielona.
Obwodnica Brzozy powstanie w ciągu drogi krajowej nr 25 na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe (droga ekspresowa S10) do kilometra 55+217 za miejscowością Brzoza. Projekt zakłada nieznaczną przebudowę i rozbudowę węzła Bydgoszcz Południe oraz budowę drogi omijającej Brzozę przez lasy po stronie wschodniej. Na obwodnicy zaplanowano dwa węzły – Zielona (nazwa pochodzi od pobliskiej ulicy Zielonej, a nie miejscowości Zielonka) oraz Brzoza. Ten pierwszy powstanie około kilometr od węzła Bydgoszcz Południe.
W Brzozie łączy się droga krajowa nr 25 (Oleśnica – Bobolice) z drogą wojewódzką nr 254 (Brzoza – Wylatowo). Codziennie tworzą się tutaj spore korki (rano w kierunku Bydgoszczy, po południu w przeciwną stronę). Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku odcinkiem od węzła Bydgoszcz Południe do skrzyżowania z DW254 jeździło ponad 23 tys. pojazdów na dobę, z tego ponad 10 tys. dalej w kierunku Inowrocławia. 5 lat później było to już odpowiednio prawie 26,5 tys. pojazdów i prawie 14 tys. pojazdów. Po zakończonej inwestycji pojazdy jadące w kierunku Inowrocławia powinny w większości jeździć obwodnicą. Pozostaną jedynie pojazdy skręcające w DW254. Tam dalej będą się tworzyć korki, przynajmniej do czasów budowy trasy od węzła Brzoza do drogi wojewódzkiej wraz z wiaduktem nad pobliską linią kolejową.
Inwestycja realizowana jest razem z budową drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia, a dokładniej odcinka od węzła Bydgoszcz Południe niemal do miejscowości Wypaleniska. Ten odcinek ekspresówki ostatni raz pokazałem tutaj. Wybuduje go firma Intercor za 410,8 mln złotych. We wpisach na Bydgoszcz w budowie pokazywane są osobno prace na S10 i DK25. Punktem stycznym tych dwóch odcinków jest węzeł Bydgoszcz Południe. Jako, że większość prac na tym węźle prowadzone jest na jezdniach DK25 to węzeł ten jest pokazywany razem z obwodnicą Brzozy.
Pozostałe odcinki wykonają: odcinek nr 2 – Polaqua za 239,8 mln złotych, odcinek nr 3 – konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 425,9 mln złotych, a odcinek nr 4 – konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych.
Budowa
Pozwolenie na budowę (ZRiD) zostało wydane 30 października ubiegłego roku. Kilka tygodni później generalny wykonawca rozpoczął pierwsze prace porządkowe (karczowanie, wyburzenia). Większe prace budowlane wystartowały wiosną.
Obecnie na całym odcinku zakończyło się karczowanie. Nie zebrano jeszcze wierzchniej warstwy terenu z krótkiego odcinka od drogi Brzoza – Prądocin do drogi krajowej nr 25. Na przyszłym węźle Zielona trwa zbrojenie podpory wiaduktu drogowego oraz kopanie zbiorników na wody opadowe.
Kilkanaście dni temu zamknięto łącznicę Bydgoszcz – Białe Błota na węźle Bydgoszcz Południe oraz przełożono ruch w kierunku południowym na jezdnię północną. Po zmianach w organizacji ruchu rozpoczęła się rozbiórka jezdni oraz prace ziemne pod jej poszerzenie. Na pozostałym odcinku niewiele się dzieje. Jedynie w miejscu przyszłego węzła Brzoza zwieziono zbrojenie.
Umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy podpisano w maju 2022 roku. Według pierwotnych założeń trasa powinna być gotowa za nieco ponad rok. Jednak proces wydawania ZRiD opóźnił się o ponad 8 miesięcy. Wpłynie to również na termin zakończenia budowy.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.