
15 maj [S10] Solec – Toruń: kilometry kruszywa
Trwa budowa drogi ekspresowej z Bydgoszczy do Torunia. Na odcinku z Solca do Torunia układane jest kruszywo na przyszłych jezdniach.
Droga krajowa nr 10 łączy okolicę Warszawy, Toruń, Bydgoszcz, Piłę, Szczecin i prowadzi w kierunku granicy z Niemcami. Od lat trwa przebudowa trasy na drogę ekspresową. W pierwszej kolejności zbudowano odcinki w województwie zachodniopomorskim, obwodnicę Wałcza, Wyrzyska i część obwodnicy Bydgoszczy. Obecnie realizowana budowa ekspresówki na prawdopodobnie najbardziej obciążonym fragmencie DK10 tj. między Bydgoszczą, a Toruniem. Na istniejącej drodze krajowej dochodzi do wielu wypadków. Niestety często są to wypadki z ofiarami śmiertelnymi.
Przetargi na budowę całej trasy od węzła Bydgoszcz Południe do Toruń Południe oraz budowę obwodnicy Brzozy ogłoszono w połowie 2021 roku. Odcinek nr 1 (od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Emilianowo) wraz z obwodnicą Brzozy wykona firma Intercor za 410,8 mln złotych. Zakres prac opisywałem tutaj. Odcinek nr 2 (od węzła Emilianowo do węzła Solec) wykona firma Polaqua za 239,8 mln złotych. Zakres prac opisywałem tutaj. Odcinek nr 3 (od węzła Solec do węzła Toruń Zachód) wykona konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 425,9 mln złotych. Zakres prac opisywałem tutaj. Natomiast odcinek nr 4 (obwodnica Torunia) wykona konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych. Zakresu prac nie opisywałem, bo tego odcinka nie będę pokazywał na Bydgoszcz w budowie.
Jako pierwszy pozwolenie na budowę otrzymał odcinek pierwszy. Stan zaawansowania prac pokazywałem kilkanaście dni temu w tym wpisie. Drugim w kolejności był dzisiaj pokazywany plac budowy. Jest to też najdłuższy odcinek na całej trasie, bo ma aż 21,15 km. Według założeń przetargowych prace budowlane powinny się zakończyć w 2026 roku, ale przedłużający się proces wydania pozwolenia na budowę wpłynie na ostateczny termin realizacji. W ramach inwestycji powstanie węzeł w okolicy Solca Kujawskiego, miejsce obsługi pasażerów (MOP) w pobliżu wsi Cierpice oraz cztery przejścia dla zwierząt. Pozostałe odcinki ciągle czekają na rozpoczęcie prac budowlanych.
Budowa
Budowa trzeciego odcinka drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia wystartowała w lutym. Początkowo trzeba było przygotować teren pod budowę tj. wykonać odhumusowanie. Po przygotowaniu pierwszych fragmentów rozpoczęto prace budowlane – wykonano tymczasowy objazd dla drogi gminnej Cierpice – Dąblin oraz wylewano pierwszy beton w miejscu przyszłych wiaduktów.
Na koniec kwietnia wykonano 5,41% zaplanowanych prac budowlanych. Obecnie prowadzone są prace przy niemal wszystkich mostach i wiaduktach. Jest to albo budowa podpór, fundamentów albo wykonywanie nasypów lub układu drogowego wokół. W maju w rejonie mostu nad Kanałem Zielona Struga zawitała palownica. Wykop/nasyp gotowy był na jezdni lewej (kierunek Solec Kujawski) na kilometrze 22+000-24+000 oraz 34+500. Natomiast na jezdni prawej (kierunek Toruń) na kilometrze 22+000-24+500 oraz 34+500. W trakcie prac były wykopy/nasypy na kilometrze 21+000, 24+500-25+000, 32+000 i 33+500 (jezdnia lewa) oraz 21+000, 32+000 i 33+500 (jezdnia prawa). Rozpoczęło się układanie podbudowy z kruszywa na odcinku 22+000-23+500 na obu jezdniach. Trwa też budowa poprzeczek kanalizacji deszczowej oraz kanału tłocznego. Za kilka dni wprowadzona zostanie również tymczasowa organizacja ruchu w rejonie przyszłego węzła Solec Kujawski.
W galerii umieściłem zdjęcia z przelotu nad budowaną drogą od Torunia do Solca Kujawskiego tj. od km 38+748 do 17+600.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Szkoda, ze nie będzie opisywany odcinek 4 – obwodnica Torunia. Jest to w zasadzie newraliczna cześć całej inwestycji która polączy drogę S10 z A1. Chciałbym wiedzieć kiedy rusza budowa drugiej nitki na kiedy jest planowane zakończenie budowy i jak postępują prace
Ten odcinek jest niestety problematyczny. Sytuacje kiedy można legalnie tam latać dronem zdarzają się kilka razy do roku, a robienie zdjęć z samochodu niezbyt dobrze pokaże co tam się dzieje, w dodatku wymaga ode mnie zaangażowania drugiej osoby do prowadzenia samochodu oraz zawracania w Ciechocinku. Nie mam zwyczajnie jak to zrobić.