
21 maj [Bydgoszcz Fordon] Przebudowa stacji kolejowej
Trwa przebudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon. Powstanie nowy peron oraz tory odstawcze. W planach jest też nowy przystanek Bydgoszcz Stary Fordon.
Bydgoszcz Fordon to jeden z mniejszych przystanków kolejowych w Bydgoszczy. Według danych z lipca 2024 roku średnio korzysta z niego 20-49 osób dziennie. Spora w tym wina niewielkiej liczy pociągów, które się tam zatrzymują. Dzisiaj (31.03.2025 r.) zatrzyma się na nim 6 pociągów jadących ze stacji Bydgoszcz Główna oraz 6 do tej stacji. Czas przejazdu z centrum wynosi 18 minut w ciągu dnia, dla porównania samochodem według Google Maps przejechać ten odcinek można w 18-40 minut, a komunikacją miejską w około 50. O ile przypasują przesiadki. Za kilka lat zostaną zburzone i zbudowane od nowa wiadukty warszawskie. Inwestycja sparaliżuje ruch z Fordonu do centrum. Miejmy nadzieję, że do tego czasu władze miasta i województwa odkryją jaki potencjał jest w kolei w Bydgoszczy, a pokazywana dzisiaj inwestycja w tym pomoże.
Inwestycja ma za zadanie przywrócenie funkcji stacji obecnemu przystankowi osobowemu, zwiększenie przepustowości na linii kolejowej, centralizację sterowania ruchem kolejowym na dwóch stacjach w jednym punkcie technicznym, a także osiągnięcie następujących parametrów eksploatacyjnych: prędkość maksymalna 100 km/h (pociągi pasażerskie) i 70 km/h (pociągi towarowe), perony długie na 120 metrów (z możliwością wydłużenia do 150 metrów). Przebudowane zostaną tory w okolicy, zlikwidowane przejścia i przejazdy przez tory (poza tym w ciągu ulicy Dworzec), a peron w kierunku centrum zostanie przeniesiony na drugą stronę wiaduktu nad ulicą Brzechwy (PKP PLK na etapie przetargu nazwało nowy peron Bydgoszcz Osiedle Bajka).
To tylko część inwestycji. W tym roku powinna się też rozpocząć budowa przystanku Bydgoszcz Stary Fordon, który zlokalizowany będzie blisko wiaduktu w ciągu ulicy Fordońskiej. Więcej o inwestycji pisałem tutaj.
Budowa
Pierwsze prace budowlane wystartowały w marcu. Wcześniej generalny wykonawca przygotowywał się do tego etapu inwestycji – w okolice zwożono podkłady kolejowe, szyny oraz materiał potrzebny do wysypania pod podkładami. Od marca rozebrano nieużywane tory, murki ciągnące się wzdłuż torów. Ustawiono również słupy trakcyjne. Obecnie przygotowywane jest podłoże pod nowe tory.
Prace powinny się zakończyć 30 miesięcy od podpisania umowy, a to nastąpiło w styczniu 2024 roku. Wykonawcą inwestycji jest firma Gór-Tor. Jej koszt to 40 mln złotych, w tym jest przebudowa stacji Bydgoszcz Fordon, budowa przystanku Bydgoszcz Stary Fordon oraz montaż urządzeń sterowania ruchem i przejazdowe w Dąbrowie Chełmińskiej i Strzyżawie.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.