
10 kwi [Wojska Polskiego] Przetarg na nowy wiadukt tramwajowy
Ogłoszono przetarg na projekt, wyburzenie i budowę wiaduktu tramwajowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego. W czasie prac budowlanych tramwaje będą jeździć tą samą trasą.
Wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego powstały w 1978 roku. Dwa drogowe wyburzono w 2016 i 2021 roku. W ich miejsce powstały nowe konstrukcje. Ten sam los czeka wiadukt tramwajowy, który znajduje się pomiędzy nimi. Zaprojektowano go na obciążenie 30 ton, a to znacznie mniej niż ciężar obecnie dostarczanych 5-członowych tramwajów PESA.
Zgodnie z ekspertyzą z 2022 roku na filarach podpór widoczne są rysy pionowe oraz rysy powierzchniowe, widać też odpryski betonu z odsłonięciem zbrojenia. Stal zbrojeniowa jest skorodowana, powierzchnia rygli zanieczyszczona i ma widoczne liczne rysy i spękania. Stan obiektu „zmierzał” wtedy do stanu awaryjnego i oceniono że powinien zostać przebudowany najpóźniej do 2027 roku. O ile w międzyczasie nie pojawią się inne uszkodzenia.
Stan wiaduktu w 2022 roku przedstawiają zdjęcia w galerii poniżej. Są to zdjęcia z ekspertyzy dołączonej do dokumentacji przetargowej na budowę nowego wiaduktu. W galerii umieściłem też zdjęcia z drona z okresu kiedy budowano wiadukt północny.
Projekt
Kilka dni temu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji publicznej ogłosił przetarg na przebudowę wiaduktu w trybie zaprojektuj i wybuduj. Wykonawcę inwestycji poznamy, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w pierwszym półroczu tego roku. Po podpisaniu umowy zwycięzca będzie miał 18 miesięcy na wykonanie dokumentacji projektowej oraz realizację prac. Szacunkowy koszt inwestycji to około 19 mln złotych.
W międzyczasie konieczne będzie wybudowanie tymczasowego torowiska na wiaduktach drogowych. Wszystko po to, żeby tramwaje mogły jeździć po górnym tarasie bez większych przeszkód. Tymczasowe tory mają zostać zbudowane tak, żeby budowa i eksploatacja nie uszkadzała istniejących wiaduktów. Przynajmniej jeden pas ruchu dla samochodów (w każdą stronę) musi zostać zachowany. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej dopuszcza dwa warianty budowy tymczasowego torowiska: po jednym torze na każdym wiadukcie (pas wewnętrzny) lub dwa tory na wiadukcie południowym.
Nowy wiadukt będzie miał taką samą długość jak istniejący, ale będzie od niego o około 2 metry szerszy. Będzie zbudowany w taki sposób, że będzie można wprowadzić na niego ruch samochodowy. Jego konstrukcja zostanie wykonana ze stali i betonu i będzie dostosowana kształtem do sąsiednich przepraw.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Spytajmy chińczyków ile czasu zajmie im budowa, bo u nas wszystko dłuuuugo trwa. Sądzę,że trwało by to o wiele krócej. Za jaką cenę , nie wiem, bo i tak ich nikt nie spyta 🙂