[Toruńska] Koniec przebudowy przy rondzie

[Toruńska] Koniec przebudowy przy rondzie

Zakończyła się przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Toruńskiej na odcinku od ronda Toruńskiego do Spokojnej. Od soboty na trasę wróciły tramwaje.

Przebudowa torowiska tramwajowego od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej to część większe inwestycji zakładającej przebudowę trasy wzdłuż ulicy Toruńskiej (bez odcinków już przebudowanych przy ulicy Perłowej i Kazimierza Wielkiego). Torowisko jest w złym stanie technicznym, a na odcinek od zajezdni tramwajowej do pętli Stomil nie mogą wjeżdżać tramwaje niskopodłogowe, których w mieście jest ponad 70 i wkrótce powinny w całości zastąpić wysłużone Konstale.

Przetarg na zaprojektowanie i przebudowę ogłoszono w czerwcu 2023 roku. Podzielono go na dwa etapy – od Kazimierza Wielkiego do ostatniego wjazdu do zajezdni (zakres podstawowy) oraz od zajezdni do pętli Stomil (opcja). Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej szybko zdecydował się skorzystać z prawa opcji i całość zlecił jednej firmie.

W podstawowym pakiecie prace miały objąć przebudowę trzech węzłów wjazdowych do zajezdni, budowę chodników i dróg dla rowerów, przebudowę układu drogowego w rejonie zajezdni oraz wymianę torowiska. W ramach opcji przebudowywane jest głównie torowisko z przystankami, oświetlenie, wszystkie przejazdy przez torowisko oraz pętla Stomil, powstanie też droga dla rowerów. Dodatkowo przebudowane zostanie skrzyżowanie Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie obecnie tworzą się spore korki w godzinach szczytu. Mają tam zostać zbudowane wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, drogi rowerowe oraz chodnik. Ma również zacząć działać sygnalizacja świetlna.

Inwestycja jest częścią sporych zmian w komunikacji tramwajowej w tej okolicy. W 2023 roku roku zbudowano most tramwajowy łączący Toruńską z Fordońską i przebudowano torowisko przy Perłowej oraz rozpoczęto przebudowę i rozbudowę zajezdni tramwajowej. Koszt wszystkich tych inwestycji to około 380 mln złotych.

Budowa

Przebudowa rozpoczęła się na początku listopada. W pierwszym etapie objęła odcinek od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej. Początkowo trzeba było rozebrać całe torowisko, później można było przeprowadzić prace ziemne. W kolejnych tygodniach wykonawca układał kolejne warstwy podbudowy pod torami i same tory, wymienił też słupy trakcyjne i przebudował przystanek przy rondzie.

Obecnie prace na tym odcinku się zakończyły. Pozostało jedynie zamontować barierki przy przystanku. Według tablic informacyjnych (ustawionych w listopadzie) budowa miała się zakończyć na początku czerwca. Teraz czekamy na rozpoczęcie prac na drugim odcinku (od Kazimierza Wielkiego do Równej). Na razie przebudowa nie może się tam rozpocząć, bo wykonawca nie otrzymał jeszcze pozwolenia na budowę (ZRID). Trwa też projektowanie odcinka od Równej do pętli Stomil. Całość inwestycji powinna się zakończyć pod koniec 2026 roku. Koszt prac to ponad 131 mln złotych, realizuje je firma Trakcja, która niedawno zbudowała dwa mosty w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego.

Jesteś inwestorem lub wykonawcą?

Oferta dla inwestorów

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x