[Czersko Polskie] Przebudowa nabrzeży

[Czersko Polskie] Przebudowa nabrzeży

Trwa zabezpieczanie osuwisk w dolnym awanporcie śluzy Czersko Polskie. Nasypy zostaną zabezpieczone, a przy torze regatowym powstanie nabrzeże cumownicze.

Śluza Czersko Polskie jest pierwszym stopniem na drodze wodnej Wisła – Odra. Jest to śluza komorowa klasy II o konstrukcji dokowej z betonu dozbrojonego. Obiekt umożliwia pokonanie przez jednostki pływające różnicę poziomów wynoszącą 4,9 m. Konstrukcja uwzględnia wahania poziomu wody Brdy wynoszącą 0,5 m i Wisły wynoszącą 5 m. Mogą z niej korzystać jednostki mające do 117,9 m długości. Oddano ją do użytku w 1999 roku i zastąpiła stojącą obok Śluzę Brdyujście. Już po 12 latach od uruchomienia zauważono pierwsze ślady erozji skarp.

Osuwiska skarp przyległych do awanportu dolnego na lewym brzegu występowały na odcinku około 300 metrów, na prawym około 350 metrów, a na skarpie przyległej do toru regatowego na odcinku 500-600 metrów. Na prawym brzegu (od strony Wisły) proces erozji nasypu silnie pogłębił się od 2015 roku. Ślazy osuwania się skarp były widoczne również na jezdni biegnącej po skarpie między awanportem, a torem regatowym. W związku z tym w 2016 roku Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku zlecił wykonanie dokumentacji projektowej do pokazywanej dzisiaj inwestycji.

Inwestycja obejmuje reprofilację skarp wraz z humusowaniem i obsiewem trawą na powierzchni 15760 m2, zabezpieczenie wgłębne i powierzchowne osuwisk poprzez zastosowanie gruntowych gwoździ samowiercących z oblicowaniem z siatki stalowej na powierzchni 3701 m2., wbicie ścianki szczelnej zwieńczonej oczepem żelbetowym o łącznej długości 381 metrów. Dodatkowo powstanie nabrzeże cumownicze przy torze regatowym o długości niemal 101 metrów wraz ze schodami w rejonie nabrzeża cumowniczego. Wykonawca ma za zadanie udmulenie dna awanportu o powierzchni 18938 m2, wykonanie umocnienia części nadwodnej i podwodnej narzutem kamiennym na odcinku 420 metrów na brzegu lewym oraz 457 metrów na brzegu prawym. Przebuduje też posadowienia dwóch trapów na lewym brzegu, odtworzy uszkodzone ubezpieczenie na lewej skarpie oraz rozbierze 3 dalby cumownicze w rejonie projektowanego nabrzeża.

Budowa

Generalnego wykonawcę inwestycji wybrano w lipcu ubiegłego roku. Została nim firma Melbud z Grudziądza. Firma wyceniła swoje usługi na 17,19 mln złotych. Prace wystartowały jeszcze w ubiegłym roku.

Do tej pory wbito ścianki szczelne przy trzech brzegach oraz rozpoczęto wylewanie betonu na styku nasypu przy śluzie i toru regatowego Brdyujście. Nie skończono jednak jeszcze całego odcinka. W kolejnym etapie powstanie tam nabrzeże cumownicze. Beton wylano też na styku dolnego awanportu i nasypu od śluzy w kierunku Wisły. Trwa też wysypywanie kamieni na skarpie pomiędzy dolnym awanportem.

Budowa ma się zakończyć 18 miesięcy od podpisania umowy, więc na przełomie 2025 i 2026 roku.

Jesteś inwestorem lub wykonawcą?

Oferta dla inwestorów

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x