[Bulwary] Umowa na budowę na Bartodziejach

[Bulwary] Umowa na budowę na Bartodziejach

Miasto podpisało umowę na zaprojektowanie budowę bulwarów nad Brdą na odcinku od ulicy Żabiej do Kazimierza Wielkiego. Koszt inwestycji to 18,6 mln złotych.

Bydgoszcz od wielu lat przebudowuje bulwary nad Brdą. Do tej pory prace objęły odcinki od mostów kolejowych przy ulicy Unii Lubelskiej do Królowej Jadwigi (w 2013 roku), od Królowej Jadwigi do Mostów Solidarności (2014), od Mostów Solidarności do Mostu Sulimy-Kamińskiego (2010), od Mostu Bernardyńskiego do ulicy Uroczej (2023), na wysokości dworca autobusowego (2013). Przed wakacjami ma się rozpocząć przebudowa nabrzeża od ulicy Krakowskiej do Żabiej. Niestety wszystkie inwestycje realizowane są według pierwotnych założeń, które odbiegają od tych w innych dużych miastach tj. wysokie nabrzeża, większość z barierkami, nieliczne ławki. Szczególnie źle zestarzały się betonowe nabrzeża, które obłożono niewielką kamienną kostką. Kostka bardzo szybko „wyskakuje” i tworzą się dziury.

Przykładowo w Warszawie i fragmentami we Wrocławiu powstały bulwary, które zrobiono w sposób umożliwiający zejście niemal do samej rzeki i umożliwiające siedzenie na tych schodach. Dzięki temu mieszkańcy chętnie odpoczywają na brzegu Wisły i Odry. W podobnym stylu wybudowano krótki odcinek nabrzeża w Starym Fordonie.

W tym tygodniu podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka bulwarów nad Brdą. Tym razem od ulicy Żabiej (okolice Mostu Pomorskiego) do mostów Kazimierza Wielkiego. Projekt będzie realizowany „od zera” i w założeniach ma szanować przyrodę, która tam jest. Dzisiaj jest to dziki odcinek bulwarów, z wydeptaną ścieżką, sporą liczbą drzew. Ciężko jednak przejść tam suchą stopą lub przejechać rowerem.

Głównymi założeniami zamawiającego jest budowa mineralnych ścieżek pieszych, asfaltowych dróg rowerowych i odcinków pieszo-rowerowych, montaż oświetlenia, ustawienie małej architektury (ławki, stojaki rowerowe, kosze na śmieci, tablice informacyjne), przebudowa umocnienia nabrzeża oraz prace agrotechniczne na terenach zielonych. Miasto chce zachować maksymalnie dużo istniejącej zieleni, trzeba się jednak spieszyć, bo na nabrzeżu intensywnie pracują bobry.

Zapomniano o budowie dojść do nabrzeży, więc na odcinek mierzący około 1,3 km będzie można wejść na początku i na końcu (dziurawą Żabią, bulwarami które w przyszłym roku będą gotowe lub chodnikiem zbudowanym przy okazji budowy mostów w ciągu Kazimierza Wielkiego). Bulwary ciągną się na wysokości osiedla Bartodzieje, które ma ponad 20 000 mieszkańców. Obok zbudowano, buduje się lub wkrótce rozpocznie się budowa kilkunastu bloków, w każdym kilkadziesiąt, a nawet kilkaset mieszkań. Na całym odcinku jest miejsce na przynajmniej dwa dodatkowe dojścia, niestety nie przewidziano tego w przetargu.

Prace projektowe mają się zakończyć w ciągu 12 miesięcy. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie się przebudowa, która potrwa kolejne 12 miesięcy.

Propozycja Stowarzyszenia Bydgoszcz G10

Realizacja bulwarów na wysokości osiedla Bartodzieje prowadzone jest w formule zaprojektuj i wybuduj, więc jest możliwość do wprowadzania rozwiązań przyjaznych mieszkańcom. W związku z tym Stowarzyszenie Bydgoszcz G10 zaproponowało dziesięć rekomendacji, które mają sprawić że na bulwarach będzie można spędzić przyjemnie czas. Stowarzyszenie przez ostatni rok szukało inspiracji w innych miastach, rozmawiało z projektantami, ludźmi związanymi z wodą oraz ekspertami od historii, turystyki i gastronomii. We wrześniu zorganizowało debatę na bulwarach we wsparciu z Bydgoską Lokalną Organizacją Turystyczną i Bydgoskim Szlakiem Wodnym. Debata zakończyła się rejsem statkiem na odcinku od ulicy Żabiej do Rybiego Rynku.

Poniżej lista rekomendacji, która zostanie przekazana do Urzędu Miasta oraz wizualizacje:

  1. Zachowajmy zieleń! – drzewa są bezcenne, zwłaszcza te rosnące nad wodą. Chcemy ocalić istniejący drzewostan, w tym malownicze skupisko przy Moście Pomorskim. Najnowsze bulwary powinny być bardzo zielone.
  2. Bulwary dla wszystkich! – połączmy je z resztą miasta: od ścieżek rowerowych wzdłuż Brdy, chodników, na dogodnym połączeniu z osiedlem Bartodzieje kończąc; warto też – wzorem niedawno otwartych Mostów Berdychowskich w Poznaniu – zaplanować powstanie kładek spinających oba brzegi Brdy.
  3. Naturalne brzegi zamiast betonu! – więcej schodków do wody, mniej surowych murów. Stawiamy na gabiony, kamienie, drewno i zieleń, by rzeka była bliżej ludzi.
  4. Tu warto spędzać czas! – nie chodzi o zwykły deptak. Chcemy stref relaksu, miejsc na pikniki, boiska do siatkówki i klimatycznych kawiarni sezonowych. Warto zaplanować zarówno place zabaw, jak i ciche zakątki dla tych, którzy szukają spokoju. Potrzebne są też liczne miejsca dostępu od strony wody, umożliwiające funkcjonowanie turystyki wodnej – od SUP-ów, przez kajaki, po jednostki pływające. Okolice na wysokości Bałtyckiej zapewnią także sporo miejsca na kładkę.
  5. Przyjazne i wygodne! – równa nawierzchnia dla rowerzystów, pieszych i osób na wózkach. Bulwary mają być dostępne dla każdego.
  6. Historia w nowoczesnym wydaniu! – bulwary powinny promować lokalną tożsamość i historię np. przez podkreślenie ważnej roli bydgoskiego przemysłu znajdującego się kiedyś nad jej brzegami. G10 proponuje stworzyć – we współpracy ze studentami – siedziska usytuowane na wysokości dawnego zakładu Bydgoskich Fabryk Mebli, stylizowane na meble „made in Bydgoszcz”.
  7. W związku z ograniczonymi środkami realizować nabrzeże w mniejszym zakresie, ale z wyższą jakością. Chcemy trwałych, estetycznych rozwiązań wysokiej jakości.
  8. Bartodziejskie nabrzeże to miejsce na kreatywne działania inwestycyjne. Odważne pomysły, innowacyjne rozwiązania, które uczynią Bydgoszcz wzorem miasta nad rzeką.
  9. Bulwary mają być estetyczne, z wysokiej jakości małą architekturą. Place zabaw w nowoczesnym, naturalnym, eleganckim wydaniu, wkomponowane w zieloną przestrzeń i przenikające się z nią. Nabrzeża zaprojektowane tak, by były atrakcyjne wizualnie także od strony rzeki. Piękne, także po zmroku! – Dobrze zaplanowane oświetlenie ułatwi komunikację, stworzy klimat i sprawi, że bulwary będą prezentować się atrakcyjne nie tylko z lądu, ale z powierzchni wody.
  10. Bulwary będą domem – nie tylko ptaków i zwierząt, które są bardzo cenne dla ekosystemu, ale też dla wodniaków. Powinny mieć wyznaczone stanowiska do cumowania łodzi i houseboat’ów – Bydgoszcz jest liderem w budowie domów na wodzie, co pokazuje sukces m.in. firmy La Mare i nabrzeże przy Przystani Bydgoszcz. Posiadając tak wspaniałą rzekę powinniśmy umożliwić mieszkańcom zamieszkanie także bezpośrednio na niej. Byłby to kolejny wyróżnik Bydgoszczy i kolejne podkreślenie skarbu jakim jest nasza Brda.

Jesteś inwestorem lub wykonawcą?

Oferta dla inwestorów

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    1 Komentarz
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Eduardo
    Eduardo
    27 dni temu

    Dodałbym jeszcze jeden punkt o którym inwestorzy zawsze zapominają. Po wybudowaniu należy tą infrastrukturę utrzymywać w czystości. Większość bydgoskich bulwarów to składnica tłucznia po wieczornych i nocnych pijackich nasiadówkach. Nikt tego potem nie sprząta. Leżące wszędzie szkło skutecznie odstrasza rowerzystów, bo kto lubi co chwilę naprawiać przebite ogumienie. Z kolei panaceum na sprawców jest monitoring miejski, zwłaszcza ten umieszczony w pobliżu ławek.

    1
    0
    Would love your thoughts, please comment.x