[Obwodnica Brzozy] Początek budowy

[Obwodnica Brzozy] Początek budowy

Obwodnica Brzozy w ciągu drogi krajowej 25 powstanie razem z drogą ekspresową S10 z Bydgoszczy do Torunia. Generalny wykonawca usuwa korzenie po wyciętym lesie.

Obwodnica Brzozy powstanie w ciągu drogi krajowej nr 25 na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe (droga ekspresowa S10) do kilometra 55+217 za miejscowością Brzoza. Projekt zakłada nieznaczną przebudowę  i rozbudowę węzła Bydgoszcz Południe oraz budowę drogi omijającej Brzozę przez lasy po stronie wschodniej. Na obwodnicy zaplanowano dwa węzły – Zielona (nazwa pochodzi od pobliskiej ulicy Zielonej, a nie pobliskiej miejscowości Zielonka) oraz Brzoza. Ten pierwszy powstanie około kilometr od węzła Bydgoszcz Południe.

W Brzozie łączy się droga krajowa nr 25 (Oleśnica – Bobolice) z drogą wojewódzką nr 254 (Brzoza – Wylatowo). Codziennie tworzą się tutaj spore korki (rano w kierunku Bydgoszczy, po południu w przeciwną stronę). Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku odcinkiem od węzła Bydgoszcz Południe do skrzyżowania z DW254 jeździło ponad 23 tys. pojazdów na dobę, z tego ponad 10 tys. dalej w kierunku Inowrocławia. 5 lat później było to już odpowiednio prawie 26,5 tys. pojazdów i prawie 14 tys. pojazdów. Po zakończonej inwestycji pojazdy jadące w kierunku Inowrocławia powinny w większości jeździć obwodnicą. Pozostaną jedynie pojazdy skręcające w DW254. Tam dalej będą się tworzyć korki, przynajmniej do czasów budowy trasy od węzła Brzoza do drogi wojewódzkiej wraz z wiaduktem nad pobliską linią kolejową.

Inwestycja realizowana jest razem z budową drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia, a dokładniej odcinka od węzła Bydgoszcz Południe niemal do miejscowości Wypaleniska. Odcinek ekspresówki opisałem tutaj. Wybuduje go firma Intercor za 410,8 mln złotych. Pozostałe odcinki wykonają: odcinek nr 2 – Polaqua za 239,8 mln złotych, odcinek nr 3 – konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 425,9 mln złotych, a odcinek nr 4 – konsorcjum firm Rubau i Poltores za 339,9 mln złotych

Budowa

Generalny wykonawca inwestycji otrzymał pozwolenie na budowę (ZRiD) 30 października ubiegłego roku. Kilka tygodni później rozpoczęły się pierwsze prace, które zakładają usunięcie korzeni po wyciętych rok temu drzewach i niezbędne wyburzenia.

Część budynków już zniknęło. Na trasie zostały jeszcze dwa gospodarstwa do wyburzenia – po prawej stronie obecnej Drogi Krajowej nr 25 (jadąc w kierunku Inowrocławia). Karczowanie stopniowo przesuwa się od węzła Bydgoszcz Południe w kierunku Inowrocławia. W poniedziałek 3 marca prace realizowano w okolicy linii wysokiego napięcia.

Umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy podpisano w maju 2022 roku. Według pierwotnych założeń trasa powinna być gotowa za nieco ponad rok. Jednak proces wydawania ZRiD opóźnił się o ponad 8 miesięcy. Wpłynie to również na termin zakończenia budowy.

Jesteś inwestorem lub wykonawcą?

Oferta dla inwestorów

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x