
31 mar [Bydgoszcz Fordon] Początek przebudowy stacji
Rozpoczęła się przebudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon. Jeden z peronów zostanie przeniesiony na drugą stronę wiaduktu nad ulicą Brzechwy.
Bydgoszcz Fordon to jeden z mniejszych przystanków kolejowych w Bydgoszczy. Według danych z lipca 2024 roku średnio korzysta z niego 20-49 osób dziennie. Spora w tym wina niewielkiej liczy pociągów, które się tam zatrzymują. Dzisiaj (31.03.2025 r.) zatrzyma się na nim 6 pociągów jadących ze stacji Bydgoszcz Główna oraz 6 do tej stacji. Czas przejazdu z centrum wynosi 18 minut w ciągu dnia, dla porównania samochodem według Google Maps przejechać ten odcinek można w 18-40 minut, a komunikacją miejską w około 50. O ile przypasują przesiadki. Za kilka lat zostaną zburzone i zbudowane od nowa wiadukty warszawskie. Inwestycja sparaliżuje ruch z Fordonu do centrum. Miejmy nadzieję, że do tego czasu władze miasta i województwa odkryją jaki potencjał jest w kolei w Bydgoszczy, a pokazywana dzisiaj inwestycja w tym pomoże.
Inwestycja ma za zadanie przywrócenie funkcji stacji obecnemu przystankowi osobowemu, zwiększenie przepustowości na linii kolejowej, centralizację sterowania ruchem kolejowym na dwóch stacjach w jednym punkcie technicznym, a także osiągnięcie następujących parametrów eksploatacyjnych: prędkość maksymalna 100 km/h (pociągi pasażerskie) i 70 km/h (pociągi towarowe), perony długie na 120 metrów (z możliwością wydłużenia do 150 metrów). Przebudowane zostaną tory w okolicy, zlikwidowane przejścia i przejazdy przez tory, a peron w kierunku centrum zostanie przeniesiony na drugą stronę wiaduktu nad ulicą Brzechwy (PKP PLK na etapie przetargu nazwało nowy peron Bydgoszcz Osiedle Bajka).
To tylko część inwestycji. W tym roku ma się też rozpocząć budowa przystanku Bydgoszcz Stary Fordon, który zlokalizowany będzie blisko wiaduktu w ciągu ulicy Fordońskiej. Więcej o inwestycji pisałem tutaj.
Budowa
Przygotowania do przebudowy przystanku Bydgoszcz Fordon rozpoczęły się kilka miesięcy temu. W okolice zwożono podkłady kolejowe, szyny oraz materiał potrzebny do wysypania pod podkładami. Same prace budowlane wystartowały w marcu. Obecnie rozbierany jest od lat nieużywany tor położony po północnej stronie oraz murek ciągnący się wzdłuż torów. Rozebrano też wjazd na plac przy torach od strony budynku dworcowego. W jego miejscu w przyszłości zbudowana zostanie bocznica (na schemacie poniżej oznaczona numerem 8.
Prace powinny się zakończyć 30 miesięcy od podpisania umowy, a to nastąpiło w styczniu 2024 roku. Wykonawcą inwestycji jest firma Gór-Tor. Jej koszt to 40 mln złotych, w tym jest przebudowa stacji Bydgoszcz Fordon, budowa przystanku Bydgoszcz Stary Fordon oraz montaż urządzeń sterowania ruchem i przejazdowe w Dąbrowie Chełmińskiej i Strzyżawie.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
W końcu. Mam nadzieje ze miasto Bydgoszcz razem z Urzędem Marszałkowskim w Toruniu już prowadzą rozmowy jak ma wyglądać rozkłąd jazdy za 1,5 roku kiedy prace się zakończą. Bo chyba nie będzie tak, że po przebudowie zostanie 6 pociągów do Chełmzy i 5 do Bydgoszczy Głównej, bo jeden jedzie tylko do Wschodu.
A co z autobusami ? Tam by się przydała lepsza komunikacja z autobusami rozwozacymi po Fordonie
I fajnie by było żeby ktoś pomyślał o przesiadce na Grudziądz. Te 6 pociągów powinno mieć dóbra komunikację na Grudziądz. Dla mieszkańców Fordonu to jest lepsza opcja nawet jeśli jedzie się 10-15 minut dłużej niż tłuc się na główną.