[Zajezdnia tramwajowa] Rok rozbudowy

[Zajezdnia tramwajowa] Rok rozbudowy

Od roku trwa przebudowa i rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. Zajezdnia jest czynna w ograniczonym zakresie.

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Toruńskiej to kompleks budynków i torów odstawczych zlokalizowany na Zimnych Wodach w rejonie ulicy Toruńskiej, Smoleńskiej i Nowotoruńskiej. Budynki i tory zajmują powierzchnię około 7 hektarów (pomiar według Google Maps), a same tory mają długość ponad 7,3 kilometra. Zbudowaną ją w latach 1956-1959. Początkowo mogło tutaj parkować 100 jednostek taborowych. W latach 80. XX wieku została przebudowana pod kątem dostarczanych tramwajów Konstal, które powoli wycofywane są z bydgoskich torowisk. Przed rozpoczęciem przebudowy tory odstawcze mogły pomieścić 85 pojazdów o długości około 32 metrów. Przez kilkadziesiąt lat była to jedyna czynna zajezdnia tramwajowa w mieście (tą przy Zygmunta Augusta zamknięto w latach 90.). Sytuacja zmieniła się kilka lat temu, kiedy wybudowano kolejną w Fordonie. Inwestycję przeprowadzono w ramach budowy trasy tramwajowej na to osiedle.

Wraz z wymianą Konstali na niskopodłogowe Pesy pojawił się problem z wykorzystywaniem zajezdni przy ulicy Toruńskiej. Nie wszystkie tory na jej terenie były przystosowane do obsługi nowoczesnych pojazdów i w związku z tym konieczna była kompleksowa modernizacja kompleksu. Proces wymiany Konstali na nowoczesne pojazdy ma się zakończyć w 2027 roku. Wcześniej trzeba jeszcze przebudować tory na Łęgnowo, bo obecnie niskopodłogowe tramwaje nie mogą tam jeździć. Przebudowa rozpoczęła się w listopadzie.

Modernizację podzielono na etapy. W I etapie MZK chce przebudować układ torowy (zgodnie z wizualizacjami liczba torów odstawczych nie ulegnie zmianie) oraz sieć zasilającą trakcję. Budynki zostaną dostosowane do zapewnienia wymaganych warunków obsługi technicznej oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych. W budynku pojawi się tokarka podtorowa, która zapewni automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów. Dzięki tokarce zostanie nieco ograniczony hałas i drgania na trasach tramwajowych. W planach jest modernizacja sieci elektrycznej, oświetlenia terenu, instalacji wodno-kanalizacyjnej i ogrzewania. Zaplanowano też przebudowę układu drogowego zajezdni.

W II etapie budynki zajezdni mają przejść modernizację w zakresie redukcji ich negatywnego oddziaływania na środowisko. MZK chce aby przegrody budowlane i sieć cieplna spełniały wymagania w zakresie izolacyjności cieplnej. W budynku zostaną wymienione źródła światła na energooszczędne.

Obecnie realizowany jest pierwszy etap, który zlecono firmie Mirbud. Koszt przebudowy to 96,7 mln złotych.

Budowa

Inwestycję rozpoczęto w lutym ubiegłego roku. W pierwszym etapie przebudowano rozjazdy tramwajowe po wschodniej stronie zajezdni. W tym samym czasie przystąpiono do budowy budynku portierni (obiekt H, I na planie w galerii powyżej) oraz budynku dla służb eksploatacji tramwajów (budynek A1). Ten pierwszy jest niemal gotowy z zewnątrz. Ten drugi jest obecnie ocieplany.

Rozebrano tory wzdłuż budynku głównego po południowej stronie. Zastąpi je budynek myjni (G). Jednocześnie powstaje budynek do reprofilacji obręczy tramwajowych (6A), który aktualnie ma gotową konstrukcję z elementów żelbetowych.

Generalny wykonawca inwestycji szacuje, że na koniec stycznia inwestycja była ukończona w 39%. Całość prac ma się zakończyć za około rok.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x