[Toruńska] Przebudowa torowiska – grudzień 2024

[Toruńska] Przebudowa torowiska – grudzień 2024

Trwa remont torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Toruńskiej. Docelowo prace obejmują niemal 4,5 km trasy pomiędzy rondem Toruńskim i pętlą Stomil.

Przebudowa torowiska w ciągu ulicy Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli Stomil planowana była od lat. Szczególnie ważne stało się to w obliczu bliskiej wymiany całego taboru na niskopodłogowe tramwaje. Stan odcinka od zajezdni do pętli nie pozwalał na wjazd na niego nowoczesnych pojazdów. W związku z tym, w czerwcu ubiegłego roku, ogłoszono przetarg na zaprojektowanie oraz przebudowę odcinków od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej, od Kazimierza Wielkiego do ostatniego wjazdu do zajezdni, a także od zajezdni do pętli Stomil. Pierwotny przetarg obejmował odcinek od Kazimierza Wielkiego do zajezdni, a pozostałe zostały zlecone w ramach opcji z tego samego przetargu.

W podstawowym pakiecie prace miały objąć przebudowę trzech węzłów wjazdowych do zajezdni, budowę chodników i dróg dla rowerów, przebudowę układu drogowego w rejonie zajezdni oraz wymianę torowiska. W ramach opcji przebudowywane jest głównie torowisko z przystankami, oświetlenie, wszystkie przejazdy przez torowisko oraz pętla Stomil, powstanie też droga dla rowerów. Dodatkowo przebudowane zostanie skrzyżowanie Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie obecnie tworzą się spore korki w godzinach szczytu. Mają tam zostać zbudowane wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, drogi rowerowe oraz chodnik. Ma również zacząć działać sygnalizacja świetlna.

Inwestycja jest częścią sporych zmian w komunikacji tramwajowej w tej okolicy. W ubiegłym roku zbudowano most tramwajowy łączący Toruńską z Fordońską i przebudowano torowisko przy Perłowej oraz rozpoczęto przebudowę i rozbudowę zajezdni tramwajowej. Koszt wszystkich tych inwestycji to około 380 mln złotych.

Budowa

Przebudowa rozpoczęła się na początku listopada. W pierwszym etapie objęła odcinek od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej. Początkowo trzeba było rozebrać całe torowisko, później można było przeprowadzić prace ziemne.

Obecnie prace koncentrują się w rejonie przystanku tramwajowego. W miejscu przejścia dla pieszych wylano beton, na dalszym kilkudziesięciu metrowym odcinku ułożono tory. Przy cmentarzu realizowane są prace związane z instalacjami podziemnymi. Na całym remontowanym odcinku ustawiono nowe słupy trakcyjne.

Ten etap przebudowy ma się zakończyć, według tablicy informacyjnej, na początku czerwca. Kolejne odcinki będą przebudowywane od przyszłego roku, a całość inwestycji powinna się zakończyć pod koniec 2026 roku. Koszt prac to ponad 131 mln złotych, realizuje je firma Trakcja, która niedawno zbudowała dwa mosty w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    1 Komentarz
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Zenon Bombalina
    Zenon Bombalina
    23 dni temu

    Bardzo jestem ciekaw w jaki sposób przebudowa skrzyżowania Toruńska – Kielecka – Sporna ma wpłynąć na zmniejszenie korków spowodowanych przez wyjazd ze Spornej na Fordońską. Mogę się założyć, że (jak zawsze w naszym mieście) po założeniu sygnalizacji świetlnej, będzie tylko gorzej. Już widzę korki w drugą stronę: ze Spornej na Toruńską, która obecnie jest zawsze przejezdna.

    1
    0
    Would love your thoughts, please comment.x