31 gru Podsumowanie 2024 roku
Za kilka/kilkanaście godzin skończy się kolejny rok. Rok z kolejną awarią mostu w Bydgoszczy, rok wielu obietnic. Jak wyglądał 2024 rok oczami Bydgoszcz w budowie?
Koniec roku to jak zwykle czas podsumowań. Na Bydgoszcz w budowie nie może zabraknąć podsumowania wydarzeń. Subiektywnego. I jak zwykle w formie alfabetycznej wyliczanki.
A – Akademia Muzyczna – 2024 rok to kolejny rok budowy nowej siedziby Akademii Muzycznej. 12 miesięcy temu obiekt osiągnął docelową wysokość, w styczniu z tej okazji odbyło się uroczyste zawieszenie wiechy. Kolejne miesiące to intensywne prace wykończeniowe. Obecnie możemy obserwować budynek niemal z gotową elewacją. W przyszłym roku budowa ma się zakończyć.
B – Biogazownia – we wrześniu ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę biogazowni przy ulicy Prądocińskiej. Obiekt powstanie obok otwartej na początku roku sortowni odpadów. W październiku otwarto oferty w przetargu, najtańsza opiewa na ponad 156 mln złotych. Instalacja biogazowni będzie mogła przetwarzać 45 000 ton odpadów, a gotowa sortownia ma przepustowość 30 000. Odpady do biogazowni będą dostarczane z całego terenu Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz tj. z Bydgoszczy oraz gmin Barcin, Białe Błota, Dąbrowa Chełmińska, Dobrcz, Kcynia, Koronowo, Łabiszyn, Mrocza, Nakło nad Notecią, Nowa Wieś Wielka, Osielsko, Pruszcz, Rojewo, Sicienko, Solec Kujawski, Szubin i Żnin.
C – Centrum Stomatologii Collegium Medicum – w lutym Miasto Bydgoszcz przekazało Collegium Medicum dawny biurowiec przy ulicy Przemysłowej w celu utworzenia tam Centrum Stomatologii i uruchomienia dedykowanego kierunku studiów. Toruńska uczelnia, po otrzymaniu zgody na otwarcie kierunku, zrezygnowała z darowizny. Obecne plany przewidują budowę nowego obiektu przy Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 przy ulicy Ujejskiego.
D – Droga nad morze – kilka miesięcy temu pojawił się pomysł budowy drogi ekspresowej łączącej Ustkę z Bydgoszczą. Według najnowszych zapowiedzi polityków droga miałaby powstać ze względu na potrzeby militarne i zostać zrealizowana z pominięciem części procedur. Wszystko przez to, że miałaby połączyć port wykorzystywany przez NATO w Ustce, z bazą wojsk USA pod Słupskiem i jednostkami NATO w Bydgoszczy. Trudno jednak znaleźć inny sens budowy tej trasy, która będzie prawdopodobnie wymagać wycięcia drzew w Borach Tucholskich. Równolegle, w odległości kilkudziesięciu kilometrów, istnieje autostrada A1 (Gdańsk – Nowe Marzy), powstaje droga ekspresowa S11 (Koszalin – Piła) i za kilka lat autostradami będzie można dojechać z Bydgoszczy do Słupska. I to dwoma różnymi drogami. Na pewno trasa o parametrach drogi ekspresowej nie jest potrzebna ze względu na obciążenie ruchu.
E – Emilianowo – od kilku lat w Emilianowie planowana jest budowa terminalu przeładunkowego wraz z parkiem przemysłowym. Inwestycja miała być realizowana między innymi przez Krajowy Ośrodek Wsparcia i Miasto Bydgoszcz, a Polskie Koleje Państwowe miały przekazać teren pod budowę. Po przejęciu władzy przez nową koalicję wstrzymano finansowanie spółki. Co przyczyniło się do wstrzymania przygotowań. Obecnie prowadzone są rozmowy na temat powołania nowej spółki. Podbydgoskie Emilianowo leży w strategicznym miejscu – przy budowanej drodze ekspresowej ze Szczecina do Warszawy, w niedalekiej odległości od drogi ekspresowej Gdańsk – Poznań – Wrocław, w pobliżu linii kolejowej Gdynia – Gdańsk – Bydgoszcz – Toruń – Kutno oraz przy linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz – Inowrocław. Budowa terminala pod Bydgoszczą znacznie zwiększy przepustowość portu morskiego w Gdyni. Sam park przemysłowy przy terminalu może być większy niż Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, który znajduje się po drugiej stronie przyszłej S10.
F – Filharmonia Pomorska – w maju zaprezentowano projekt przebudowy i rozbudowy Filharmonii Pomorskiej. Przygotowania do tej inwestycji trwają od 2017 roku i kosztowały już niemal 20 mln złotych. Sama rozbudowa ma kosztować ponad 400 mln i ma zostać sfinansowana przez Urząd Marszałkowski (Filharmonia podlega pod ten urząd). Szacunkowe koszty wzrosły dwukrotnie od 2020 roku. Urząd Marszałkowski ciągle jednak nie ma pieniędzy na realizację inwestycji. Jednocześnie zbudował przeprawę promową, która jest nieczynna od wielu miesięcy, w przyszłym roku zbuduje jacht pełnomorski i deklaruje dofinansowanie budowy centrum Camerimage w Toruniu (centrum miało być finansowanie przez państwo i będzie zarządzane przez prywatną fundację).
G – Gdańska – w 2024 roku na ulicy Gdańskiej zbudowano kolejne cztery przystanki wiedeńskie, a przynajmniej tak te przystanki nazywają urzędnicy. Oryginalnie przystanek wiedeński to podniesiona jezdnia w miejscu przystanku, która umożliwia łatwiejsze wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej. W ramach inwestycji jednak nie podniesiono jezdni, a chodniki.
H – Hala lekkoatletyczna – w 2024 roku rozpoczęła się budowa długo oczekiwanej hali lekkoatletycznej i strzelectwa sportowego na terenie kompleksu sportowego Zawisza. Inwestycja przez lata była jedną z osi sporu politycznego tj. wszyscy inwestycję chcieli, wszyscy obiecywali, pojawiały się drukowane czeki, ale sama budowa nie ruszała. Udało się to zmienić w połowie roku. Jesienią odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego.
I – International School of Bydgoszcz – w pierwszej połowie roku zakończyła się przebudowa i rozbudowa dawnej szkoły przy ulicy Bośniackiej. W budynku powstała International School of Bydgoszcz zarządzana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J – Jak powstał Nowy Fordon – pod koniec ubiegłego roku opublikowano książkę „Jak powstał Nowy Fordon”, która opowiada o początkach Fordonu jaki znamy. W pierwszej połowie roku autor Błażej Bembnista, który jest też współtwórcą profilu Fordon Na Co Dzień na Facebooku zbierał fundusze na wydrukowanie książki. Udało się to we wrześniu. Książka w wersji cyfrowej dostępna jest za darmo, w wersji papierowej była dostępna w limitowanej serii, również za darmo.
K – Kapliczna – przy tej ulicy rozpoczęła się budowa centrum pomocy bezdomnym. Centrum będzie miało cztery budynki i zapewni nocleg kilkuset osobom jednocześnie. Powstaje w miejscu dawnego osiedla socjalnego.
L – Lekarze – od kilku miesięcy Collegium Medicum nie jest już jedyną uczelnią kształcącą przyszłych lekarzy. Podobne uprawnienia zyskała Politechnika Bydgoska. Uczelnia od niedawna zarządza również szpitalem przy ulicy Szpitalnej.
M – Mosty – kolejny rok i kolejne problemy z bydgoskimi mostami. We wrześniu zauważono awarię mostu Bernardyńskiego. W trybie pilnym zabezpieczono konstrukcję przegubu w środkowej części przeprawy. Awaryjne prace w większości udało się zakończyć tuż przed Bożym Narodzeniem. Do końca stycznia mają się zakończyć wszystkie prace. W minionym roku okazało się, że wiadukt tramwajowy w ciągu ulicy Wojska Polskiego też jest w bardzo złym stanie, dlatego w przyszłym roku mają się rozpocząć przygotowania do jego zburzenia, a w kolejnych latach do budowy nowego. To kolejne mosty i wiadukty, który potrzebują pilnej naprawy lub budowy od zera. Na liście są między innymi most Fordoński, Pomorski, dwa Solidarności oraz trzy na terenie dawnego Zachemu.
N – Newsletter – od kilku lat na Bydgoszcz w budowie możecie się zapisać do newslettera, który na bieżąco informuje o nowych wpisach na stronie (bez spamu i reklam). Od ubiegłego roku możecie korzystać z odnowionego newslettera. Obecnie w bazie do wysyłki jest kilkaset maili, jest to obecnie jedna z nielicznych możliwości aby być na bieżąco z wpisami na Bydgoszcz w budowie. A jeśli chcesz się do niego zapisać to kliknij w baner pod wpisem. Obserwując Bydgoszcz w budowie na Facebooku nie otrzymasz informacji o wszystkich wpisach, na X wpisów już nie ma, bo ilość spamu zamiast merytorycznej treści była większa niż na Facebooku, a w newsletterze otrzymasz.
O – Opóźnienia – niewiele jest inwestycji publicznych realizowanych w terminie. Powody są różne. Największe opóźnienia obecnie są na rozbudowie Teatru Polskiego, który miał być gotowy ponad rok temu. Z opóźnieniem plac budowy przejął wykonawca przebudowy placu Wolności (część miała być gotowa latem, ale jeszcze jesienią wykonawca nie przejął terenu z powodu opóźnień na budowie zbiornika retencyjnego). Samej budowy zbiorników retencyjnych, która sparaliżowały ruch w 2023 roku, również nie udało się ukończyć w terminie. Te miały być gotowe pod koniec ubiegłego roku, a jeszcze latem prowadzono prace między innymi na Górzyskowie.
P – Park Centralny – kilka miesięcy temu ogłoszono przetarg na budowę kąpieliska w parku Centralnym koło hali Łuczniczka. Inwestycja pierwotnie miała kosztować około 8 mln złotych. Jednak po otwarciu ofert okazało się, że Miasto w szacunkach brało pod uwagę nieaktualną wycenę. Ostatecznie Rada Miasta wyraziła zgodę na podniesienie budżetu do 23 mln złotych. Pozwoliło to podpisać umowę z wykonawcą inwestycji.
R – Rewitalizacja ulic Starego Miasta – pod koniec roku zakończyła się przebudowa Rybiego Rynku, wcześniej przebudowano między innymi ulicę Pod Blankami, Przyrzecze, Grodzka, Przy Zamczysku i tym samym zakończyła się trwająca ponad 10 lat rewitalizacja ulic wokół Starego Rynku.
S – S10 – w 2024 roku niemal na całym odcinku przyszłej drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia wycięto kolidujące drzewa. W drugiej połowie roku pierwszy odcinek drogi ekspresowej S10 otrzymał pozwolenie na budowę (tzw. ZRID) – od węzła Bydgoszcz Południe do Emilianowa. Rozpoczęły się też pierwsze prace porządkowe. W tym roku przeprowadzono kilka przetargów na budowę drogi ekspresowej w kierunku Szczecina. Na razie pomiędzy Stargardem i Piłą. W przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na odcinki od Bydgoszczy w stronę Piły.
T – Timelapse – kilka tygodni temu wystartowała budowa budynków wielorodzinnych Aspire przy ulicy Toruńskiej – na trzynastu kondygnacjach zaplanowano 167 mieszkań. W połowie grudnia Bydgoszcz w budowie wraz z Arkadą Invest rozpoczęliśmy dwuletni projekt – codziennie kamera robi kilkadziesiąt zdjęć placu budowy. Po dwóch latach powstanie krótki film złożony z ponad 57 000 zdjęć. Obecnie, przez okres świąteczny, nie widać wiele zmian, ale szczególnie ciekawy będzie moment wznoszenia kolejnych kondygnacji.
U – Urodziny Bydgoszcz w budowie – rok 2024 był szczególnie ważny dla strony Bydgoszcz w budowie. W lipcu minęło 10 lat od publikacji pierwszych zdjęć na blogu. Z tej okazji na YouTubie opublikowałem dwa filmy pokazujące Bydgoszcz z lotu ptaka.
W – Wojska Polskiego Kładka – przez kilkadziesiąt lat na Wyżynach funkcjonowały przystanki autobusowe i tramwajowe o tej nazwie. W 2024 roku nazwę zmieniono. Wszystko przez to, że w tym miejscu nie ma już kładki. Obiekt rozebrano wiosną tego roku. Kładka była w złym stanie technicznym i nie była przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Miasto zdecydowało o rozbiórce i budowie naziemnego przejścia dla pieszych.
Z – Zdrowie – 7 sierpnia ogłoszono przetarg na budowę Centrum Leczenia Dzieci Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 im. dr. Jurasza. Inwestycja zostanie zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj. Na początku listopada otwarto oferty w przetargu. Budżet szpitala wyniósł prawie 214 mln złotych, a najtańsza oferta opiewa na niemal 199 mln złotych.
Na koniec dziękuję wszystkim odwiedzającym stronę Bydgoszcz w budowie, wszystkim którzy latem wyrazili chęć wsparcia mnie w obliczu gróźb pozwu ze strony jednego z inwestorów działających w Bydgoszczy (za pokazywanie ich inwestycji). W szczególności dziękuję wszystkim którzy kupili kalendarz na przyszły rok lub postawili wirtualną kawę przez serwis Buycoffe, wszystkie wpłaty oraz zysk z kalendarzy pozwala funkcjonować stronie Bydgoszcz w budowie (utrzymanie serwera i domeny).
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Dzięki za przegląd! W 100% zgadzam się z komentarzem dot. budowy (przetargu) Filharmonii.
Mieliśmy też jubileusz ćwierć wieku naszego nieszczęsnego województwa, który jest jednocześnie ćwierćwieczem uskarżania się Bydgoszczy jak to jest krzywdzona przez Toruń.