13 lis [Toruńska] Początek przebudowy torowiska
Rozpoczął się długo oczekiwany remont torowiska w ciągu ulicy Toruńskiej. Prace obejmują niemal 4,5 km trasy pomiędzy rondem Toruńskim i pętlą Stomil.
Przebudowa torowiska w ciągu ulicy Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli Stomil planowana była od lat. Szczególnie ważne stało się to w obliczu bliskiej wymiany całego taboru na niskopodłogowe tramwaje. Stan odcinka od zajezdni do pętli nie pozwalał na wjazd na niego nowoczesnych pojazdów. W związku z tym, w czerwcu ubiegłego roku, ogłoszono przetarg na zaprojektowanie oraz przebudowę odcinków od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej, od Kazimierza Wielkiego do ostatniego wjazdu do zajezdni, a także od zajezdni do pętli Stomil. Pierwotny przetarg obejmował odcinek od Kazimierza Wielkiego do zajezdni, a pozostałe zostały zlecone w ramach opcji z tego samego przetargu.
W podstawowym pakiecie prace miały objąć przebudowę trzech węzłów wjazdowych do zajezdni, budowę chodników i dróg dla rowerów, przebudowę układu drogowego w rejonie zajezdni oraz wymianę torowiska. W ramach opcji przebudowywane jest głównie torowisko z przystankami, oświetlenie, wszystkie przejazdy przez torowisko oraz pętla Stomil. Dodatkowo przebudowane zostanie skrzyżowanie Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie obecnie tworzą się spore korki w godzinach szczytu. Mają tam powstać wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, drogi rowerowe oraz chodnik. Ma również zacząć działać sygnalizacja świetlna.
Inwestycja jest częścią sporych zmian w komunikacji tramwajowej w tej okolicy. W ubiegłym roku zbudowano most tramwajowy łączący Toruńską z Fordońską i przebudowano torowisko przy Perłowej oraz rozpoczęto przebudowę i rozbudowę zajezdni tramwajowej. Koszt wszystkich tych inwestycji to około 380 mln złotych.
Budowa
Prace przy przebudowie torowiska wystartowały na początku listopada. W pierwszej kolejności generalny wykonawca inwestycji przystąpił do prac rozbiórkowych w pobliżu ronda Toruńskiego i powoli przesuwać się będzie w kierunku ulicy Spokojnej.
12 listopada wywożono beton i złom z przystanków tramwajowych, w kolejce czekały na wywiezienie szyny. Wcześniej zdemontowano kable trakcyjne od ronda do siedziby Miejskich Wodociągów i Kanalizacji. Następnie konieczne będzie wykonanie podbudowy pod nowe torowisko i położenie nowych szyn.
Ten etap przebudowy ma się zakończyć, według tablicy informacyjnej, na początku czerwca przyszłego roku. Kolejne odcinki będą przebudowywane od przyszłego roku, a całość inwestycji powinna się zakończyć pod koniec 2026 roku. Koszt prac to ponad 131 mln złotych, realizuje je firma Trakcja, która niedawno zbudowała dwa mosty w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Szkoda, że w drugą stronę nie remontują 😉 Babia Wieś wciąż czeka… Portal transport-publiczny.pl podaje: „Rozebrany fragment torowiska na Babiej Wsi w Bydgoszczy wróci do użytku najpóźniej w 2028 roku, a więc prawie 10 lat po jego uszkodzeniu.” Niestety wszystko w naszym mieście musi być „ratowane” na ostatnią chwilę: ulice (np. Łęczycka), mosty (Wiadukty Warszawskie, most Bernardyński), torowiska (obecnie wzdłuż Toruńskiej, a za chwilę pewnie też Jagiellońskiej (buju buju)) – zalewanie bulwarów nad Brdą w okolicy mostu Pomorskiego (od wielu lat) itp. itd. – dramat. A remonty i nowe inwestycje niemal zawsze kończą się rozgoryczeniem – patrz remont Wiaduktów Warszawskich – pomógł na krótko, a źle wykonane dylatacje do dziś przypominają o fuszerce, Trasa Uniwersytecka – bez chodników i ścieżek, groźba zawalenia, Trasa do Fordonu z torowiskiem naprawianym… Czytaj więcej »
Przydało by się rozbudować sieć tramwajową w Fordonie