21 lis [Stadion Polonii] Przetargi na remonty. Kiedy przebudowa?
W ostatnich dniach Miasto Bydgoszcz ogłosiło dwa przetargi na prace remontowe na stadionie Polonii Bydgoszcz. Kibice jednak czekają na dużo większą inwestycję jaką jest budowa nowej trybuny.
Jeszcze ćwierć wieku temu stadion przy ulicy Sportowej był jednym z najnowocześniejszych stadionów żużlowych w Polsce. Od tego czasu wiele się zmieniło. W innych miastach zbudowano od podstaw nowe stadiony, sporo obiektów przeszło modernizację. Bydgoski w tym czasie przeszedł jedną przebudowę – zbudowano trybunę na przeciwległej prostej. Kolejne inwestycje nie są zbyt spektakularne i dotyczą głównie dopasowania się do aktualnych przepisów i wymogów telewizji.
W ostatnich tygodniach ogłoszono dwa przetargi – na przebudowę kanalizacji deszczowej stanowiącej odwodnienie toru żużlowego oraz modernizację oświetlenia. Pierwszy z nich ogłoszono 31 października i potrwa do 25 listopada. Zakłada przebudowę instalacji zewnętrznej kanalizacji deszczowej po całym obwodzie toru z włączeniem do istniejącego przyłącza skierowanego do ulicy Sportowej. Dodatkowo istniejące przyłącze kanalizacji deszczowej na odcinku od projektowanego osadnika do sieci kanalizacji zostanie poddany bezwykopowej renowacji. Prace mają się zakończyć w 15 tygodni tj. prawdopodobnie jeszcze przed rozpoczęciem sezonu (zależy kiedy zostanie podpisana umowa).
Drugi przetarg ogłoszono 15 listopada i potrwa do 4 grudnia. Jego zakres jest nieco większy. Konieczne będzie rozebranie 6 istniejących wież oświetleniowych. Obok powstaną nowe, które posadowione zostaną na nowych fundamentach. Wraz z masztami oświetleniowymi wykonawca będzie musiał zainstalować oprawy oświetleniowe na szczycie oraz okablowanie. Maszty będą miały nieco ponad 35 metrów wysokości, czyli będą wyższe o około 9 metrów od tych obecnie znajdujących się na stadionie. Średnie natężenie oświetlenia wyniesie 2000 lx dla toru żużlowego oraz 1200 lx dla płyty. Około 20% opraw będzie musiało być zasilane z osobnego źródła tj. zespołu prądotwórczego. Wszystko po to, żeby w trakcie zawodów nie doszło do sytuacji, w której zanik sieci spowoduje zaciemnienie obiektu. Tutaj również wykonawca będzie miał 15 tygodni na realizację prac budowlanych.
Kiedy przebudowa I łuku?
Na przebudowę trybuny południowej (tzw. I łuk) kibice czekają od lat. Obecna trybuna jest za niska, więc siadający w dolnych rzędach nie widzą zawodów żużlowych. Dodatkowo trybuna jest bardzo oddalona od toru co odbiega od standardów na jakichkolwiek obiektach tego typu. O jej przebudowie i zbliżeniu do toru dyskusje trwają od wielu lat.
Dokumentacja dla tego zadania została wykonana 21 stycznia 2022 roku. Od tego czasu Miasto wnioskowało dwukrotnie o dofinansowanie inwestycji z „Programu Inwestycji o szczególnym znaczeniu dla Sportu”. Wnioski składano w sierpniu 2022 i czerwcu 2023 roku. Później nie podejmowano starań o jakiekolwiek dofinansowanie.
Wkrótce miną trzy lata od etapu projektowego i ciągle nie ogłoszono przetargu na budowę. W październiku tego roku Biuro Komunikacji Społecznej przekazało mi, że „decyzja dotycząca realizacji ww. inwestycji (tj. przebudowy trybuny na pierwszym łuku) podjęta zostanie po przeanalizowaniu sytuacji finansowej miasta oraz planu budżetu miasta na 2025 rok”. Tydzień temu ogłoszono projekt budżetu (pisałem o tym kilka dni temu w tym wpisie). Rekordowego, jak zapowiedziano na konferencji przy ulicy Jezuickiej. Nie uwzględniono w nim jednak budowy trybuny. Możemy w nim znaleźć jedynie „aktualizację dokumentacji przebudowy trybuny południowej” oraz ogłoszone w ostatnim czasie przetargi na przebudowę odwodnienia toru i przebudowę oświetlenia. Czy w 2026 roku Miasto planuje rozpocząć przebudowę? Dowiemy się tego zapewne jeśli Polonia Bydgoszcz awansuje do najwyżej ligi lub w projekcie budżetu na 2026 rok tj. nie wcześniej niż jesienią.
W połowie 2023 roku szacowano, że nowa trybuna będzie kosztować niemal 50 mln złotych, a obecnie jest to już 60 mln złotych (według portalu informacyjnego Urzędu Miasta). Dla porównania koszt budowy trybuny wschodniej zrealizowanej w 2020 roku wyniósł 23 mln złotych, ale nowa trybuna będzie znacznie większa (trybuna na prostej ma około 2500 krzesełek). W ramach inwestycji zaplanowano przede wszystkim miejsca siedzące dla kibiców wraz z zapleczem higieniczno-sanitarnym. Na poziomie zero przewidziano pomieszczenia biurowe, administracyjne oraz część wystawową. Ma powstać również zaplecze sanitarne i gastronomiczne dla widzów w podziale na sektory A1, A2 i A3. Dodatkowo powstanie parking dla widzów. Konieczne będzie też przeniesienie słupa oświetleniowego, który znajduje się na koronie obecnej trybuny i wkrótce zostanie przebudowany.
Sektor A1 będzie posiadał 2067 miejsc siedzących oraz 15 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Sektor A2 1700 + 15 miejsc. Natomiast sektor A3 750. Łącznie więc zaplanowano 4545 miejsc siedzących. Powierzchnia zabudowy wyniesie 3846 m2, a całkowita 8964 m2. Projektowana trybuna będzie się składać z dwóch części połączonych kładką w poziomie korony.
W galerii poniżej umieściłem wizualizacje trybuny południowej.
„Konieczne będzie rozebranie 6 istniejących wież oświetleniowych. W ich miejsce powstaną nowe, które posadowione zostaną na nowych fundamentach.”
Slupy powstaną w zupełnie innych miejscach niż obecnie. Proszę zobaczyć w projekcie.
Najgorszy nowy stadion żużlowy w Polsce. Bez zadaszenia…zatem jak w Krośnie ….100lat za stadionami w Toruniu, Gorzowie, łodzi i Wrocławiu….tak buduje bruski…poziom Krosna…
W mieście ciągle widać zapotrzebowanie na tę dyscyplinę sportu ale włodarzy miasta to nie interesuje, ignorują to. Nowy stadion powinien już dawno powstać. Ale taki z prawdziwego zdarzenia. Miasto woli hale budować, ślizgawki za mln zł
Tylko czy dożyjemy tej modernizacji stadionu, bo już kilkanaście lat czekamy. Gdyby prezydent zdecydował się na modernizację 10 lat temu, tak jak obiecał, to zapłaciłby tyle co za samą trybunę na prostej. Projekt słaby, mało funkcjonalny i drogi ale dobre i to. Trzymam kciuki, żeby to kiedyś powstało.