
21 paź [Plac Kościeleckich] Koniec przebudowy
Zakończyła się przebudowa placu Kościeleckich. Odnowiono tereny zielone i drogi wokół. Od soboty wróciły na niego autobusy.
Plac Kościeleckich jest największym węzłem przesiadkowym nocnej komunikacji miejskiej. W jednym momencie zjeżdżają się tutaj wszystkie autobusy nocne i rozjeżdżają się po całym mieście. W dzień stają tutaj też autobusy jeżdżące na liniach dziennych. Plac w obecnym kształcie powstał na przełomie XIX i XX wieku. Zniwelowano wtedy dawne wzgórze zamkowe i część miejskiej fosy. Pozwoliło to wyznaczyć prostokątny kształt placu. Z czasem przy placu powstał kościół św. Boboli oraz obecna siedziba Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury. Najważniejszą funkcję teren ten spełnia nieco krócej. Od 1935 roku do połowy lat 70. przy placu działał dworzec autobusowy (od kilku lat w tym miejscu stoi biurowiec Immobile K3).
Po ponad wieku plac doczekał się rewitalizacji. Prace trwały od maja zeszłego roku i kosztowały nieco ponad 10 mln złotych. 5 mln złotych pochodziło z dotacji rządowej.
Inwestycja
W ramach przebudowy likwidacji uległo dotychczasowe zagospodarowanie zieleni. Zostawiono jedynie okazałe kasztanowce. Zlikwidowano wszelkie murki i schody, wymieniono przystanki autobusowe, a między nimi wytyczono ciągi piesze (jeden ze schodami). Układ wewnętrznej komunikacji pieszej nawiązuje do założenia historycznego z 1908 roku. Jedynie nawiązuje, bo kasztanowce przez ten czas znacznie się rozrosły, podobnie jak jezdnia od północy i południa.
W środku placu ścieżki ułożono z nawierzchni mineralnej z opaską kamienną, przy przystankach i przy budynkach pojawiły się płyty granitowe. Na jezdniach ułożono asfalt, a w miejscu gdzie parkować będą autobusy kostkę kamienną. Przy ciągach pieszych ustawiono ławki i kosze na śmieci. W kilku miejscach zamontowano kamery monitoringu. W zachodniej części placu Miejskie Wodociągi i Kanalizacja zbudowały też zbiornik retencyjny.
Większość małej architektury ujednolicono kolorystycznie. Ławki, kosze, lampy, kamery, a nawet skrzynki instalacyjne (tzw. budki z bardzo ważnymi instalacjami) są w kolorze ciemnym, bliskim czarnemu. Na minus odróżniają się brązowe przystanki i szary automat biletowy.
Zdjęcia wykonano pod koniec ubiegłego tygodnia. Trwały jeszcze ostatnie prace wykończeniowe. Od soboty swoje przystanki mają tutaj autobusy jeżdżące na liniach 51, 58, 61, 99, 31N, 32N, 33N, 34N, 35N, 36N oraz tymczasowa linia W1.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.