[Most Bernardyński] Przygotowania do remontu

[Most Bernardyński] Przygotowania do remontu

24 września wykryto awarię przegubu Mostu Bernardyńskiego. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na realizację naprawy, a od soboty z mostu znikną autobusy.

Most Bernardyński jest jedną z ważniejszych przepraw przez Brdę w mieści. Znajduje się w ścisłym centrum Bydgoszczy i codziennie przejeżdża przez niego kilka tysięcy pojazdów. W tym autobusy miejskie, podmiejskie i tramwaje. Zbudowano go w 1963 roku jako konstrukcja z przegubem w środkowej części przęsła środkowego. Tego typu konstrukcje upraszczały obliczenia, ale były też awaryjne i dzisiaj się takich przepraw nie buduje.

Most remontowano kilkukrotnie. Ostatni generalny remont przeprowadzono w 2000 roku, a w 2019 roku remontowano dylatacje umieszczone nad przegubem. Jednak ostatnie prace nie pomogły na długo i 24 września zauważono poważną awarię, która zmienia sporo w organizacji ruchu.

Przygotowania do naprawy

Od momentu wykrycia awarii mostu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozpoczął działania redukujące pogłębianie się awarii. Początkowo ograniczono ruch do jednego pasa ruchu na jezdni wschodniej oraz wprowadzono ograniczenia prędkości. Jednak nawet po takich ograniczeniach, stojąc nad przegubem, było czuć jak część północna się rusza. Następnego dnia rozpoczęto pierwsze ekspertyzy, które miały dać odpowiedź czy da się naprawić most i jak dużo będzie to kosztować.

Po nieco ponad tygodniu ruch ograniczono do jezdnego pasa również na jezdni zachodniej, a 10 października ogłoszono że na obie jezdnie nie będą wjeżdżać autobusy. Aby ograniczyć zmiany w sieci komunikacji miejskiej zdecydowano o budowie przejazdów przez tory. Dzięki temu autobusy będą mogły wjeżdżać na plac Kościeleckich, którego przebudowa właśnie dobiega końca.

Kilka tygodni temu informowano, że awaria nie jest na tyle poważna, żeby całkowicie zamknąć most. Całkowicie, co nie znaczy w ogóle. Most będzie zamknięty prawdopodobnie przez kilka dni (w trakcie prac naprawczych i zabezpieczających przed dalszym pogarszaniem się stanu przeprawy).

14 października Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej uwzględnił przetarg na „awaryjne zabezpieczenie uszkodzonego przegubu” w planie zamówień publicznych na 2024 rok. Drogowcy szacują, że prace budowlane będą kosztowały około 813 tys. złotych. Pozwoli to przedłużyć „życie” konstrukcji o kilka lat. Ale docelowo będzie trzeba ją wyburzyć i zbudować nową.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x