11 wrz [Opera Nova] Wrzesień 2024
Trwa rozbudowa Opery Nova. Przy Brdzie powstaje tak zwany czwarty krąg Opery z parkingiem podziemnym.
Opera Nova przy ulicy Focha powstała w latach 1973-2006. Wcześniej w tym miejscu stały spichrze królewskie. Od początku rozważano zbudować w tym miejscu budynek z czterema kręgami. Ostatecznie projekt okrojono, a temat budowy czwartego kręgu wrócił dopiero 10 lat po zakończeniu budowy głównego gmachu. Nowy budynek powstanie tam gdzie pierwotnie miał powstać, ale nie będzie już typowym kręgiem.
“Czwarty krąg” będzie miał kształt okręgu z doczepionym prostokątem (rzut z góry). W okręgu zaplanowano salę kameralną na 485 osób, salę kinową z bardzo wysokimi parametrami obrazu i dźwięku na 205 osób i przestrzeń wystawienniczą. W przeszklonym “prostokącie” zaplanowano funkcje komunikacyjne. Budynek zostanie połączony z głównym gmachem łącznikiem na wysokości pierwszego piętra. Zaplanowano też dwukondygnacyjny parking, który zajmie cały teren zlikwidowanego parkingu i pomieści około 230 samochodów.
Na dachu czwartego kręgu ma się pojawić taras widokowy, który będzie umożliwiał oglądanie Brdy, katedry czy Wyspy Młyńskiej. Na dachu parkingu (poziom ulicy) powstanie pusty plac poprzecinany nieliczną zielenią.
Budowa
Budowa czwartego kręgu Opery Nova rozpoczęła się w lutym ubiegłego roku. Początkowo prowadzono prace ziemne wraz z badania archeologicznymi. Przez ponad 3 miesiące przebadano grunt do głębokości 5,5 metra. Odkryto między innymi fundamenty piętrowego spichlerza, 4-kondygnacyjnego spichlerza, głównej warty garnizonowej czy piekarni wojskowej. Znaleziono również konstrukcje drewniane z późnego średniowiecza, a także pozostałości po kanale śluzowym, który biegł od Brdy przy ulicy Karmelickiej w kierunku Śluzy Miejskiej. Kanał istniał tylko dwa lata (1787-1789). Wraz z postępującymi pracami archeologicznymi wyburzano zbadane obiekty.
Wiosną budynek osiągnął poziom “0” (poziom ulicy Focha). Obecnie wznoszona jest główna część budynku, z góry konstrukcja w końcu zaczyna przypominać okrąg. Powstaje kondygnacja, która na wizualizacjach nie ma okien. Następna kondygnacja będzie już przeszklona. Od strony ulicy Karmelickiej zaczęło się uszczelnianie stropu nad parkingiem. Następnie w tym miejscu pojawi się nawierzchnia chodników poprzecinana trawą. Konstrukcja żelbetowa ma być gotowa do końca tego roku.
Oficjalnie termin zakończenia budowy to maj 2025 roku, ale już na etapie prac ziemnych pojawiły się opóźnienia. W kwietniu, podczas wmurowania kamienia węgielnego, wspominano że budynek ma być gotowy przed XXXII Bydgoskim Festiwalem Operowym tj. na początku 2026 roku. Prace realizuje firma Budimex, za projekt odpowiada biuro projektowe WAPA. Koszt inwestycji to 116 mln złotych i finansuje je Urząd Miasta oraz Urząd Marszałkowski.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.