[Most Bernardyński] Awaria przegubu

[Most Bernardyński] Awaria przegubu

24 września w godzinach porannych odkryto problem z przegubem Mostu Bernardyńskiego. W związku z tym konieczne było ograniczenie ruchu na przeprawie.

Most Bernardyński to jedna z ważniejszych przepraw przez Brdę w mieście. Znajduje się w ścisłym centrum, łączy rondo Bernardyńskie z rondem Jagiellonów. Codziennie przez most przejeżdża ogromna liczba samochodów, kilka linii tramwajowych i kilkanaście autobusowych (miejskich i podmiejskich). Zbudowano go w 1963 roku. W środkowej części przęsła środkowego umieszczono przegub przez całą szerokość mostu. Tego typu konstrukcje upraszczały obliczenia statystyczne, ale były też awaryjne. I dlatego całkowicie przestano ich stosowania.

Most Bernardyński przechodził remont generalny w 2000 roku, później w 2019 roku remontowano dylatacje umieszczone nad przegubem. Remonty nie pomogły na długo i wczoraj około 9:30, w trakcie prac utrzymaniowych, została wykryta awaria przegubu po stronie wschodniej. W trybie pilnym zamknięto prawy pas jezdni w kierunku ronda Jagiellonów, ograniczono wjazd ciężkich pojazdów, ograniczono prędkość samochodów do 20 km/h, a tramwajów do 10 km/h. Jednocześnie przystąpiono do przygotowania zmian w komunikacji miejskiej, bo docelowo z mostu znikną też autobusy jadące w kierunku ronda Jagiellonów. Kierowcy rzadko stosują się do ograniczeń prędkości, więc stojąc w obok przegubu można poczuć jak most z tej strony “buja się” podczas przejazdu autobusów.

Obecnie nie wiadomo jak długo po moście nie będą jeździły autobusy, jak duże są uszkodzenia oraz  kiedy zostaną naprawione. Według artykułu “Wzmocnienie przegubów przęseł mostu z zastosowaniem kotew wklejanych” (Materiały Budowlane, 4/2021 (nr 584)) brak szczelności nawierzchni nad przegubami powoduje przenikanie wody, a to sprzyja korozji. Próby uszczelnienia nawierzchni są na ogół mało skuteczne, a remont przegubu wymaga uniesienia przęsła. Ale jego wzmocnienie jest możliwe nawet bez całkowitego wyłączenia ruchu na moście.

To kolejny most/wiadukt, który w ostatnich latach okazał się w złym stanie technicznym. W sierpniu 2020 roku ujawniono uszkodzenia mocowań lin nośnych 7-letniego Mostu Uniwersyteckiego (była to wada konstrukcyjna, uszkodzenia naprawiono w 2022 roku). Jesienią 2020 roku katastrofą budowlaną groziły wiadukty warszawskie (w 2022 roku filary mostu zostały wzmocnione, ale stan przydatności tych wzmocnień oceniono na 10 lat, trwają prace projektowe nowych wiaduktów). Wiosną 2023 roku zauważono zarysowania jednej z belek nośnych Mostu Pomorskiego co spowodowało konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu, a jesienią podczas prac wodociągowych osunął się nasyp prowadzący na most (latem tego roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie nowej przeprawy w tym miejscu). W złym stanie są też wiadukty na terenie dawnego Zachemu oraz most Fordoński, ten ostatni zarządzany jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W latach 2019-2020 i 2022-2023 zbudowano dwa nowe w ciągu ulicy Armii Krajowej, a w latach 2016-2017 i 2021-2022 dwa nowe w ciągu Wojska Polskiego. Konstrukcje stanęły w miejscu wyburzonych wiaduktów, które też nie były w dobrym stanie technicznym.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x