02 sie [Zajezdnia tramwajowa] Przebudowa – lato 2024
Trwa przebudowa i rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. Prace prowadzone są w czasie działania zajezdni.
Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Toruńskiej to kompleks budynków i torów odstawczych zlokalizowany na Zimnych Wodach w rejonie ulicy Toruńskiej, Smoleńskiej i Nowotoruńskiej. Budynki i tory zajmują powierzchnię około 7 hektarów (pomiar według Google Maps), a same tory mają długość ponad 7,3 kilometra. Zbudowaną ją w latach 1956-1959. Początkowo mogło tutaj parkować 100 jednostek taborowych. W latach 80. XX wieku została przebudowana pod kątem dostarczanych tramwajów Konstal, które powoli wycofywane są z bydgoskich torowisk. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić 85 pojazdów o długości około 32 metrów. Przez kilkadziesiąt lat była to jedyna czynna zajezdnia tramwajowa w mieście (tą przy Zygmunta Augusta zamknięto w latach 90.). Sytuacja zmieniła się kilka lat temu, kiedy wybudowano kolejną w Fordonie. Inwestycję przeprowadzono w ramach budowy trasy tramwajowej na to osiedle.
Wraz z wymianą Konstali na niskopodłogowe Pesy pojawił się problem z wykorzystywaniem zajezdni przy ulicy Toruńskiej. Nie wszystkie tory na jej terenie były przystosowane do obsługi nowoczesnych pojazdów i w związku z tym konieczna była kompleksowa modernizacja kompleksu.
Modernizację podzielono na etapy. W I etapie MZK chce przebudować układ torowy (zgodnie z wizualizacjami liczba torów odstawczych nie ulegnie zmianie) oraz sieć zasilającą trakcję. Budynki zostaną dostosowane do zapewnienia wymaganych warunków obsługi technicznej oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych. W budynku pojawi się tokarka podtorowa, która zapewni automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów. Dzięki tokarce zostanie nieco ograniczony hałas i drgania na trasach tramwajowych. W planach jest modernizacja sieci elektrycznej, oświetlenia terenu, instalacji wodno-kanalizacyjnej i ogrzewania. Zaplanowano też przebudowę układu drogowego zajezdni.
W II etapie budynki zajezdni mają przejść modernizację w zakresie redukcji ich negatywnego oddziaływania na środowisko. MZK chce aby przegrody budowlane i sieć cieplna spełniały wymagania w zakresie izolacyjności cieplnej. W budynku zostaną wymienione źródła światła na energooszczędne.
Obecnie realizowany jest pierwszy etap, który zlecono firmie Mirbud. Koszt przebudowy to 96,7 mln złotych.
Budowa
Prace budowlane rozpoczęto w lutym tego roku. Obecnie przebudowywane są rozjazdy tramwajowe po wschodniej stronie zajezdni i tym samym zablokowany jest standardowy dojazd do torów odstawczych. Nie przeszkadza to jednak w ich eksploatacji. Tramwaje na tory odstawcze wjeżdżają tyłem. Jednocześnie powstaje nowa portiernia (na schemacie w galerii powyżej H, I) wraz z parkingiem i pomieszczeniami zasilania zajezdni . Po jej zbudowaniu będzie możliwe rozebranie starej portierni.
Przy największym budynku mającym funkcje warsztatu, hali zajezdni, malarni, garażu i administracja (3) powstaje niewielki budynek dla służb eksploatacji tramwajów (A1). W następnych miesiącach rozpocznie się budowa budynku myjni (G). W południowo-wschodniej części rozpoczyna się budowa budynku do reprofilacji obręczy tramwajowych (6A). Podczas mojej wizyty (1,5 tygodnia temu) wbito pierwsze ścianki larsena po obrębie przyszłego budynku.
Inwestycja jest gotowa w około 10%. Całość prac ma się zakończyć na początku 2026 roku.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.