08 sie [Most Pomorski] Przetarg na koncepcję
Trwa przetarg na opracowanie koncepcji budowy Mostu Pomorskiego. Nowa przeprawa powstanie za 6 lat w miejscu obecnej.
Most Pomorski zbudowano w latach 1966-1970. Przez dekady była to jedna z najważniejszych przepraw przez Brdę w Bydgoszczy. Jeszcze kilka lat temu przez most jeździło kilka tysięcy pojazdów ciężarowych na dobę. Głównie był to tranzyt z północy na południe Polski. Po zbudowaniu drogi ekspresowej S5 zniknęła większość ciężarówek i wtedy zaczęły się problemy z mostem.
Pierwsze ograniczenie w ruchu pojawiły się wiosną 2023 roku. W trakcie przeglądu technicznego zauważono zarysowania jednej z belek nośnych. Wprowadzono zakaz wjazdu dla pojazdów cięższych niż 10 ton (wyjątkiem były autobusy i tramwaje) i przeprowadzono badania techniczne. Uszkodzenia naprawiono, ale ciężkie pojazdy już na most nie wróciły. Kolejne problemy pojawiły się jesienią. Podczas prac wodociągowych uszkodzeniu uległ nasyp przy rondzie Fordońskim (przy jezdni w kierunku ronda Toruńskiego). Przez kilka miesięcy na most nie wjeżdżały nawet tramwaje. Nasyp naprawiono w marcu, umożliwiło to powrót tramwajów.
Jednak już wtedy było wiadomo, że konieczna jest budowa nowego mostu Pomorskiego. Wjazd nadal jest zakazany pojazdom o wadze większej niż 10 ton (nie licząc komunikacji miejskiej) i zapewne tak pozostanie do mniej więcej 2027-2028 roku. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zamierza wtedy rozpocząć budowę nowej przeprawy.
Poniżej zdjęcia uszkodzonej konstrukcji przyczółków, które wykonałem w listopadzie ubiegłego roku.
Nowy most
12 lipca ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji rozbudowy Alei Wyszyńskiego na odcinku od Ronda Toruńskiego do Ronda Fordońskiego. Drogowcy chcą aby wykonawca koncepcji zaproponował minimum dwa warianty drogowe i trzy warianty konstrukcji nowego mostu (lub kilku niezależnych konstrukcji), wykonanie analizy wielokryterialnej, opracowanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia i Raportu oddziaływania na środowisko (o ile będzie wymagany) oraz przygotowanie materiałów do konsultacji społecznych. ZDMiKP dopuszcza również zlecenie wykonania projektu architektoniczno-budowlanego wraz z decyzjami administracyjnymi umożliwiającymi złożenie wniosków o pozwolenie na budowę (ZRID), uzyskanie decyzji ZRID, wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego, czynny udział w procedurze przetargowej na roboty budowlane oraz nadzór autorski.
Warianty (I i II – warianty drogowe, 1a, 1b i 1c – warianty konstrukcyjne):
- I – Układ torowy na Rondzie Toruńskim pozostaje bez zmian (dopuszczalne są drobne zmiany dotyczące łuków i rozmieszczeni zwrotnic),
- II – Nowy układ torowy po zachodniej stronie Ronda Toruńskiego (w kierunku Ronda Bernardyńskiego) tj. tory byłyby przeniesione z Parku Centralnego na jezdnię ulicy Toruńskiej, następnie nowe tory w pobliżu Hali Łuczniczka (do Toruńskiej 61) łączyłyby się z istniejącymi torami.
- 1a – Jeden most o jednym przęśle o konstrukcji z pomostem zespolonym stalowo-żelbetowym.
- 2a – Dwa mosty jednoprzęsłowe o spójnej architekturze i konstrukcji z pomostem zespolonym stalowo-żelbetowym z torowiskiem w części wspornikowej.
- 3a – Trzy mostu, w tym dwa drogowe i jeden tramwajowy pomiędzy drogowymi o spójnej architekturze i konstrukcji z pomostem zespolonym stalowo-żelbetowym.
Powyższe warianty muszą uwzględniać plan pozostawienia torowiska dwutorowego oraz dwóch jezdni jednokierunkowych. Jezdnie będą miały jednak nie dwa, a trzy pasy ruchu, w tym po jednym buspasie w każdym kierunku (pasy zewnętrzne). Ruch ma być również dozwolony na torowisku. Rondo Toruńskie i Fordońskie musi zostać przebudowane w taki sposób, żeby połączyć prawy buspas na Wyszyńskiego oraz buspas na Jana Pawła II. Na Rondzie Fordońskim ma zostać zaprojektowane wyprowadzenie torowiska w kierunku północnym co będzie przygotowaniem do budowy trasy tramwajowej łączącej pętlę przy ulicy Chodkiewicza z Rondem Fordońskim. Wykonawca koncepcji musi też przeanalizować możliwość i zasadność wprowadzenia dodatkowych torów tramwajowych w relacjach skrętnych. Oba ronda mają zostać przebudowane na turbinowe. Po obu stronach mostu mają zostać zaprojektowane dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości minimum 2,5 metra oraz chodniki o szerokości minimum 2 metrów.
Most od strony południowej ma się zaczynać wcześniej niż obecnie. Pozwoli to zlikwidować tunel prowadzący do Leroy Merlin. Ciągi piesze i rowerowe mają zostać skomunikowane z istniejącymi i planowanymi, w tym z planowanymi bulwarami nad Brdą.
Oferty w przetargu można składać do 13 sierpnia. Wstępna dokumentacja ma być gotowa w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach wykonawca ma uzyskać decyzję środowiskową, a w przypadku skorzystania z prawa opcji pozwolenie na budowę ma zostać wydane po kolejnych 9 miesiącach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w drugiej połowie 2026 roku będzie możliwe ogłoszenie przetargu na budowę. Sama budowa ma potrwać 3 lata, więc cała inwestycja może się zakończyć w 2030 roku.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.