[Obwodnica Białych Błot] Kolejne podejście do STEŚ

[Obwodnica Białych Błot] Kolejne podejście do STEŚ

Trwa wybór firmy, która opracuje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe obwodnicy Białych Błot. To już kolejne podejście do tego etapu prac projektowych.

Droga wojewódzka 223 jest jedną z dróg wyjazdowych z Bydgoszczy. Prowadzi tędy najkrótsza droga z centrum w kierunku Poznania i jest to jedno z połączeń z drogą ekspresową S5. Jednocześnie jest to jedna z najbardziej obciążonych dróg wyjazdowych z Bydgoszczy. Droga ma po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, więc codziennie tworzą się w Białych Błotach ogromne korki.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku z drogi korzystało 23 868 pojazdów na dobę. Nieco więcej, bo 24 261, wskazał Generalny Pomiar Ruchu z lat 2020/2021. Jednak był to okres pandemiczny i lepiej sytuację będzie oddawać pomiar, który zostanie przeprowadzony w przyszłym roku. Dla porównania wynik z lat 2020/2021 jest wyższy niż dla każdego punktu pomiarowego na trasie Bydgoszcz – Toruń (przyszła droga ekspresowa S10) i Toruń – Grudziądz (autostrada A1).

Od lat planowana jest budowa obwodnicy tej wsi. W tym celu pod koniec 2017 roku podpisano list intencyjny, który miał być początkiem współpracy Gminy Białe Błota, Miasta Bydgoszcz, samorządu województwa oraz Powiatu Bydgoskiego. Samorządy miały sfinansować dokument w równych proporcjach (po 25%). Wtedy szacowano, że samo studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe będzie kosztować 500-600 tys. złotych i powstanie w ciągu 1,5-2 lat. Lata mijają, koszty rosną, a dokument nawet nie zaczął powstawać.

Przetarg na STEŚ

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (dalej STEŚ) to dokument, który ma za zadanie określenie zakresu rzeczowego, finansowego inwestycji, efektywności ekonomicznej, ustalenie wariantów przebiegu trasy, umożliwienie uzyskania decyzji środowiskowej oraz podjęcie decyzji o budowie.

Pierwszą próbę wykonania STEŚ podjęto w 2021 roku. Do przetargu z lata nie przystąpili oferenci. Kolejna próba była jesienią. Tym razem zgłosiła się jedna firma, która wyceniła swoje usługi na prawie 860 tys. złotych. Budżet zamawiającego wynosił 600 tys. złotych, więc przetarg unieważniono. Trzeci przetarg ogłoszono w listopadzie ubiegłego roku. Zgłosiły się do niego dwie firmy. Najtańsza oferta (737 tys. złotych) była kolejny raz wyższa niż budżet zamawiającego (600 tys. złotych). Gmina Białe Błota 29 marca dokonała wyboru firmy Znak Gdańsk i w tym samym dniu skierowała wniosek o wyrażenie zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą. Wszystko przez to, że przedłużała się procedura podpisania umów na dofinansowanie z wymienionymi wcześniej partnerami. Firma nie wyraziła na to zgody.

20 czerwca ogłoszono czwarty przetarg na opracowanie STEŚ. Tym razem zamawiający dysponował już budżetem 738 tys. złotych. W środę (tj. 3 lipca 2024 r.) otwarto oferty. Tym razem wystartowała jedna firma – Znak Gdańsk, która wyceniła swoje usługi na 1,03 mln złotych. Tym samym znowu został przekroczony budżet i znowu trzeba będzie trzeba podpisać umowy na dofinansowanie. Czy tym razem się uda? Dowiemy się po 1 sierpnia, bo do tego dnia firma Znak Gdańsk związana jest ofertą.

Przebieg

Obecnie droga wojewódzka 223 łączy Plac Poznański w Bydgoszczy z węzłem Bydgoszcz Błonie w Białych Błotach. Na odcinku od placu do granicy miasta ma po dwa pasy w każdym kierunku. Dalej trasa biegnie przez tereny leśne oraz centrum wsi Białe Błota. To tam, na światłach, tworzą się największe korki.

Wykonawca STEŚ ma przeanalizować i zarekomendować Zamawiającemu połączenia dróg za pomocą skrzyżowań, z uwzględnieniem przepisów, prognoz ruchu, przepustowości oraz uwarunkowań komunikacyjnych. Wykonawca ma przedstawić trzy warianty trasy, przeprowadzić konsultacje społeczne, wykonać analizy wielokryterialne i wybrać wariant ostateczny. W kolejnym etapie przewiduje się uszczegółowienie wybranego wariantu, opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. W ostatnim etapie firma ma opracować program funkcjonalno-użytkowy. Na wszystko wykonawca będzie miał 22 miesiące. Podczas tych prac będzie działać strona internetowa, która będzie informować o kolejnych etapach realizacji, a zainteresowani będą mogli na niej zgłaszać swoje wnioski i opinie.

Gmina Białe Błota oczekuje opracowania trzech wariantów trasy wraz z wariantem porównawczym:

  • W0 – stan istniejący, bez zmian. Będzie to wariant porównawczy dla wariantów inwestycyjnych. Wykonawca STEŚ ma w nim przedstawić prognozy (na 15 lat) dotyczące remontów i bieżącego utrzymania,
  • W1 – układ jednej jezdni w tunelu na odcinku najbardziej obciążonym ruchem, przejazd samochodów bez powiązania z drogami w okolicy, a nad tunelem rozwiązania przyjazne dla mieszkańców tj. uspokojenie ruchu,
  • W2 – wariant z obejściem obecnego odcinka trasy (obwodnica),
  • W3 – wariant przebiegu drogi zaproponowany przez zespół projektowy.
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    3 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    RafałD
    Rafał
    5 miesięcy temu

    2 lata na zaproponowanie objazdu? Na samo zaproponowanie? To ile będzie trwała budowa? 10 lat? Kurcze, słaba ta technologia w dzisiejszych czasach. 20 lat temu by to szybciej trwało.

    RafałD
    Rafał
    4 miesięcy temu

    Rozumiem. Jeśli ktoś się na tym zna, to może to ma sens. Dla mnie, jako osoby postronnej, 2 lata na samo zaproponowanie objazdu, to wieczność. Sporo osób się wypowiedziało odnośnie Park & Ride w Bydgoszczy, że to niepotrzebne w naszym mieście a mimo to zostały zbudowane i teraz stoją puste. Także jaki jest sens takich konsultacji?

    3
    0
    Would love your thoughts, please comment.x