[Rondo Jagiellonów] Ostatnie godziny konsultacji

[Rondo Jagiellonów] Ostatnie godziny konsultacji

Do północy trwają konsultacje w sprawie przebudowy ronda Jagiellonów. Na ich koniec przedstawiam dwa stanowiska bydgoskich społeczników i trzy warianty projektantów.

Rondo Jagiellonów jest najważniejszym węzłem komunikacyjnym w mieście. Krzyżuje się tutaj większość linii tramwajowych, kilka dziennych linii autobusowych, autobusowe linie regionalne i wszystkie nocne linie autobusowe. W godzinach szczytu tworzą się tutaj korki, szczególnie na jezdniach od dworca autobusowego i od 3 Maja. W przyszłym roku minie 50 lat istnienia ronda w obecnej formie. Formie, która właściwie eliminuje niepełnosprawnych z korzystania z niego (poza przejeżdżaniem samochodem i komunikacją miejską bez wysiadania) oraz większość rowerzystów (mniej doświadczonych).

Podczas kampanii samorządowej w 2018 roku obecny Prezydent Bydgoszczy zapowiedział dostosowanie ronda do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wtedy wydawało się, że rondo czekają rewolucyjne zmiany. Kilka tygodni temu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej opublikował koncepcję przebudowy, która rozwiała nadzieje. Proponowane zmiany są kosmetyczne, koszty inwestycji to kilkadziesiąt milionów złotych, a istnieje ryzyko że kilka lat po przebudowie będzie jak było tylko z ładniejszymi wiatami.

Pełny opis zmian jakie planuje Miasto przedstawiłem we wpisie z 17 kwietnia. Tu skupiam się na propozycji dwóch stowarzyszeń oraz trzech pierwotnych wariantach zaproponowanych przez projektantów. Jeśli czytasz ten wpis 9 maja 2023 roku to po zapoznaniu się z poniższymi propozycjami odwiedź stronę konsultacji społecznych i wyraź swoją opinię o planach Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Propozycja Bydgoszcz G10

Stowarzyszenie Bydgoszcz G10 opracowując swoją koncepcję wzięło pod uwagę bezpieczeństwo, dostępność, przepisy i wykonalność, zieleń, nowe trendy i przyszłość miasta, wszystkich uczestników ruchu, finanse i koszty utrzymania, estetykę i stan obecny. Jak można przeczytać na ich stronie na Facebooku proponowane jest stworzenie wypłaszczone przejścia osi północ – południe o nachyleniu 6% z wkomponowaną zielenią – tzw. „ZIELONEGO SZLAKU”. W wersji rozszerzonej również z podobny zejściem przy Banku Pocztowym.

Zalety propozycji:

– „godne nachylenie umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się zarówno pieszym, wózkom jak i niepełnosprawnym.
– rozwiązuje problem bezpiecznej komunikacji rowerowej w kierunku pn.-pd. (bulwary umożliwiają bezpieczny ruch rowerowy w kierunek wsch. -zach.)
– proponujemy także zbliżenie przejścia dla pieszych na ul. 3 Maja bliżej kierunku pd. (okolice hotelu), by dać alternatywę naziemną dla pieszych jak i rowerów na kierunku wsch. -zach, jednocześnie porządkując ten trudny dla pieszych obszar.

– ogranicza liczbę trudnych drogich w utrzymaniu wind likwidując część z nich
– ogranicza koszty czyszczenia szklanych wiat wind likwidując część z nich

– wprowadzenie zielonych torowisk w wersji płyt ażurowych (tak by umożliwić poruszanie się po takich zielonych torowiskach karetek
– wprowadzenia zieleni wertykalnej na ścianach zejścia i dzięki temu zwiększenie realnej powierzchni zielonej. Zieleń wertykalną widzimy także wewnątrz.
– zwiększenie powierzchni zieleni na dachach zielonych przystanków, przy jednoczesnym nacisku na zieleń naturalną w gruncie jako łatwiejszą i tańszą w utrzymaniu.
– zmniejszenie ilości zadaszeń/szybów o cztery wpłynie korzystnie na estetykę całego ronda, oddając miejsce zieleni i dodając mu przestrzenności,

– tak jak w najnowszych trendach nasza wizja ronda to bardzo zielona wizja
– w przyszłości, przy wyciszeniu ruchu na linii Focha umożliwia wykorzystanie zejścia jako podziemnego parkingu dla rowerów/elementów elektromobilności indywidualnej + strefy gastro dla przystanków. Dzięki temu zainwestowane środki pracowałyby na siebie także po ewentualnych, dużych zmianach systemu komunikacji miasta takich jak np. utworzeniu przejść naziemnych
– funkcja parkingu dla rowerów/hulajnóg może zaistnieć już obecnie.

Jako Stowarzyszenie Bydgoszcz G10 widzimy konieczność zmian ruchu na linii Jagiellońska/Focha – w przyszłości jego ograniczenie umożliwiające połączenie przestrzeni Starego Miasta i Śródmieścia. W przypadku niezaakceptowania naszej propozycji, ułatwieniem komunikacji będzie stworzenie naziemnych przejść na przystanki niedaleko ulicy Konarskiego”

Propozycja Bydgoskiego Ruchu Miejskiego

Bydgoski Ruch Miejski wnosi (tutaj pełna treść) o wyznaczenie jednego przejścia naziemnego po zachodniej stronie ronda Jagiellonów wraz z utworzeniem dodatkowej infrastruktury rowerowej. Oraz, niezależnie czy powstanie przejście, niewielkie wyprofilowaniu jezdni przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. W uzasadnieniu tej propozycji można przeczytać: „Proponujemy aby taką przebudowę wykonać przy okazji zmian geometrii ronda niezależnie od decyzji o powstaniu bądź nie nowego przejścia dla pieszych – północny peron tramwajowy wymaga i tak powiększenia ze względu na znaczną liczbę pasażerów, długa zatoka autobusowa nie jest obecnie tam potrzebna, jak również jej częściowe wykorzystanie jako prawoskręt w ul. Konarskiego. Ponadto nawet bez wytyczenia przejścia należy obniżyć krawężniki na końcu peronów, aby umożliwić awaryjny wyjazd osoby niepełnosprawnej na wózku poza rondo w przypadku awarii wind (co zostało zadeklarowane przez przedstawiciela ZDMIKP w toku konsultacji społecznych). Również na czas przebudowy ronda i montażu wind mogłoby tam funkcjonować tymczasowe przejście dla pieszych, podobnie jak jest obecnie na rezerwowe przystanki tramwajowe po wschodniej stronie ronda.”

BRM popiera też propozycję Bydgoszcz G10 na budowę minimum dwóch ramp wraz z rezygnacją w tym miejscu z wind: „Dla zabezpieczenia ewakuacji osób niepełnosprawnych należy wykonać co najmniej 2 zjazdy/pochylnie w przeciwległych ćwiartkach ronda (płn/wsch i płd/zach), na wypadek awarii wind bądź sytuacji nadzwyczajnych uniemożliwiających korzystanie z nich, jak pożar czy zalanie. W przeciwnym razie osoba niepełnosprawna zostanie uwięziona w przejściu podziemnym bez możliwości wydostania się (!). Rozwiązanie to idzie w parze z propozycjami społecznymi: stanowiska Pełnomocnika Rektora UKW ds. Osób Niepełnosprawnych z dnia 8 maja 2023 r. podczas spaceru badawczego w ramach konsultacji”

Ponadto Bydgoski Ruch Miejski proponuje umieszczenie stanowisk handlowych wzdłuż obu ścian tunelu (ZDMiKP chce je umieścić po jednej stronie) oraz budowę ściany bocznej wiat na przystankach tramwajowych w celu ochrony przed warunkami atmosferycznymi i hałasem.

Propozycje projektantów (odrzucone)

Ostateczna koncepcja przebudowy ronda Jagiellonów została przygotowana przez biuro projektowe BAK z Bydgoszczy po uwagach zamawiającego (tj. Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej). Firma wcześniej przedstawiła trzy własne propozycje, które ZDMiKP odrzucił. W kwietniu zapytałem o przyczyny odrzucenia tych koncepcji oraz ich udostępnienie. W odpowiedzi z 9 maja można przeczytać: „ZDMiKP przeanalizował wszystkie wady i zalety każdego z wariantów oraz konieczne do wprowadzenia zmiany wynikające z wprowadzonego w czasie realizacji dokumentacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (m.in. konieczność osygnalizowania przejść dla pieszych na jezdniach posiadających co najmniej dwa pasy ruchu w jednym kierunku), zajętość terenu czy współdzielenie powierzchni pieszych i rowerzystów w przejściu podziemnym. Dlatego też zarzucono kontynuowanie prac nad tymi trzema wariantami i przystąpiono do prac nad dodatkowym czwartym wariantem”.

Co proponowali projektanci z firmy BAK? Były wizualizacje i pełny opis, ale tych Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej mi nie udostępnił. Opieram się jedynie na rysunkach.
Wariant 1 – brak większych zmian w obszarze jezdni, jedynie niewielkie wyprofilowanie zjazdu/wjazdu od strony ulicy Gdańskiej ze względu na propozycję budowy dwóch wind. Dodatkowo do tunelu pod rondem miały prowadzić rampy umożliwiające korzystanie z tunelu przez osoby niepełnosprawne i rowerzystów. Rampy miały powstać od strony ulicy Konarskiego, hotelu City, parku Witosa, hotelu Focus, Narodowego Banku Polskiego i ulicy Uroczej (rampy oznaczyłem czarnymi okręgami na grafice poniżej). Przebudowany miałyby być schody do każdego wejścia.

Wariant 2 – wyburzenie tunelu pod rondem Jagiellonów. Wyznaczenie naziemnych przejść dla pieszych i dróg dla rowerów. Ten wariant wymuszał likwidację po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.

Wariant 3 – budowa dwóch wind przy przystankach tramwajowych, budowa ramp umożliwiających korzystanie z tunelu przez osoby niepełnosprawne i rowerzystów (rampy oznaczyłem czarnymi okręgami na grafice poniżej). Propozycja bardzo podobna do wariantu nr 1, największą zmianą byłoby zastąpienie schodów od ulicy Floriana rampą oraz likwidacja po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x