[Kazimierza Wielkiego] Kwiecień 2023

[Kazimierza Wielkiego] Kwiecień 2023

Trwa montaż mostu drogowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Na budowie pojawiają się kolejne stalowe elementy.

Budowa drugiego mostu drogowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego planowana była od kilkudziesięciu lat. Już podczas budowy pierwszego (początek XXI wieku) wybudowano skrzyżowania Kazimierza Wielkiego z Toruńską i Fordońską w kształcie umożliwiającym niewielką przebudowę w razie powstania drugiej przeprawy. Z czasem do projektu dodano jeszcze jeden most, tym razem tramwajowy.

Nowe przeprawy mają mieć długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na nowym moście drogowym powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.

Konieczna będzie przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Istniejące pozostaną mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej). Remont przechodzi też 600-metrowe torowisko przy ulicy Perłowej, które łączy ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowaniem Toruńskiej z torami.

Inwestycja pochłonie ponad 153 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace w teorii powinny się zakończyć w lipcu tego roku. Jednak jesienią wykonawca złożył wniosek o wydłużenie terminu o dwanaście miesięcy, a później zmniejszył roszczenie do sześciu i zobligował się do wykonania wszystkich prac do końca tego roku.

Mosty

Prace budowlane w rejonie Kazimierza Wielkiego wystartowały we wrześniu 2021 roku. Rozkopano wtedy ulicę Fordońską po stronie ulicy Łęczyckiej. Kolejne miesiące to przebudowa jezdni i budowa nowego torowiska. Ten etap prac miał się zakończyć w sierpniu ubiegłego roku. Prawie udało się to kilka miesięcy później tj. nie wylano ostatniej warstwy asfaltu, ale ruch został po niej puszczony. W tym samym czasie trwała budowa rozjazdów tramwajowych. Te prace udało się zakończyć w tym roku i od kilku tygodni tramwaje jeżdżą już tutaj po obu torach. Front robót torowych przeniósł się na drugą stronę rzeki. Teraz tam tramwaje jeżdżą wahadłowo.

Nieco sprawniej postępują prace przy budowie mostu tramwajowego i drogowego. Ten pierwszy ma wylany beton na pomoście. Drugi jest składany od lutego. Stalowe elementy zmontowano po obu stronach rzeki, obecnie na budowę przywożone są elementy, które będą montowane na filarach przed Brdą. W kolejnych tygodniach na budowie pojawią się stalowe elementy przeznaczone do montażu nad korytem rzeki.

Perłowa

Przebudowa torowiska przy ulicy Perłowej wystartowała w styczniu ubiegłego roku. Rozebrano wtedy wszystkie elementy starego torowiska wraz ze słupami trakcyjnymi, wygrodzeniami i wiatami przystankowymi. Następnie ułożono nowe torowisko, które obecnie jest w zasadzie gotowe. Ciągle trwa budowa skrzyżowania Toruńskiej i torowiska. Niedawno rozebrano też tory po południowej stronie. W związku z tym ruch samochodów odbywa się po dziurawej jezdni północnej Brdy, a tramwajowy wahadłowo.

Subscribe
Powiadom o
guest
9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Sebastian
Sebastian
11 miesięcy temu

skrzyżowanie Kazimierza Wielkiego z ulicą Fordońską po przebudowie będzie posiadało zamiast obecnych czterech pasów ruchu jedynie trzy pasy –zatem ta cała budowa nowego mostu drogowego i tak spowoduje większe korki ponieważ o przepustowości decyduje skrzyzowanie

Paweł
Paweł
11 miesięcy temu

Patrząc od strony Fordonu, tory się rozwidlają jeszcze przed skrzyżowaniem – jedne prowadzą na wprost, a drugie prowadza do skrętu w lewo (zdjęcie nr 3). Od strony centrum już jednak tak nie jest, bo tory rozwidlają się dopiero na skrzyżowaniu. Wiadomo dlaczego? Brak miejsca?

Paweł
Paweł
11 miesięcy temu

Albo jakieś przejęzyczenie Ci się wkradło albo ja czegoś nie rozumiem 🙂 Bo właśnie owe dwa tory (z kierunku od Fordonu do centrum) spowodują, że tramwaje właśnie NIE będą się blokować. Dwa tramwaje jadące od strony Fordonu będą mogły jednocześnie dojechać do skrzyżowania, gdzie jeden będzie oczekiwał na światło do jazdy na wprost, a drugi na światło do jazdy w lewo.

Last edited 11 miesięcy temu by Paweł Perlik
Dorota
Dorota
11 miesięcy temu

No właśnie szukałam DDR. Czyli mam rozumieć, że rower mam zapakować do tramwaju lub autobusu i Fordońską przejechać komunikacją miejską??? Bo jechać jezdnią to sobie nie wyobrażam przy tym natężeniu ruchu i gabarytach pojazdów, które tam jeżdżą. No super to wymyślone…

Maciej
Maciej
11 miesięcy temu
Reply to  Dorota

Rowerem jeździmy tak jak do tej pory, po chodniku (uważając na pieszych). Mandatu żadnego nie przyjmujemy, w sądzie tłumaczymy, że nie jesteśmy samobójcą, aby jechać rowerem po Fordońskiej. Pozdrawiam

Tomas
Tomas
11 miesięcy temu

Apropo świątecznych kursów tramwajowych ta trasa to wiadomo już jakie linie tamtedy pojadą? Bo ja osobiście tylko o Linii 11 słyszałem z Fordonu, na woj. Polskiego i później gdzieś tam dalej. I te linie które bada do i z zajezdni jechały.

Emilia
Emilia
5 miesięcy temu

Bez obaw, nie będzie blokował. Nie będzie czekał na skręt 20 minut, a przecież co tyle będą kursowały tramwaje.

9
0
Would love your thoughts, please comment.x