[Opera] Umowa na rozbudowę

[Opera] Umowa na rozbudowę

Opera Nova zostanie rozbudowana o tzw. czwarty krąg. 12 stycznia podpisano umowę na wykonanie prac budowlanych.

W czwartek 12 stycznia podpisano umowę na rozbudowę Opery Nova. W ramach inwestycji powstanie czterokondygnacyjny obiekt z dwupoziomowym parkingiem. Prace budowlane powinny się zakończyć za 28 miesięcy (maj 2025), a ich koszt wyniesie 116 mln złotych. Generalnym wykonawcą inwestycji została firma Budimex, która przebudowała Młyny Rothera oraz buduje Akademickie Centrum Sportu Politechniki Bydgoskiej.

Historyczne plany

Plany budowy tzw. czwartego kręgu Opery Nova sięgają początków projektowania budynku. Wtedy nie wiadomo było co miałoby powstać w jego wnętrzu. Rozważano utworzenie tam między innymi restauracji oraz planetarium. Z tego okresu pochodzi makieta koncepcyjna (dokładnie z 1962 roku), którą wykonał główny projektant gmachu – Józef Chmiel.

Przez lata sądzono, że makieta podzieliła los innych tego typu makiet tj. została zniszczona. Jedynym potwierdzeniem jej istnienia było jedno zdjęcie. Jednak makietę udało się odnaleźć. Można było ją zobaczyć podczas podpisania umowy. W galerii umieściłem archiwalne zdjęcie makiety (źródło nieznane, zdjęcie krąży po internecie od wielu lat) oraz dwa zdjęcia aktualne.

Profesor Józef Chmiel zmarł w 2013 roku. 3 lata przed rozpoczęciem starań o realizację inwestycji i 5 lat przed decyzją o budowie czwartego kręgu. W procesie projektowania rozpoczynającej się inwestycji uczestniczył Andrzej Prusiewicz, który był też projektantem istniejącego budynku.

Projekt do realizacji

Czwarty krąg Opery Nova to budynek, który powstanie przy kładce prowadzącej na Wyspę Młyńską. Obecnie teren ten w większości zajmuje parking. Bryła budynku to jednak już nie krąg, a właściwie dwa elementy nachodzące na siebie – walec i prostopadłościan.

Główną częścią budynku jest walec, który w środku pomieści salę kameralną na 485 osób, salę kinową z bardzo wysokimi parametrami obrazu i dźwięku na 205 osób i przestrzeń wystawienniczą. W przeszklonym „prostopadłościanie” zaplanowano funkcje komunikacyjne. Budynek zostanie połączony z głównym gmachem łącznikiem na wysokości pierwszego piętra. Zaplanowano też dwukondygnacyjny parking, który zajmie cały teren obecnego parkingu i pomieści około 230 samochodów.

Na dachu czwartego kręgu ma się pojawić taras widokowy, który będzie umożliwiał oglądanie Brdy, katedry czy Wyspy Młyńskiej. Na dachu parkingu powstanie pusty plac poprzecinany nieliczną zielenią.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x