[S5] Bydgoszcz – Świecie #9

[S5] Bydgoszcz – Świecie #9

Dobiega końca budowa drogi ekspresowej S5 łączącej Bydgoszcz i Świecie. Niedługo kierowcy pojadą dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Budowa drogi ekspresowej S5 od autostrady A1 do granicy województwa w okolicy Gniezna powinna się zakończyć kilka lat temu. Problematyczne okazały się jednak trzy odcinki, które realizowała firma Impresa Pizarotti. Firma nie wywiązała się z kontraktu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę w 2019 roku. Kolejny rok trwał wybór nowych wykonawców.

Obecnie gotowe są odcinki obejmujące obwodnicę Bydgoszczy oraz pomiędzy Szubinem, a granicą województwa. Od kilkunastu dni z pełną prędkością można jeździć pomiędzy Bydgoszczą, a Szubinem Natomiast na północ od Bydgoszczy prace dobiegają końca na pozostałych dwóch. Pod koniec sierpnia udostępniono do ruchu wszystkie pasy ruchu w obu kierunkach pomiędzy Świeciem, a autostradą A1. Tam też nagrałem ostatni film opublikowany kilka dni temu:

Ostatnim odcinkiem w budowie wkrótce będzie pokazywany dzisiaj fragment S5 pomiędzy Świeciem, a Bydgoszczą. Tutaj zaawansowanie prac wynosi 85,5% na koniec sierpnia i w tym miesiącu mają zostać oddane do ruchu wszystkie jezdnie w obu kierunkach. Będzie jednak obowiązywało ograniczenie prędkości na czas prac wykończeniowych.

Odcinek łączący Świecie z Bydgoszczą ma 22,4 kilometry. Ciągnie się od przejścia dla zwierząt przy węźle Świecie Południe (miejscowość Dworzysko) do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie/Żołędowie. Powstaną na nim trzy pełne węzły (Gruczno, Pruszcz w Zbrachlinie i Trzeciewiec/Koronowo), a także jeden częściowo (Bydgoszcz Północ w Borównie, większa jego część powstała w ramach budowy północnej obwodnicy Bydgoszczy). Generalny wykonawca musi wybudować też Miejsce Obsługi Pasażerów w Grucznie oraz Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

Bydgoszcz Północ – Kusowo

Na pokazywanym fragmencie prace są najbardziej zaawansowane. Kierowcy mogą jeździć wszystkimi pasami ruchu. Pozostał już jedynie do dokończenia wiadukt nad S5 na wysokości wsi Gądecz, a także przebudowa połączenia starej drogi krajowej nr 5 z drogą zbiorczą pomiędzy Kusowem i Trzeciewcem.

Kusowo – Niewieścin

Prace na tym fragmencie S5 są nieco mniej zaawansowane niż na poprzednim. Przed węzłem w Trzeciewcu następuje zwężenie jezdni. Podczas mojego oblotu trwały drobne prace w obrębie węzła. W Trzeciewcu brakuje jeszcze bram w ciągu ekranów dźwiękochłonnych. Przy Fabryce Obrabiarek do Drewna trwało zbieranie ziemi ze skarp obok jezdni w kierunku Bydgoszczy.

Nieco dalej, przed Niewieścinem, trwa budowa dróg dojazdowych do wiaduktu nad S5 oraz przejścia dla zwierząt. W samym Niewieścinie trwa budowa zbiornika na wody opadowe i dróg dojazdowych do wiaduktu nad S5.

Niewieścin – MOP Gruczno

Na kolejnym odcinku niemal gotowy jest Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz. Sam węzeł wydaje się gotowy. Dalej prace toczą się przed Miejscem Obsługi Pasażerów w Grucznie. Trwa tam budowa drogi zbiorczej przy zbiorniku na wody opadowe.

MOP Gruczno – Dworzysko

Na ostatnim pokazywanym dzisiaj fragmencie S5 podczas oblotu, działo się najwięcej. Trwa tam budowa Miejsca Obsługi Pasażerów w Grucznie. Przy jezdni w kierunku Gdańska układana jest podbudowa pod drogi, trwa też budowa budynku toalet. Po drugiej stronie S5 ułożono asfalt na części jezdni oraz nawierzchnię parkingów dla ciężarówek.

Sporo dzieje się na węźle Gruczno. Tam trwa budowa dróg przy rondach na węźle oraz chodników. Same łącznice rondo – droga ekspresowa są już gotowe. Dalej w kierunku Świecia oddano do użytku wszystkie pasy ruchu. Pozostało jeszcze dokończyć zbiornik na wody opadowe.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    7 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Przemysław
    Przemysław
    1 rok temu

    Jak zwykle bardzo dobra robota. Bardzo często zagladam na tego bloga po więcej informacji na temat bydgoskich inwestycji. Tak trzymaj!

    JANOSIK
    JANOSIK
    1 rok temu

    NA droga dwujezdniowych z oznaczeniem “S” można jechać z prędkością do 120km/godź.
    Dlaczego prędkość projektowa to 100 km/godzinę ?

    Piotr
    Piotr
    1 rok temu
    Reply to  JANOSIK

    Ten parametr jes brany pod uwagę podczas projektowania drogi przy takich rzeczach, jak wyliczanie minimalnego promienia łuków pionowych i poziomych, czy nachyleń drogi… Na autostradzie na przykład ten parametr wynosi 120 kmh.

    Mateusz
    Mateusz
    1 rok temu

    Super relacja. Panie redaktorze, może Pan poruszy problem zjazdu na Bydgoszcz na węźle Bydgoszcz Północ. Fatalnie oznaczony, wprowadza kierowców w błąd, bo GDDKiA mówi ze główny zjazd na Bydgoszcz jadąc od Gdańska jest na węźle Bydgoszcz Zachód, a znaki na węźle Bydgoszcz Północ tego nie pokazują. Bo prosto mamy Poznań. Temat poruszony na forum SSC. Info takze tutaj https://metropoliabydgoska.pl/wezel-bydgoszcz-polnoc/ Pozdrawiam Pana serdecznie.

    Bart
    Bart
    1 rok temu

    Czy ktoś wie kiedy otworzą dwa pasy? Miały być otwarte do końca sierpnia!

    7
    0
    Would love your thoughts, please comment.x