14 lip [Kazimierza Wielkiego] Lipiec 2022
Trwa budowa mostów tramwajowego i drogowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Na placu budowy montowana jest konstrukcja tej pierwszej przeprawy.
Nowe przeprawy mają mieć długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na nowym moście drogowym powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.
Konieczna będzie przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Istniejące pozostaną mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej).
Remont przejdzie też 600-metrowe torowisko przy ulicy Perłowej, które łączy ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowanie Toruńskiej z torami. W planach jest wymiana podbudowy, torów i słupów trakcyjnych.
Inwestycja pochłonie ponad 150 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace mają się zakończyć jesienią 2023 roku. Poniżej umieściłem film prezentujący prace na budowie mostów.
Mosty
Budowę mostów w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego rozpoczęto we wrześniu ubiegłego roku. Wcześniej, w sierpniu, trwało czyszczenie terenu pod budowę. We wrześniu wprowadzono ruch wahadłowy tramwajów na ulicy Fordońskiej i od tego czasu jezdnia w kierunku centrum jest rozkopana. Przebudowywane są między innymi instalacje podziemne i kanalizacja deszczowa. Po zakończenia prac na jednej jezdni wykonawca przeniesie się na drugą.
Początkowo jezdnia miała być gotowa do końca sierpnia 2022 roku. Ze względu na napotkane i nieplanowane przeszkody (odmienne warunki gruntowe niż planowano) termin ten uległ zmianie na wrzesień 2022 (informacja ZDMiKP z połowy czerwca).
Sporo dzieje się na budowie samych mostów. Na wykonanych w tym roku podporach montowana jest stalowa konstrukcja przęseł. Najpierw zmontowano część od strony ulicy Toruńskiej mostu tramwajowego, a teraz wykonawca działa od strony Fordońskiej.
Torowisko przy Perłowej
Do prac przy Perłowej przystąpiono w styczniu. Rozebrano wtedy wszystkie elementy starego torowiska wraz ze słupami trakcyjnymi, wygrodzeniami i wiatami przystankowymi. Następnie ułożono podbudowę nowego torowiska i wstawiono słupy trakcyjne.
Obecnie na podbudowę torowiska układane są specjalne miękkie maty, a na nie tłuczeń. Teoretycznie do końca wakacji powinna być gotowa rozkopana część, a później wykonawca miał przystąpić do przebudowy skrzyżowania torów z ulicą Toruńską (obecnie tramwaje jeżdżą bez przeszkód). Dopiero po ich zakończeniu (I kwartał 2023 roku) tramwaje znowu pojadą tędy na górny taras.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.