[Bulwary] Przed przebudową od Krakowskiej do Kazimierza Wielkiego

[Bulwary] Przed przebudową od Krakowskiej do Kazimierza Wielkiego

Ogłoszono przetarg na przebudowę i budowę bulwarów nad Brdą. Prace obejmą odcinek o długości 2,7 kilometra.

Kiedy w wielu miastach zabudowa odwracała się od rzeki w Bydgoszczy działano w drugą stronę. Rzeka to jeden większych plusów Bydgoszczy. Kilka lat temu zauważyły to władze miasta, które rozpoczęły przebudowę bulwarów nadrzecznych. Zajęto się odcinkami od ulicy Mostowej do mostów kolejowych (Unii Lubelskiej) i krótkiego odcinka na wysokości Trasy Uniwersyteckiej. Później nastąpiła wieloletnia przerwa w ich remontach. Mimo, że dla mieszkańców Bydgoszczy to jedna z najważniejszych inwestycji. Zdanie to opieram na wynikach ubiegłorocznych konsultacji w sprawie kolejności realizacji inwestycji. Rewitalizacja nabrzeży Brdy zwyciężyła, zagłosowało na nią prawie 30% wszystkich głosujących.

W ostatnim czasie Miasto pozyskało dwie dotacje na przebudowę nabrzeży – 4,7 mln złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego i 30 mln złotych z Programu Inwestycji Strategicznych. Przetarg z dotacją z Regionalnego Programu Operacyjnego ogłoszono pod koniec lutego. Inwestycja dotyczy 270-metrowego odcinka od ulicy Bernardyńskiej do Uroczej. Tutaj pisałem o projekcie. W czerwcu ogłoszono przetarg z dotacją z Programu Inwestycji Strategicznych. Inwestycja obejmuje odcinek od ulicy Krakowskiej do Kazimierza Wielkiego, a także rewitalizację niewielkiej wysepki przy ulicy Grodzkiej/Mostowej. Ja we wpisie przybliżę projekt przebudowy bulwarów.

Na terenie miasta pozostanie jeszcze wiele kilometrów brzegów Brdy gdzie powinny pojawić się chociaż ścieżki. Z pilniejszych inwestycji pozostanie do przebudowy odcinek od ulicy Uroczej do dworca autobusowego, przebudowa bulwarów na wysokości ulicy Stary Port, a także budowa od Nordic Haven do mostów kolejowych (Unii Lubelskiej).

Dworzec autobusowy – Hotel Słoneczny Młyn (Odcinek VI)

Odcinek bulwarów planowany do przebudowy od wielu lat. Znalazł się w projekcie „Bydgoski Węzeł Wodny – rewitalizacja bulwarów i nabrzeża Brdy” jako odcinek nr VI. Obejmuje fragment od dworca autobusowego (ulicy Krakowskiej) do mostu Pomorskiego. Znajduje się tam między innymi regularnie zalewana ścieżka na wysokości marketu Media Markt.

Odcinek ten ma 970 metrów długości. Prace obejmują niezbędne wycinki, prace pielęgnacyjne drzewostanu, demontaż obecnych betonowych elementów bulwarów. W planach jest budowa schodów skarpowych, stanowisk do cumowania małych jednostek pływających (długość 280 mb), dwóch tarasów widokowych w linii nabrzeża. Niemal na całej długości nabrzeża pojawi się ścieżka rowerowa o szerokości 2-2,5 metra. Wyjątkiem będzie wąski fragment bulwarów na wysokości ulicy Krakowskiej. Część piesza będzie miała wymienioną nawierzchnię. Dodatkowo powstaną ciągi piesze i pieszo-rowerowe łączące bulwar z kładką Esperanto oraz droga dla rowerów łącząca bulwar i Jagiellońską. Pojawi się nowe oświetlenie, mała architektura. Pojawią się też różnego rodzaju nasadzenia (zieleń niska, średnia i wysoka).

Odcinek ten ma już wykonaną dokumentację projektowo-kosztorysową w latach 2018-2019. W związku z tym zostanie wykonany najszybciej. Miasto planuje, że prace potrwają 7 miesięcy od zawarcia umowy.

Na wysokości skweru przy Hotelu Słoneczny Młyn (Odcinek IIIa)

Zdecydowanie najkrótszy odcinek przebudowywanych bulwarów. Ma zaledwie kilkadziesiąt metrów na wysokości skweru przy Hotelu Słoneczny Młyn. Prace obejmują tutaj niezbędne wycinki, pielęgnacje drzew, przebudowę konstrukcji nabrzeża w tym wykończenie nabrzeża przy wylocie rury MWiK.

Podobnie jak na innych odcinkach pojawi się tutaj ciąg pieszy i rowerowy, który będzie się płynnie łączył z wcześniej omawianym odcinkiem oraz kolejnym. Znajdzie się też miejsce dla małej architektury. Ten etap prac ma być gotowy w 12 miesięcy od podpisania umowy.

Most Pomorski – Żabia (Odcinek IIIb)

Odcinek inwestycji realizowany pod mostem Pomorskim oraz na odcinku od mostu do ulicy Żabiej. Odcinek ma niecałe 300 metrów długości. W ostatnich latach wybudowano tutaj kilka wysokich budynków. W tym jeden biurowiec i budynki mieszkalne. Budowa tych ostatnich właśnie dobiega końca. W planach firmy Akrada Invest jest budowa jeszcze jednego wysokiego budynku.

W planach są niezbędne wycinki, przebudowa konstrukcji nabrzeża oraz budowa ciągów pieszo-rowerowych. Chodnik będzie miał w tym miejscu 2,5 metra szerokości z ewentualnymi przewężeniami, podobnie jak droga dla rowerów. Ta ostatnia będzie też stanowić dojazd do infrastruktury MWiK. Zaplanowano też montaż małej architektury i nasadzenia.

Ten etap prac ma być gotowy w 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Żabia – Kazimierza Wielkiego (Odcinek IIIc)

Zdecydowanie najdłuższy odcinek nabrzeża Brdy, który zostanie przebudowany. Prace obejmą około 1,3 kilometra od ulicy Żabiej do mostów Kazimierza Wielkiego (jeden istnieje, dwa są w budowie).

Prace obejmują tutaj przebudowę konstrukcji nabrzeża wraz z różnicowaniem umocnień poprzez budowę schodów skarpowych, tarasowych zejść z miejscami do siedzenia, a także stanowiskami do cumowania małych jednostek pływających. Sporo drzew i krzaków zostanie tutaj wycięta, bo obecnie przy Brdzie prowadzi głównie wydeptana ścieżka między krzakami. Po inwestycji pojawi się tutaj chodnik o szerokości 2,5 metra z ewentualnymi przewężeniami, a także droga dla rowerów o szerokości minimum 2,5 metra. Będzie też mała architektura, oświetlenie i nasadzenia.

Ten etap inwestycji jest najmniej zaawansowany. Wykonawca będzie musiał wykonać dokumentację projektowo-kosztorysową, uzyskać niezbędne pozwolenia (w ciągu 15 miesięcy od daty zawarcia umowy), a na koniec przeprowadzić prace budowlane (w ciągu 30 miesięcy od daty zawarcia umowy).

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Adas
Adas
3 miesięcy temu

Ja najbardziej czekam na odcinek do Kazimierza Wielkiego. 😉
Warto też dodać, że ten odcinek do Kazimierza Wielkiego niby będzie sfinansowany (tak mi odpisano) z BBO wygranego w 2020 roku (to akurat niewielka kwota w porównując do reszty).
Plus brakuje w projekcie łączników do Fordońskiej pomiędzy Mostami Pomorskim i Kazimierza Wielkiego.

Paveł
Paveł
3 miesięcy temu

Z jednej strony rzeki? jeśli tak to porażka.. jak stadion Zawiszy zrobiony do połowy..

4
0
Would love your thoughts, please comment.x