[Kazimierza Wielkiego] Maj 2022

[Kazimierza Wielkiego] Maj 2022

W ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego budowane są dwa mosty – drogowy i tramwajowy. Trwa też przebudowa torowiska przy ulicy Perłowej.

Nowe przeprawy mają mieć długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na nowym moście drogowym powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.

Konieczna będzie przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Istniejące pozostaną mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej).

Remont przejdzie też 600-metrowe torowisko przy ulicy Perłowej, które łączy ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowanie Toruńskiej z torami. W planach jest wymiana podbudowy, torów i słupów trakcyjnych.

Inwestycja pochłonie ponad 150 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace mają się zakończyć jesienią 2023 roku.

Mosty

Mosty w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego powstają od sierpnia ubiegłego roku. We wrześniu wprowadzono ruch wahadłowy tramwajów na ulicy Fordońskiej i od tego czasu jezdnia w kierunku centrum jest rozkopana. Przebudowywane są między innymi instalacje podziemne i kanalizacja deszczowa. Po zakończenia prac na jednej jezdni (II połowa roku) wykonawca przeniesie się na drugą. A po zakończeniu prac przy Fordońskiej takie same połówkowe zamknięcia będą na skrzyżowaniu Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Tam na razie nie są prowadzone prace.

Więcej dzieje się na budowie samych mostów. W tym roku wykonano podpory mostów. Obecnie od strony ulicy Toruńskiej składana jest konstrukcja stalowa przęseł. Zdjęcia po obu stronach Brdy wykonałem w dwa dni, więc na części zdjęć widać stojący dźwig pomagający montażu przęseł, a na części nie widać, bo akurat montował żuraw na budowie przy ulicy Gajowej.

Torowisko przy Perłowej

Kolejnym etapem inwestycji jest przebudowa torowiska przy ulicy Perłowej. Budowę mostów i przebudowę torowiska dzieli odległość około 900 metrów.

Do prac przy Perłowej przystąpiono w styczniu. Od tego czasu rozebrano wszystkie elementy starego torowiska wraz ze słupami trakcyjnymi, wygrodzeniami i wiatami przystankowymi. Następnie ułożono podbudowę nowego torowiska i wstawiono słupy trakcyjne. Następnie trzeba będzie ułożyć tłuczeń, podkłady i dopiero szyny. Obecnie trwają prace przy instalacjach podziemnych w jezdni ulicy Toruńskiej.

Ten etap prac ma się zakończyć do końca wakacji. Następnie wykonawca przystąpi do przebudowy skrzyżowania torów z ulicą Toruńską (obecnie tramwaje jeżdżą bez przeszkód). Dopiero po ich zakończeniu (I kwartał 2023 roku) tramwaje znowu pojadą tędy na górny taras.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x