[Wojska Polskiego] Początek układania nawierzchni

[Wojska Polskiego] Początek układania nawierzchni

Trwa budowa wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Przed Wielkanocą rozpoczęło się układanie nawierzchni na płycie pomostu.

Wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego zbudowano w 1978 roku. Powstały wtedy trzy konstrukcje, które połączyły dwa osiedla – Wyżyny i Wzgórze Wolności. Dwie z nich pozwalały na ruch samochodów, a trzecia na ruch tramwajów. Ta ostatnia przeszła remont w 2004 roku, natomiast wiaduktów drogowych miasto nie zdążyło wyremontować. Konieczne było ich wyburzenie, pierwszy (południowy) zburzono i odbudowano w latach 2016 – 2017, a drugi właśnie przechodzi podobne prace.

Nowy wiadukt, podobnie jak stary, będzie miał około 112 metrów długości. Podpory konstrukcji będą żelbetowe, a przęsła stalowe (płyta ortropowa) w układzie czteroprzęsłowym. Podpory zostaną zbudowane w tych samych miejscach co obecne. Jezdnia na wiadukcie będzie miała szerokość 8 metrów, zmieszczą się tam dwa pasy ruchu. Dodatkowo powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości minimum 4,2 metra. Kolorystyka konstrukcji będzie podobna jak wiaduktu północnego. Zasadnicza konstrukcja stalowa, kolektory poziome i pionowe, podpory i przyczółki żelbetowe będą perłowo białe, a gzymsy balustrady i słupki barier będą szaro grafitowe.

Budowa

Rozbiórka starego wiaduktu drogowego rozpoczęła się we wrześniu ubiegłego roku. W kilka tygodni rozebrano całą konstrukcję i przystąpiono do dalszych prac. Kolejne prace były sprawnie wykonywane. W listopadzie wykonywano fundamenty pod filary, a w grudniu rozpoczęto montaż stalowego przęsła.

Elementy przęsła przywożone były z Radomska. Pierwsze trzy przywieziono do Bydgoszczy w nocy z 14 na 15 grudnia. Natomiast w dzień odbywał się ich montaż. W połowie lutego do połączenia skarp brakowało już tylko kilku elementów.

Kolejne tygodnie upłynęły między innymi na montażu dylatacji i krawężniki. Przed Wielkanocą rozpoczęło się układanie nawierzchni wiaduktu. Na początek na chodniku i drodze dla rowerów. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej twierdzi, że układana nawierzchnia to pilotażowe rozwiązanie, które ma na celu zmniejszenie zarysowań kap, powodujących odrywanie się i niszczenie nawierzchni chodników i dróg rowerowych. Będzie to możliwe dzięki ułożeniu filobetonu (betonu zbrojonego włóknem polimerowo-bazaltowym).

Inwestycja warta jest 22,4 mln złotych. Prace realizuje firma Mostostal Kielce. Wiadukt ma być przejezdny wiosną.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x