[Kazimierza Wielkiego] Luty/marzec 2022

[Kazimierza Wielkiego] Luty/marzec 2022

Trwa budowa mostu drogowego i tramwajowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego i przebudowa torowiska przy ulicy Perłowej.

Budowa mostu drogowego i tramwajowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego to kontynuacja projektu z 2000 roku. Powstał wtedy jeden most drogowy i przygotowano skrzyżowania pod ewentualną budowę drugiego. Z czasem do projektu dodano budowę mostu tramwajowego.

Nowe przeprawy mają mieć długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na nowym moście drogowym powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.

Konieczna będzie przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Istniejące pozostaną mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej).

Remont przejdzie też 600-metrowe torowisko przy ulicy Perłowej, które łączy ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowanie Toruńskiej z torami. W planach jest wymiana podbudowy, torów i słupów trakcyjnych.

Inwestycja pochłonie ponad 150 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace mają się zakończyć jesienią 2023 roku.

Budowa mostów

Budowę mostów rozpoczęto w sierpniu ubiegłego roku. W pierwszej kolejności oczyszczono teren z drzew i krzewów, które zdążyły w tym miejscu wyrosnąć przez 20 lat. Same prace budowlane wystartowały kilka tygodni później. Na początek zamontowano rozjazdy tramwajowe, wykonano to w jeden weekend września. W związku z tym przez te kilka dni nie kursowały tramwaje do Fordonu. Po zamontowaniu rozjazdów ruch odbywa się wahadłowo.

Ruch wahadłowy pozwolił na rozpoczęcie prac ziemnych w ciągu ulicy Fordońskiej. Przebudowano między innymi zasilanie sieci trakcyjnej, sieć ciepłowniczą i gazową. Wykonywana tam jest między innymi kanalizacja deszczowa. Po zakończeniu prac po północnej stronie skrzyżowania Fordońskiej z Łęczycką wykonawca przeniesie się na południową stronę. Przełożenie ruchu powinno nastąpić w II połowie roku. A po zakończeniu prac przy Fordońskiej takie same połówkowe zamknięcia będą na skrzyżowaniu Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego.

Jednocześnie trwa budowa mostów. Najpierw wykonano palowanie pod podpory mostów. Następnie można było przystąpić do budowy samych podpór. Równolegle wykonywana jest konstrukcja przęseł. Prace jednak nie są wykonywane na miejscu. Konstrukcja w odpowiednim momencie zostanie przywieziona na plac budowy.

Przebudowa torowiska

Na początku stycznia wykonawca przystąpił do kolejnego etapu prac, którym jest przebudowa torowiska przy ulicy Perłowej. Projekt obejmuje odcinek od ulicy Toruńskiej (wraz z rozjazdami) do przystanków przy węźle Szarych Szeregów.

Na początku rozebrano wszystkie elementy starego torowiska wraz ze słupami trakcyjnymi, wygrodzeniami i wiatami przystankowymi. Następnie rozpoczęto wybieranie ziemi i piasku pod starym torowiskiem. Pozwoli to na układanie nowych warstw podbudowy. Przy torowisku przywieziono już podkłady i szyny. Prace powinny się zakończyć do końca wakacji 2022, wtedy będzie można przebudować skrzyżowanie torów z ulicą Toruńską. Tramwaje na górny taras będą tędy wjeżdżać po przebudowie skrzyżowania tj. w I kwartale przyszłego roku.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x