[Armii Krajowej] Przetarg na budowę zachodniego wiaduktu

[Armii Krajowej] Przetarg na budowę zachodniego wiaduktu

Ogłoszono przetarg na budowę zachodniego wiaduktu w ciągu ulicy Armii Krajowej. Obiekt powstanie w miejscu planowanej do wyburzenia kilkudziesięcioletniej konstrukcji.

W poniedziałek 28 marca ogłoszono przetarg na przebudowę zachodniego wiaduktu w ciągu ulicy Armii Krajowej. Konstrukcja powstała w 1984 roku razem z wiaduktem wschodnim nad liniami kolejowymi nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port Centralny) i nr 18 (Kutno – Piła). Inwestycja została zrealizowana w trakcie budowy trasy w kierunku Gdańska. Przez prawie 40 lat wiadukty były intensywnie wykorzystywane. Wschodnia przeprawa została zbudowana od nowa dwa lata temu, właśnie przyszedł czas na zachodnią.

Wiadukty do tej pory były konstrukcjami z kilkoma podporami. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zdecydował o zmianie konstrukcji tj. o likwidacji podpór i podwieszeniu ustroju nośnego do stalowych łuków. Wiadukty zaprojektowano bez pasów awaryjnych, pozwoliło to zmieścić na nich chodniki i drogę dla rowerów. Zmiana konstrukcji pozwala łatwiej i szybciej wykonać inwestycję, a sam wiadukt powinien być trwalszy.

Wiadukt wschodni przebudowano w latach 2019-2020. Koszt inwestycji wyniósł ponad 20 mln złotych. Od tego czasu drastycznie wzrosły ceny między innymi stali i asfaltu. W związku z tym obecna inwestycja na pewno będzie droższa.

Projekt przebudowy

Konstrukcja wiaduktu została zaprojektowana jako łuk stalowy ze ściągiem, z pomostem o konstrukcji belkowej zespolonej. Powstanie w miejscu starej przeprawy, którą trzeba zburzyć. Jego główne parametry pozostaną bez zmian tj. nie zmieni się skrajnia pionowa nad torami kolejowymi, dalej będą dwa pasy ruchu w kierunku Bydgoszczy, wysokość konstrukcyjna pomostu nie zostanie powiększona. Znikną jedynie podpory.

Na wiadukcie zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,8 metra, dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy opaski, bariery. Łączna szerokość konstrukcji to nieco ponad 17 metra. Rozpiętość przęsła wyniesie nieco ponad 72 metry, a długość całkowita obiektu 3 metry więcej.

Stalowy łuk, który będzie utrzymywał ustrój nośny, zostanie pomalowany na niebiesko. Dokładnie tak samo jak łuk na wiadukcie wschodnim. Projekt przygotowało konsorcjum firm MP-Mosty i MPRB.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x