17 sty [System P&R] Kolejne dwa parkingi gotowe
Zakończyła się budowa dwóch parkingów Park & Ride na Czyżkówku i w Lesie Gdańskim. Trwa budowa kolejnego w Fordonie.
System Park & Ride (parkuj i jedź) to parkingi, które powstają na rogatkach miasta lub przy dużych węzłach przesiadkowych. Umożliwiają, przyjeżdżającym z okolic miasta, przesiadkę do komunikacji miejskiej i dojazd do centrum. Zaletą takich parkingów jest fakt, że kierowca samochodu nie musi później szukać miejsca parkingowego w centrum. Dodatkowo bilet parkingowy to jednocześnie bilet komunikacji miejskiej.
W Bydgoszczy tego typu parkingi nie powstają na rogatkach tylko bliżej centrum. Pierwszy z parkingów, przy Urzędzie Miasta (ulica Grudziądzka, część będzie przeznaczona pod parking dla petentów i pracowników, a część dla kierowców korzystających z P&R), powstaje w ścisłym centrum, więc trudno mówić o zachęcaniu do przesiadki do autobusu. Jego budowa powoli dobiega końca. Drugi, przy rondzie Kujawskim, powstał kilka miesięcy temu w ramach budowy trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej. W tym przypadku również trudno mówić o zachęceniu do przesiadki, bo potencjalny kierowca będzie miał do pokonania 1-2 przystanki tramwajem lub autobusem. Dopiero trzy kolejne powstają w większej odległości od centrum. Dwa z nich były gotowe w grudniu, trzeci jest jeszcze w budowie.
Wiosną ma wystartować cały system i od tego momentu parkowanie na nich będzie płatne. Koszt postoju będzie uzależniony od liczby pasażerów w samochodzie i liczby godzin postoju. Im dłużej samochód będzie stał tym postój będzie korzystniejszy cenowo. Pierwsza godzina parkowania będzie kosztować od 6 złotych (1 lub 2 pasażerów) do 7,5 złotego (5 pasażerów). Maksymalna cena zostanie osiągnięta po 8 godzinach postoju i przez kolejne 14 godzin się nie zmieni. Cena dla 1 lub 2 pasażerów osiągnie wtedy 12 złotych, a dla 5 osiągnie 25,5 złotego. Wszyscy pasażerowie będą mogli jeździć komunikacją miejską za darmo. Więcej o cenach parkowania i przejazdów komunikacją miejską znajdziesz na stronie ZDMiKP.
Fordon / Przylesie
Budowa parkingu na Przelesiu (Fordon) wystartowała na początku września. Obecnie trwają jeszcze prace ziemne. Zaplanowano tutaj parking dla 160 pojazdów. Obok inwestycji znajdują się przystanki tramwajowe i autobusowe, a także awaryjna pętla tramwajowa. Spore kontrowersje wzbudza droga dojazdowa do parkingu. Zamawiający nie zdecydował się na krótki wjazd z Akademickiej lub Korfantego. Wjazd zaczyna się przy skrzyżowaniu z Prejsa i ponad 200 metrów prowadzi przez las.
Las Gdański
Parking w lesie Gdańskim powstał przy pętli tramwajowej i nowym rondzie na ulicy Gdańskiej. Kilka lat temu swoją jazdę kończyła tu kolejka wąskotorowa z Myślęcinka, ale tory i peron zlikwidowano po tym jak spłonął pociąg. Obok znajduje się pętla tramwajowa i przystanki dla autobusów. Zbudowano tutaj 125 miejsc postojowych. Parking powstał przy nowym rondzie z którego nie będzie bezpośredniego wjazdu. Wjazdu nie uwzględniono, mimo że projektując rondo wiedziano o planie budowy miejsc parkingowych. Parking jest gotowy od kilku tygodniu.
Czyżkówko
Parking na Czyżkówku powstał przy węźle zachodnim. Wcześniej w tym miejscu istniał już parking, w jego miejscu powstał nowy z 75 miejscami postojowymi. Obok inwestycji znajdują się przystanki dla autobusów jadących od strony Koszalina / Koronowa, a także w kierunku Osowej Góry. Aby wsiąść do autobusów jadących z Osowej Góry będzie trzeba pokonać dwie sygnalizacje świetlne i ponad 100 metrów. Prace przy budowie zakończyły się kilka miesięcy temu. W grudniu ustawiono szlabany i parkometry.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Przydały by się parkingi na osiedlach, te są za daleko od blokow
Zastanawiam się kto będzie korzystał z parkingu na Przelesiu (Fordon) i ogólnie zaczynam mieć wątpliwości co do samej koncepcji Park&Ride. Sama idea jest dobra, bo cały ten system w założeniu ma przyczynić się do zmniejszenia ruchu samochodowego w mieście. Wszystko fajnie. Problemem jednak będą ludzkie przyzwyczajenia i dążenie do wygody wielu z nas. Ktoś mieszkający w Fordonie miałby przejechać swoim samochodem (niech będzie że 3 km) na parking na Przylesiu i tam się przesiadać na tramwaj, żeby dojechać do pracy? 🙂 To przecież znacząco mniej wygodne, niż bezpośredni dojazd do miejsca pracy samochodem. Chyba jedyne co może skłonić mieszkańców do korzystania z Park&Ride i komunikacji miejskiej, to finanse, czyli oszczędności na paliwie i eksploatacji samochodu. Ci których stać, wybiorą jednak samochód, bo tak jest po prostu wygodniej. Dlatego trudno będzie “wyciągnąć” ludzi z samochodów, a tym samym parkingi… Czytaj więcej »
Takie parkingi trzeba stawiać na rogatkach miasta. Im dalej trzeba dojechać samochodem tym sens przesiadki drastycznie spada. Przylesie i tak ma większy sens niż Las Gdański czy Kujawska.
Jak ktoś będzie wjeżdżał do Bydgoszczy od strony osiedla Nad Wisłą lub Starego Fordonu, to i do Przylesia będzie miał spory kawałek drogi 😀 Weźmy na przykład kierowcę z Dąbrowy Chełmińskiej lub Złejwsi Wielkiej. Dojedzie do Starego Fordonu skręci w lewo Fordońską, a później będzie musiał przejechać spory kawałek Fordonu i odbić w prawo, żeby dojechać do Park&Ride na Przylesiu… Ilu kierowców wybierze taką opcję? Dlatego średnio to widzę.
Chory pomysł z tym parkingiem na Przylesiu. Bardziej przydałby się przy pętli na Niepodleglości bo to tam przyjeżdżają z okolicznych wiosek i się przesiadają.Jak zwykle ktoś nie pomyślał?