[Mosty Solidarności] Koncepcja przebudowy północnych mostów

[Mosty Solidarności] Koncepcja przebudowy północnych mostów

Ponad 40 letnie Mosty Solidarności czeka przebudowa. W sylwestra ogłoszono przetarg na koncepcję przebudowy północnych mostów.

Mosty Solidarności to zespół sześciu mostów zlokalizowanych w pobliżu Opery Nova. Cztery z nich to mosty drogowe, dwa tramwajowe. Dwa południowe (drogowe) powstały w latach 1953-1955 i w kolejnych latach były kilkukrotnie przebudowywane. Środkowe (tramwajowe) oraz północne (drogowe) powstały kilkadziesiąt lat później i przyczyniły się do częściowego zasypania Starego Kanału Bydgoskiego.

Północne Mosty Solidarności zbudowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych w latach 1976-1981. Bliżej Opery Nova znajduje się Most Portowy o długości 71 metrów. Jego konstrukcja ma cztery przęsła. Pierwsze trzy mają łączną długość 50 metrów (11 m, 28 m i 11 m) i są wykonane ze stali. Czwarte ma niecałe 11 metrów długości i jest wykonane z żelbetu. Od strony Nordic Haven znajduje się Most Młyński, który ma około 48 metrów długości. Zbudowany jest z trzech stalowych przęseł o długości kolejno 10, 28 i 10 metrów.

Oba mosty mają około 17,3 metra szerokości. Ich przyczółki są żelbetowe. Posadowiono je na palach żelbetowych wbijanych na 11 metrów w głąb ziemi. Podpory pośrednie również wykonano z żelbetu. Posadowiono je na palach formowanych w gruncie na głębokości od 13 do 15 metrów. Do zbudowania płyty pomostu zużyto nieco ponad 27,3 km stali.

Koncepcja przebudowy

Mosty tramwajowe przebudowano kilka lat temu. Natomiast drogowe (południowe) wzmocniono w 2019 roku. Obecnie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przygotowuje się do przebudowy mostów północnych. W związku z inwestycją konieczne jest opracowanie koncepcji inwestycji, a także programu funkcjonalno-użytkowego. Do najważniejszych zadań przyszłego wykonawcy będzie opracowanie dwuwariantowej koncepcji konstrukcyjnej przebudowy obu mostów, w tym między innymi sporządzenie ekspertyzy technicznej konstrukcji, sporządzenie dokumentacji geotechnicznej i geologicznej.

W ramach programu funkcjonalno-użytkowego powstaną trzy warianty docelowego układu jezdni, chodników i dróg dla rowerów. Będą to:

  • Most z jezdnią trzypasową na całej długości. Skrajny pas będzie przeznaczony na początkowym odcinku na przystanek autobusowy, a na dalszym na początek prawoskrętu w ulicę Grottgera. Dwa pozostałe pasy ruchu przeznaczone do ruchu ogólnego na wprost. Obok ma się znajdować chodnik i wydzielona droga dla rowerów. Obecnie tak wygląda organizacja ruchu na przeprawach.
  • Most z jezdnią dwupasową na całej długości. Prawoskręt w ulicę Grottgera za mostem, przystanek autobusowy przed mostem. Obok ma się znajdować chodnik i wydzielona droga dla rowerów.
  • Most z jezdnią dwu-trzypasową – dwa pasy ruchu ogólnego, przystanek autobusowy na początku mostu (za przystankiem dwa pasy ruchu), prawoskręt w ulicę Grottgera za mostem. Obok ma się znajdować chodnik i wydzielona droga dla rowerów.

Niezależnie od wariantu konieczne jest zaplanowanie dowiązania do stanu istniejącego, planowane dokończenie infrastruktury rowerowej, oraz planowanej przebudowy ulicy Focha związanej z budową osiedla Nowy Port. Wykonawca musi też zaplanować skomunikowanie ciągów pieszych i rowerowych z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej chce zachować istniejące przyczółki, podpory pośrednie. Podobnie chciałby zachować istniejącą konstrukcję stalową. Zwycięzca przetargu będzie miał jednak za zadanie ocenić stan techniczny i ewentualną przydatność do tego celu. W przypadku przebudowy wiaduktów drogowych w ciągu ulicy Wojska Polskiego skończyło się na wyburzeniu całości. Wszystko przez to, że stan faktyczny nie zgadzał się z dokumentacją projektową. Czas pokaże czy i tutaj będzie tak samo. Obiekty zbudowano właściwie w tym samym czasie.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Rogo
Rogo
8 miesięcy temu

Czy nie można tego zrobić raz a porządnie, a nie co kilka lat zamykać most by coś naprawić, wymienić asfalt czy tak jak teraz przebudować ? To są koszty.

cin1977D
cin1977
8 miesięcy temu
Reply to  Rogo

One powstały raz a porządnie. Tyle, ze 40 lat temu.

Carlos
Carlos
8 miesięcy temu

Wyburzyć i odkopać kanał.

Kris
Kris
8 miesięcy temu

Czy te projekty będą miały na uwadze drogę wodną, mamy połączenie główne rzeki Brdy z Wisłą?

5
0
Would love your thoughts, please comment.x