02 gru [Nakielska] Konsultacje w sprawie przebudowy
Ulica Nakielska zostanie przebudowana. Trwają konsultacje społeczne w sprawie odcinka od ulicy Bronikowskiego do ronda Grunwaldzkiego.
Przebudowa ulicy Nakielskiej to inwestycja oczekiwana przez wielu mieszkańców Bydgoszczy. Kilka miesięcy temu inwestycja zajęła drugie miejsce w konsultacjach na temat kolejności realizowania inwestycji w mieście. Na przebudowę Nakielskiej oddano ponad 10% wszystkich głosów.
Pierwszy z odcinków do rozbudowy konsultowany był już wiele miesięcy temu. Obejmuje on fragment od ulicy Łochowskiej do Bronikowskiego. Obecnie trwają prace nad koncepcją programowo-przestrzenną i uzyskiwane są niezbędne uzgodnienia. Tempo przygotowań do budowy nie należy do najszybszych. Wszystko przez to, że sama budowa zostanie zrealizowana pod warunkiem uzyskania dofinansowania zewnętrznego (koszt około 150 mln złotych). Tego póki co nie ma.
Miasto zdecydowało się przeprowadzić konsultacje w sprawie kolejnych dwóch odcinków ulicy Nakielskiej: od Bronikowskiego do Nasypowej oraz od Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego. W przypadku pierwszego konsultowana jest koncepcja programowo-przestrzenna, w przypadku drugiego warianty przekrojów poprzecznych.
Konsultacje trwają od 10 listopada do 20 grudnia. Aby wziąć w nich udział wystarczy wypełnić ankietę pod tym linkiem.
Odcinek Bronikowskiego – Nasypowa
Najbardziej skomplikowany odcinek ulicy Nakielskiej, który w przyszłości miałby zostać przebudowany. Wszystko przez obecność linii kolejowej nr 131 i 356, która biegnie wiaduktem nad ulicą, a także przez plany przedłużenia linii tramwajowej na zachód. Przejazd pod wiaduktem jest wąski i nie jest możliwe wybudowanie tam torów tramwajowych.
Konsultowana koncepcja uwzględnia wstępną lokalizację nowego wiaduktu oraz jego podstawowe parametry geometryczne. Skrajnia pionowa wiaduktu musi mieć do 6 metrów. Aby można było tego dokonać konieczne jest obniżenie niwelety jezdni, torowiska tramwajowego i jednoczesne pozostawienie torów kolejowych na tym samym poziomie. Wiadukt miałby powstać na północ od obecnego. Dzięki temu będzie można go budować przy zachowaniu przejazdu dla ruchu kołowego wzdłuż ulicy Nakielskiej. Nowy wiadukt powinien mieć dwa przęsła o długości po 20,5 metra. Pod przęsłem południowym ZDMiKP chciałby wybudować czteropasmową jezdnię, a pod przęsłem północnym chciałby zostawić rezerwę dla torowiska tramwajowego.
Jezdnia w rejonie ulicy Nasypowej miałaby zostać poszerzona do pięciu pasów. Pozwoli to wykonać lewoskręt w ulicę Nasypową. Dalej w kierunku zachodnim jezdnia miałaby cztery pasy. Od ulicy Ciepłej skrajne byłyby przeznaczone dla samochodów, wewnętrzne byłyby buspasami.
Torowisko ma zostać rozbudowane do dwóch torów (Nakielska to jedyny w mieście fragment sieci tramwajowej, który jest częściowo jednotorowy). Na wysokości obecnej pętli zaprojektowano kilka przystanków, które będą umożliwiały postój składów i ich ewentualne mijanie. Dalej tory mają być wybudowane pod północnym przęsłem w stronę zachodnią. Na planach miasta nie zdefiniowano dalszego przebiegu torowiska. Zakłada się, że może ono kończyć się pętlą zlokalizowaną po drugiej stronie torów kolejowych. Obok pętli proponowana jest budową parkingu park & ride.
Plany przedłużenia torowiska na zachód uzależnione są od planów przebudowy linii kolejowej przez PKP PLK i budowy przystanku kolejowego w tym rejonie. Możliwa jest też budowa pętli tramwajowej na wysokości obecnie istniejącej. W galerii umieściłem schemat organizacji ruchu po przebudowie i przekroje jezdni. Schemat w lepszym przybliżeniu można obejrzeć w dokumentacji udostępnionej w konsultacjach.
Odcinek Nasypowa – rondo Grunwaldzkie
Kolejnym konsultowanym fragmentem rozbudowy jest odcinek od Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego. W tym przypadku przygotowano trzy modele rozbudowy, które zakładają różne przekroje:
- Model 1: Przekrój 1×4 bez ścieżek rowerowych z dostępnością wszystkich pasów dla ruchu publicznego (ten model to, z drobnymi wyjątkami, stan obecny),
- Model 2: Przekrój 1×4 bez ścieżek rowerowych z wydzielonymi pasami wyłącznie dla tramwajów i autobusów,
- Model 3: Przekrój 1×3 z obustronnymi ścieżkami rowerowymi.
Wszystkie modele zakładają brak wyburzeń. Grafiki w galerii pokazują przekroje w rejonie ulicy Chłopickiego (oddzielnie dla każdego modelu), a także plany z rysunkami poglądowymi (wspólny dla modelu 1 i 2, osobny dla modelu 3). Grafiki w większych rozmiarach dostępne są na stronie konsultacji.
Modele 1 i 2 są do siebie bardzo zbliżone. Do ulicy Czerwonego Krzyża dwutorowe torowisko tramwajowe ma pozostać po północnej stronie jezdni. Różnica występuje na najwęższym odcinku – od Czerwonego Krzyża do Wrocławskiej. W tym miejscu we wszystkich modelach tramwaje będą wykorzystywać wewnętrzne pasy jezdni. W modelu 1 po torowisku mogłyby jeździć samochody (jak obecnie). W modelu 2 torowisko byłoby jednocześnie buspasem. Każdy z tych modeli zakładają budowę przystanków wiedeńskich. Tam gdzie to możliwe mają zostać wygospodarowane lewoskręty. Ciąg rowerowy ma zostać poprowadzony wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego.
Model 3 najbardziej różni się od pozostałych. W tym przypadku na odcinku od Czerwonego Krzyża do Wrocławskiej wszystkie pojazdy będą poruszać się po jednym pasie w każdym kierunku. Dodatkowo pomiędzy nimi ma powstać pas z lewoskrętami i azylami na przejściach dla pieszych. Obok jezdni (po obu stronach) zaplanowano ciągi pieszo-rowerowe. W tym przypadku nie potrzeba budować przystanków wiedeńskich, bo wejście do tramwaju byłoby prosto z chodnika.
Wszystkie modele zakładają budowę ronda na skrzyżowaniu Nakielskiej, Doliny, Ułańskiej i Wrocławskiej. Od Wrocławskiej do ronda jezdnie i torowisko nie zmienią swojego położenia.
Co myślicie o budowie pętli tramwajowej po drugiej stronie torów kolejowych? Który proponowany model lepiej sprawdzi się na odcinku od Czerwonego Krzyża do Wrocławskiej? Dajcie znać w komentarzu.