30 gru [Kazimierza Wielkiego] Grudzień 2021
Trwa budowa mostu drogowego i tramwajowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Przeprawy połączą ulicę Toruńską i Fordońską.
W sierpniu rozpoczęła się budowa mostu drogowego i tramwajowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Przeprawy powstają obok istniejącego mostu drogowego, który zbudowano w 2000 roku. Inwestycję planowano od kilkudziesięciu lat. Podczas budowy w 2000 roku przygotowano nawet skrzyżowania pod ewentualną rozbudowę o drugi most drogowy.
Nowe przeprawy mają mieć długość 255 (tramwajowy) i 253 metry (drogowy). Na nowym moście drogowym powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przed skrzyżowaniami jezdnie będą się rozszerzały do trzech pasów. Rowerzyści dodatkowo będą mieli do dyspozycji drogi wokół skrzyżowania Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego. Po drugiej stronie Brdy drogi dla rowerów powstaną jedynie po stronie południowej i wschodniej.
Konieczna będzie przebudowa przystanków tramwajowych w pobliżu Kazimierza Wielkiego. Istniejące pozostaną mniej więcej na swoim miejscu, ale dodatkowo zaplanowano dwa nowe przystanki. Pierwszy w pobliżu skrzyżowania z Fordońską (w kierunku Toruńskiej), natomiast drugi w pobliżu skrzyżowania z Toruńską (w kierunku Fordońskiej).
Remont przejdzie też 600-metrowe torowisko łączące ulicę Toruńską z węzłem Szarych Szeregów oraz skrzyżowanie Toruńskiej z torami. W planach jest wymiana podbudowy, torów i słupów trakcyjnych.
Budowa
Pierwsze prace związane z realizacją inwestycji rozpoczęto w sierpniu. Wycięto wtedy drzewa i inną roślinność, która wyrosła w tym miejscu przez 20 lat. Same prace budowlane generalny wykonawca rozpoczął kilka tygodni później. Na początek zamontowano rozjazdy tramwajowe, wykonano to w jeden weekend września. W związku z tym przez te kilka dni nie kursowały tramwaje do Fordonu. Po zamontowaniu rozjazdów ruch odbywa się wahadłowo.
Obecnie trwają jeszcze prace ziemne w miejscu zdemontowanych torów. Wykonywana tam jest między innymi kanalizacja deszczowa. Po zakończeniu prac po północnej stronie skrzyżowania Fordońskiej z Łęczycką wykonawca przeniesie się na południową stronę. A po zakończeniu prac przy Fordońskiej takie same połówkowe zamknięcia będą na skrzyżowaniu Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego.
W międzyczasie wykonawca przystąpił do budowy mostów. W pierwszych miesiącach trwały niezbędne wymiany gruntu oraz zabezpieczanie konstrukcji istniejącego mostu. Przebudowano też sieci poziemne i wbito testowe pale, które pozwoliły zbadać grunt.
Kilka tygodni temu, po wykonaniu niezbędnych badań, wykonawca przystąpił do palowania gruntu tj. prace związane z wykonywaniem fundamentów przyczółków mostów. Do połowy grudnia w ziemi znalazło się ponad 50 żelbetowych pali, a przed świętami na placu budowy (po stronie ulicy Fordońskiej) leżało ich jeszcze kilkadziesiąt. W tym samym czasie po stronie ulicy Toruńskiej trwało wbijanie ścianek larsena, które umożliwią wykonanie wykopów.
W styczniu, jeśli pogoda pozwoli, zostanie zamknięty podjazd tramwajowy przy ulicy Perłowej (połączenie ulicy Toruńskiej i Wojska Polskiego). Tym samym zajdą spore zmiany w organizacji komunikacji miejskiej. Część linii tramwajowych zmieni swój przebieg. Kilka dni temu pojawiły się pierwsze przecieki odnośnie planowanych zmian. Wynika z nich, że linia numer 11 ma zostać zawieszona, a Kapuściska zostaną odcięte od połączenia tramwajowego z dworcem kolejowym.
Inwestycja pochłonie ponad 150 mln złotych. Nieco ponad 30% tej kwoty to dofinansowanie unijne. Prace mają się zakończyć jesienią 2023 roku.
Cztery miesiące korków i końca nie widać. Na razie tylko ulice zaorane.