02 lis [S5] Odcinek Bydgoszcz – Szubin otwarty
W sobotę 30 października otwarto drogę ekspresową S5 na odcinku Bydgoszcz – Szubin. Tego dnia Bydgoszcz została podłączona do europejskiej sieci dróg ekspresowych i autostrad.
Droga ekspresowa S5 pomiędzy węzłem Szubin Północ i Bydgoszcz Błonie to najkrótszy odcinek ekspresówki w naszym województwie. Zaledwie 10-kilometrowy odcinek jednak drastycznie poprawi dojazd do Bydgoszczy od południa.
Budowę we wrześniu 2017 rozpoczęła włoska firma Impresa Pizzarotti. Umowę z firmą zerwano wiosną 2019 roku z powodu niewywiązywania się z kontraktu. W jej miejsce, wiosną ubiegłego roku, zagościło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Kobylarnia to podbydgoska spółka wchodząca w skład Grupy Kapitałowej Mirbud. Nowi wykonawcy sprawnie prowadzili prace, które zakładały dokonanie poprawek po poprzednim wykonawcy i dokończenie budowy. Najbardziej problematyczny okazał się około kilometrowy odcinek w Kruszynie Krajeńskim, trzeba tam było dodatkowo wzmocnić grunt. I to właśnie ten odcinek do ostatniej chwili był budowany.
W sobotę 30 października oddano do użytku obie jezdnie trasy. Nie oznacza to jednak końca prac. Przed wykonawcami jeszcze dokończenie płotu, uzupełnienie paneli dźwiękochłonnych, dokończenie dróg zbiorczych, a przede wszystkim dokończenie węzła w Rynarzewie. Bez dróg zbiorczych w Kruszynie Krajeńskim musi funkcjonować tymczasowe rondo na jezdniach. Natomiast na węźle w Rynarzewie muszą powstać ronda, które pozwolą wjechać i zjechać z drogi ekspresowej. Prace nie mogły być realizowane wcześniej, ponieważ sparaliżowałoby to ruch na drodze krajowej. Już bez tego w okolicy Rynarzewa tworzyły się wielokilometrowe korki. W związku z trwającymi pracami dopuszczalna prędkość maksymalna na trasie to 80 km/h.
Poniżej możesz zobaczyć film nagrany kilkadziesiąt minut po otwarciu trasy:
S5
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe dwóch. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo niedawno wybrano wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka od Grudziądza do Ostródy. Ten etap prac potrwa 30 miesięcy.
Budowana trasa w województwie kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych fragmentów. Cztery z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz), odcinek nr 6 (Szubin – Żnin), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Pokazywany dzisiaj odcinek nr 5 gotowy jest w nieco ponad 80%. Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie) i nr 2 (Świecie – Bydgoszcz), które są gotowe w nieco ponad 50%. Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.
Kruszyn Krajeński – Zamość
Pierwszy pokazywany fragment S5 to odcinek od Kruszyna Krajeńskiego do węzła Rynarzewo. Mniej więcej na kilometrze 1+200 powstało tymczasowe rondo, które umożliwia dojazd do Rynarzewa, Zamościa i innych miejscowości w okolicy. Wszystko przez to, że trwa budowa łącznika ulicy Usługowej z drogą zbiorczą. Po jego zbudowaniu rondo zostanie zlikwidowane.
Kilka dni przed otwarciem zakończyła się budowa jezdni od kilometra 0+000 do ronda. Prace trwały zaledwie kilkanaście dni. Na pokazywanym fragmencie S5 pozostały też do zbudowania drogi zbiorcze w Zamościu, a także uzupełnienie ekranów dźwiękochłonnych.
Obwodnica Rynarzewa
Drugim pokazywanym fragmentem odcinka nr 5 jest obwodnica Rynarzewa. Zaczyna się ona na węźle Rynarzewo i kończy pomiędzy Rynarzewem, a Szkocją. Obwodnica omija Rynarzewo od zachodu.
Na obwodnicy konieczne jest jeszcze zbudowanie rond umożliwiających uruchomienie węzła Rynarzewo, dokończenie budowy wiaduktu nad drogą ekspresową w ciągu ulicy Powstańców Wielkopolskich, budowa niewielkiego mostu na rzeką Gąsawka, a także uzupełnienie ekranów dźwiękochłonnych.
Rynarzewo – Szubin
Ostatnim pokazywanym fragmentem jest odcinek pomiędzy Rynarzewem, a węzłem Szubin Północ. Tutaj prace są najbardziej zaawansowane. Zostało właściwie już tylko uzupełnienie ekranów dźwiękochłonnych i dokończenie dróg zbiorczych. Pierwotnie w Kołaczkowie miały powstać dwa Miejsca Obsługi Pasażerów, jednak ten zakres prac nie został uwzględniony w powtórzonym przetargu. Kobylarnia i Mirbud miały jedynie wykonać fragmenty wjazdów i zjazdów z MOP-ów.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.
Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.
Mam nadzieję ,że „włosi” za to ,że nie potrafią budować… 🙂
Dokładnie tak. A tak poważnie to zauważyłem błąd już po wgraniu na YouTube i nie ma jak tego poprawić. W filmiku jeszcze w jednym miejscu brakuje spacji 😉
Macie Państwo może informacje do kiedy planują zakończyć budowę węzła w Rynarzewie oraz mostu w ciągu ulicy powstańców wielkopolskich ??