[S5] Bydgoszcz – Świecie #7

[S5] Bydgoszcz – Świecie #7

Droga ekspresowa S5 z Bydgoszczy do Świecia przekroczyła półmetek budowy. To jeden z dwóch powstających odcinków ekspresówki w kierunku Gdańska.

Budowa drogi ekspresowej S5 pomiędzy Bydgoszczą, a Świeciem sprawnie postępuje do przodu. Od ostatniej, lipcowej fotorelacji wykonano około 17% wszystkich zaplanowanych prac (porównanie zaawansowania rzeczowego na koniec czerwca i września). Inwestycję realizuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, firmy pracują od maja ubiegłego roku. Konsorcjum przejęło inwestycję po tym, jak rok wcześniej zerwano umowę na budowę z firmą Impresa Pizzarotti.

Poniżej możesz zobaczyć budowę na nagraniu zmontowanym przez wykonawcę, a w dalszej części umieściłem zdjęcia:

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe dwóch. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo kilka dni temu wybrano wykonawcę Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka od Grudziądza do Ostródy. Ten etap prac potrwa 30 miesięcy.

Budowana trasa w województwie kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne dwa są przejezdne na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe. Są to odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz) oraz odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie), nr 2 (dzisiaj pokazywany) i nr 5 (Bydgoszcz – Szubin). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.

Trasa, która połączy Świecie i Bydgoszcz ma 22,4 kilometra. Ciągnie się od przejścia dla zwierząt przy węźle Świecie Południe (miejscowość Dworzysko) do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie/Żołędowie. Powstaną na nim trzy pełne węzły (Gruczno, Pruszcz w Zbrachlinie i Trzeciewiec/Koronowo), a także jeden częściowo (Bydgoszcz Północ w Borównie, większa jego część powstała w ramach budowy północnej obwodnicy Bydgoszczy). Generalny wykonawca musi wybudować też Miejsce Obsługi Pasażerów w Grucznie oraz Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

Bydgoszcz Północ – Kusowo

Na pokazywanym fragmencie drogi ekspresowej prace toczą się głównie na węźle Bydgoszcz Północ, a także przy przejściu dla małych zwierząt kilkaset metrów dalej. Od mojej ostatniej wizyty położono asfalt od węzła do przejścia na wszystkich jezdniach drodze zbiorczej po stronie jezdni w kierunku Gdańska. Widać też pierwsze warstwy drogi zbiorczej po drugiej stronie. Blisko końca jest budowa przejścia pod jezdniami, które w połowie lipca było na etapie zbrojenia ścian bocznych i stropu.

Dalej postępy prac są mniej widoczne. Wszystko przez to, że asfalt na obu jezdniach był już w lipcu. Wyrównano teren pomiędzy jezdniami, trwają prace przy drogach dojazdowych do wiaduktu nad S5 (połączenie Borówna z Aleksandrowem). Natomiast przy połączeniu S5 z obecną drogą krajową trwa budowa zbiornika retencyjnego.

Kusowo – Niewieścin

Drugi z pokazywanych fragmentów odcinka S5 znajduje się pomiędzy połączeniem S5 z obecną drogą krajową (kilometr 18+000), a miejscowością Niewieścin (kilometr 11+000). Trwają tutaj prace przy budowie obu jezdni S5 w miejscowości Włóki. Trwają też intensywne prace na węźle Trzeciewiec/Koronowo. Łącznice po wschodniej stronie drogi ekspresowej mają już ułożoną podbudowę, po zachodniej trwa ich wykonywanie.

Dalej, w kierunku Gdańska, trwają prace przy budowie kładki nad trasą. Spore zmiany zaszły w miejscowości Trzeciewiec w pobliżu Fabryki Obrabiarek do Drewna (firma kilka miesięcy temu przeniosła się tam z Bydgoszczy). Na krótkim odcinku położono asfalt oraz przełożono ruch z dawnej drogi krajowej na drogę zbiorczą, która 2 miesiące temu była na początkowym etapie budowy. Dzięki temu można było zlikwidować dawną drogę krajową.

Krótko przed moimi lotami ułożono asfalt na jezdni w kierunku Gdańska pomiędzy Trzeciewcem, a Niewieścinem. Brakuje już tylko krótkiego odcinka w Niewieścinie, żeby asfalt na tej jezdni był aż do węzła w Zbrachlinie. Trwa też zbrojenie wiaduktu nad S5 w Niewieścinie.

Niewieścin – MOP Gruczno

Trzeci pokazywany fragment odcinka nr 2 znajduje się pomiędzy miejscowością Niewieścin (kilometr 11+000), a Miejscem Obsługi Pasażerów w pobliżu Gruczna (kilometr 4+400). Spore zmiany zaszły tutaj w rejonie węzła Pruszcz. Po wschodniej stronie widać zarysy przyszłego Obwodu Utrzymania Drogi. Ruch na węźle nie odbywa się już dawną jezdnią drogi krajowej. Obecnie samochody jadą jezdnia w kierunku Bydgoszczy, a jezdnia w kierunku Gdańska właśnie jest w budowie. Budowane są też podpory wiaduktu nad ekspresówką, które znajdą się pomiędzy jezdniami.

W miejscowości Luszkowo, wykonawca prowadzi prace przy budowie kładki nad S5. Dalej położono asfalt na jezdni w kierunku Gdańska. Kończy się on na tymczasowym rondzie przed Miejscem Obsługi Pasażerów.

MOP Gruczno – Dworzysko

Ostatnim pokazywanym odcinkiem jest fragment od MOP Gruczno (kilometr 4+400) do końca kontraktu w pobliżu węzła Świecie Południe (kilometr 0+000). Tutaj obecnie dzieje się najwięcej. Wszystko przez skomplikowany węzeł Gruczno, który znajduje się w wąwozie. Krótko po mojej lipcowej wizycie zburzono stary wiadukt. Obecnie trwają początkowe prace przy budowie nowych obiektów. Ruch odbywa się tutaj po drogach zbiorczych po stronie Gruczna. Dzięki temu można było też zlikwidować dawną drogę krajową i poszerzyć wykop w kierunku Gdańska.

Prace prowadzone są nie tylko na węźle i drogach dojazdowych do niego. Sporo dzieje się w Miejscu Obsługi Pasażerów. Ciągle jeszcze działa tam stacja benzynowa, ale zmienił się dojazd do niej – ruch przełożono z dawnej drogi krajowej na drogę zbiorczą. Pozwala to na wykonanie jezdni drogi ekspresowej. W części MOP-u w kierunku Bydgoszczy widać zarys przyszłych dróg.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    2 komentarzy
    najstarszy
    najnowszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Adam
    Adam
    2 lat temu

    Mega dużo udziwnień i zawijasów na tej trasie robią jak na ekspresówkę. Jadąc od strony Gdańska ciężko wjechać do Bydgoszczy, juz kilka razy mi się pomyliło i wjechałem na obwodnicę w kierunku Osowej Góry

    2
    0
    Would love your thoughts, please comment.x