
09 paź [Rondo Jagiellonów] Koncepcja przebudowy
Ruszają prace projektowe nad koncepcją przebudowy ronda Jagiellonów. Najważniejszy węzeł komunikacyjny w Bydgoszczy zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Rondo Jagiellonów to obecnie jeden z największych węzłów komunikacyjnych w mieście. Krzyżują się tutaj niemal wszystkie bydgoskie linie tramwajowe, kilka dziennych linii autobusowych, wszystkie nocne, a także przejeżdżają przez nie niemal wszystkie regionalne linie autobusowe. W godzinach szczytu tworzą się tutaj duże korki, szczególnie od strony dworca autobusowego i ulicy 3 maja. Przebudowano je niemal 50 lat temu. 22 lipca 1974 roku rondo zostało otwarte po rozbudowie. Przez wiele lat nosiło nazwę „XXX-lecia PRL-u”.
Pod ziemią znajdują się tunele dla pieszych z lokalami usługowymi. Przejścia są notorycznie zalewane w czasie większych opadów (pojawiają się przecieki z stropie). Osoby, które pierwszy raz trafiają w to miejsce często mają problem z odnalezieniem odpowiedniego wyjścia. Największym problemem jest jednak jednak brak dostępności dla osób niepełnosprawnych. Tylko kilka wyjść na rampy, które w dodatku są na tyle strome, że skorzystać można z nich mając wózek dziecięcy. W całym tunelu nie nie ma wind.
Podczas ostatniej kampanii samorządowej obecny Prezydent zapowiedział, że dostosowanie ronda do osób niepełnosprawnych będzie priorytetem. Niedawno Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wybrał wykonawcę koncepcji przebudowy – firmę BAK. Pracownia ma 12 miesięcy na wykonanie trzech wariantów przebudowy.
Koncepcja przebudowy
Ruszają prace nad koncepcją przebudowy ronda Jagiellonów. Wykonawca chce poznać opinie na temat ronda i to jak powinno się zmienić. Jak twierdzi członek zespołu projektowego Łukasz Pieńczykowski „podejmowanie projektu tak istotnej części miasta wymaga udziału ich (mieszkańców Bydgoszczy – dop. BWB) głosu już we wczesnej fazie”.
W związku z tym przygotowano ankietę. Do udziału zachęcam wszystkich, którzy korzystają z ronda (pasażerowie komunikacji miejskiej, piesi, kierowcy) lub chcieliby gdyby mieli taką możliwość (niepełnosprawni, rowerzyści). Projektanci pytają w niej między innymi o to jak często korzystasz z ronda, jakimi wejściami/wlotami wchodzisz/wychodzisz lub wjeżdżasz/wyjeżdżasz z ronda, z jakich środków transportu korzystasz, czy w okolicy jest za mało zieleni, czy łatwo się odnaleźć w tunelu pod rondem.
23 października ankieta została zamknięta.
Ciekawe ile milionów będzie to kosztowało? Jak znam życie, to każdy projekt Wydziału Inwestycji Miasta jest „technicznie skopany” i „przewalony” finansowo. Wystarczy dać za przykład baseny na ul.Pijarów i Kromera. Ciekawi niech sprawdzą ile miały kosztować ,a ile kosztowały? Wydział Inwestycji nie sprawdza projektów branżowych i płaci za nie bezrefleksyjnie. Dlaczego nikt nie odpowiada za to finansowo w Urzędzie Miasta za marnotrawstwo środków publicznych. Może warto poprosić NIK o kontrolę inwestycji miejskich ?