[Wojska Polskiego] Wyburzanie wiaduktu północnego

[Wojska Polskiego] Wyburzanie wiaduktu północnego

Nad aleją Jana Pawła II, w ciągu ulicy Wojska Polskiego wyburzany jest wiadukt drogowy. Za kilka miesięcy w jego miejscu powstanie nowa konstrukcja.

Wiadukty nad aleją Jana Pawła II zbudowano w 1978 roku. Trzy konstrukcje (dwie drogowe i tramwajowa) połączyły dwa osiedla Wyżyny i Wzgórze Wolności. Tramwajowy przeszedł generalny remont w 2004 roku. Wiadukt drogowy południowy (jezdnia w kierunku Wyżyn) miał przejść remont w latach 2016-2017. W trakcie prac okazało się, że obiekt zbudowano inaczej niż wynikało z dokumentacji – przekrój zbrojenia podpór był znacznie mniejszy niż sądzono. W związku z tym konieczne było wyburzenie całości i budowa od nowa.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zamierzał przeprowadzić podobne prac na wiadukcie północnym w latach 2018-2019 (plany z 2017 roku). Inwestycję jednak odkładano w czasie, bo nie chciano kumulować prac na górnym tarasie. W międzyczasie konstrukcja ulegała dalszej degradacji. Najpierw zwężono wjazdy na obiekt i wprowadzono ograniczenia w tonażu pojazdów wjeżdżających na niego. Następnie podparto konstrukcję.

Inwestycja

Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Wojska Polskiego realizowana jest przez firmę Mostostal Kielce. Firma dodatkowo miała za zadanie przeprowadzenie prac projektowych. Całość prac wyceniono na 22,4 mln złotych. Dla porównania budowa wiaduktu południowego kosztowała około 13 mln złotych.

Nowy wiadukt, podobnie jak stary, będzie miał około 112 metrów długości. Podpory konstrukcji będą żelbetowe, a przęsła stalowe (płyta ortropowa) w układzie czteroprzęsłowym. Podpory zostaną zbudowane w tych samych miejscach co obecne. Jezdnia na wiadukcie będzie miała szerokość 8 metrów, zmieszczą się tam dwa pasy ruchu. Dodatkowo powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości minimum 4,2 metra.

Kolorystyka konstrukcji będzie podobna jak wiaduktu północnego. Zasadnicza konstrukcja stalowa, kolektory poziome i pionowe, podpory i przyczółki żelbetowe będą perłowo białe, a gzymsy balustrady i słupki barier będą szaro grafitowe.

Prace rozbiórkowe rozpoczęły się kilka dni temu. Obecnie w szybkim tempie znikają przęsła betonowe nad jezdnią Jana Pawła II w kierunku Inowrocławia. Tempo prac powinno być bardzo szybkie. Generalny wykonawca zadeklarował, że nowy wiadukt będzie przejezdny do końca stycznia 2022 roku. Kolejne cztery miesiące potrwają prace wykończeniowe.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jerzy
Jerzy
2 lat temu

Wielki szacunek dla Ciebie i Twojej pracy. Dzięki Twojemu zaangażowaniu, wiem(y)
jak zmienia się Bydgoszcz i okolice. Raz jeszcze podziękowanie za Twoje zaangażowanie.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x