[S5] Szubin – Bydgoszcz #10

[S5] Szubin – Bydgoszcz #10

Trwa układanie ostatniej warstwy asfaltu na drodze ekspresowej S5 łączącej Bydgoszcz i Szubin. Droga ma być przejezdna jeszcze w tym roku.

Droga ekspresowa z Białych Błot do Szubina miała być pierwszym odcinkiem S5, który będzie gotowy w województwie kujawsko-pomorskim. Problemy z ówczesnym wykonawcą jednak na to nie pozwoliły. Od wiosny ubiegłego roku na niemal 10-kilometrowym odcinku działają nowi wykonawcy – Kobylarnia i Mirbud. Firmy musiały poprawić wiele rzeczy wykonanych przez poprzedniego wykonawcę. Mimo problemów w Kruszynie Krajeńskim (między innymi trzeba było wykonać dodatkowe palowanie gruntu) budowa zbliża się do końca.

W tym roku cała trasa ma być przejezdna. Od ubiegłego tygodnia układana jest warstwa ścieralna asfaltu na obu jezdniach. Jednocześnie prowadzonych jest wiele innych prac. Wszystkie pokazałem w trzech galeriach poniżej. Zdjęcia wykonałem w miniony czwartek.

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe na jednym. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo jesienią uchwalono studium korytarzowe trasy Nowe Marzy – Ostróda, jest to jeden z pierwszych kroków do realizacji budowy trasy o długości od 90 do 100 km.

Budowana trasa w województwie kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych. Trzy z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejny jest przejezdny na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe i poprawkowe. Jest to odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie), nr 2 (Świecie – Bydgoszcz) i nr 5 (pokazywany dzisiaj). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.

Pokazywana dzisiaj budowa to odcinek nr 5. Ma około 9,7 kilometra i łączy węzeł Bydgoszcz Błonie z węzłem Szubin Północ. Droga trzykrotnie przekroczy rzekę (Górny Kanał Noteci, Noteć i Gąsawka) i w dużej części przebiegać będzie też po podmokłych terenach. Na omawianej trasie powstanie jeden węzeł – we wsi Rynarzewo.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

Szubin – Rynarzewo

Pierwszym fragmentem pokazywanej dzisiaj budowy jest odcinek od węzła Szubin Północ do miejscowości Rynarzewo. Podczas mojego oblotu działo się tutaj najwięcej. Między innymi układano warstwę ścieralną na jezdni w kierunku Bydgoszczy. Ja złapałem ekipę Kobylarni na wiadukcie w Rynarzewie, w piątek i sobotę maszyny dotarły niemal do Rynarzewa. Wcześniej podobne prace wykonywano na jezdni w kierunku Szubina.

Jednocześnie inne ekipy montowały ekrany dźwiękochłonne oraz barierki oddzielające obie jezdnie. W budowie jest też droga zbiorcza na wysokości wsi Szkocja, wiadukt nad drogą ekspresową, który prowadzi do tej miejscowości i dojazdy do niego.

Obwodnica Rynarzewa

Również na obwodnicy Rynarzewa sporo się działo podczas mojego oblotu. Jezdnia w kierunku Szubina miała już ułożoną warstwę ścieralną, a na jezdni w kierunku Bydgoszczy przygotowywano niższe warstwy jezdni do ułożenia warstwy ścieralnej. Warstwa ścieralna pojawiła się już też na dwóch łącznicach węzła Rynarzewo (przy jezdni w kierunku Szubina). Kolejnych dwóch (przy jezdni w kierunku Bydgoszczy) jeszcze nie rozpoczęto budować. Konieczne jest jeszcze wybudowanie dwóch rond. Te prace najprawdopodobniej rozpoczną się po przełożeniu ruchu na drogę ekspresową.

Jednocześnie montowane były ekrany dźwiękochłonne, a tuż obok drogi ekspresowej budowany był most nad rzeczką Gąsawka.

Zamość – Kruszyn Krajeński

Ostatni pokazywany dzisiaj fragment S5 to odcinek od węzła Rynarzewo do Kruszyna Krajeńskiego (do istniejącej drogi ekspresowej). Prace tutaj są najmniej zaawansowane. Warstwa ścieralna na jezdni w kierunku Szubina jest ułożona mniej więcej od kilometra 2+500. Na jezdni w kierunku Bydgoszczy ostatnia warstwa pojawi się zapewne w tym tygodniu. Na odcinku mniej więcej od kilometra 1+000 do 2+500 na obu jezdniach jest ułożona warstwa wiążąca asfaltu.

Od początku problematycznym był pierwszy kilometr we wsi Kruszyn Krajeński. Droga przechodzi tam przez tereny podmokłe. Konieczne było dodatkowe palowanie gruntu. W ostatnich kilkunastu dniach w końcu rozpoczęto usypywanie warstwy piasku. Jednocześnie trwa budowa dojazdów do wiaduktu nad S5 na wysokości hurtowni motoryzacyjnej. Wzdłuż trasy wiercone są też otwory pod stelaże ekranów dźwiękochłonnych

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x