[Kujawska] Koniec rozbudowy

[Kujawska] Koniec rozbudowy

Zakończyła się przebudowa i rozbudowa ulicy Kujawskiej. W ramach inwestycji powstało kilkusetmetrowe torowisko tramwajowe, które zmieniło układ linii w Bydgoszczy.

Zakończyła się budowa jednej z ważniejszych inwestycji związanej z siecią tramwajową w ostatnich latach. Tory łączące rondo Kujawskie z Bernardyńskim planowane były od kilkudziesięciu lat, dzięki nim miał się znacznie zmienić układ komunikacji miejskiej. Główne prace budowlane zakończono pod koniec czerwca, od tego czasu trwały odbiory oraz prace wykończeniowe. Kilka dni temu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej poinformował o końcu odbiorów.

Inwestycja objęła budowę 600 metrowego torowiska, które połączyło rondo Bernardyńskie i Kujawskie. Ze względu na różnicę wysokości konieczne było obniżenie ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego. Dzięki temu tramwaje będą łatwiej pokonywały wzniesienie. Wraz z budową torowiska wyburzono wiele kamienic, wycięto bardzo dużo drzew, a także rozbudowano układ drogowy. Wokół całej trasy powstały nowe chodniki oraz drogi dla rowerów.

Budowę trasy tramwajowej rozpoczęto na początku 2019 roku, zrealizowało ją konsorcjum Gotowski, Tor-Krak oraz PBDI. Jej koszt to 167 mln złotych.

Rondo Bernardyńskie

Okolice ronda Bernardyńskiego znacznie się zmieniły. Ze względu na różnicę terenową konieczne było podniesienie ronda. W związku z budową drugiej jezdni ulicy Kujawskiej drogowcy zdecydowali również o znacznym powiększeniu samego ronda. Wszystko to wymusiło wyburzenie kamienic na rogu ulicy Bernardyńskiej i Zbożowego Rynku oraz na ulicy Toruńskiej. Dodatkowo przy kościele garnizonowym zbudowano mur oporowy, a na samym rondzie pojawiła się sygnalizacja świetlna.

Dziurawy parking przy ulicy Ustronie został zamieniony na nowy, znacznie większy. Jednocześnie zlikwidowano wjazd na ulicę Długą od strony Zbożowego Rynku, a torowisko na ulicy Bernardyńskiej podniesiono. Nieco wyżej, w kierunku ronda Kujawskiego, powstały nowe schody do parku na Wzgórzu Wolności. Obecnie osoby idące od strony centrum do parku mają do pokonania znacznie większą odległość niż kiedyś.

Przebudowie uległo również torowisko w kierunku Babiej Wsi. Kończy się ono na wysokości wjazdu na ulicę Babia Wieś. Dalej tory są rozebrane na kilkudziesięciometrowym odcinku. Powodem tego jest osunięcie się ziemi na wysokości budowy Nordic Astrum. Osunięcie nastąpiło w 2017 roku, jednak do dzisiaj szkody nie zostały naprawione. Projekt naprawy jest gotowy, trudno powiedzieć czy i kiedy zostanie zrealizowana naprawa.

Rondo Kujawskie

Również okolice ronda Kujawskiego znacznie się zmieniły. Przez różnicę terenową konieczne było obniżenie ronda. Do niedawna pod nim znajdowały się nieużywane przejścia podziemne, które w czasie rozbudowy zlikwidowano. Likwidacji uległa też pętla tramwajowa przy ulicy Karpackiej. Miejsce zrujnowanych kamienic pomiędzy jezdniami ulicy Kujawskiej (przy Lwowskiej) zajął parking systemu Park & Ride.

Miasto Bydgoszcz planuje budowę trasy tramwajowej na Szwederowo, w związku z tym zdecydowano o budowie ślepych torów w kierunku tego osiedla. Tory mają długość przystanku, obecnie mogą spełniać rolę torów odstawczych. Inwestycja planowana jest do realizacji za kilka lat, jednak mając wybudowaną odnogę nie będzie trzeba zamykać ronda Kujawskiego w trakcie budowy.

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
12 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dest
Dest
1 miesiąc temu

Czy teren po Browarach będzie zagospodarowany.
Widziałem z tramwaju teren ogrodzony i na płocie wisi tablica informacyjna.
I obskurna kamienica w oknach płyta i chyba do wyburzenia.
Bo ta kamienica szpeci.
Czy teren jest na sprzedaż czy ktoś to kupił.
Co tam powstanie.
Kiedyś pisali że hotel apartamenty.
Co z tym terenem.
A po za tym na tej trasie bałagan.

D'oro Ta
D'oro Ta
1 miesiąc temu

Teren jest problematyczny z tego powodu, że biegnie tam sieć energetyczna napowietrzna wysokiego napięcia. Są plany jej skablowania do ziemi, ale to bardzo odległe plany. Dopóki tego nie schowają pod ziemię nic się tam nie wybuduje ze względu na zbyt duże zbliżenie do tej sieci napowietrznej.
Z innej beczki: widzę, że zlikwidowali te kuriozalne barierki przy chodnikach od strony Zielonych Arkad w stronę R. Bernardyńskiego. Ktoś pomyślał przy odbiorach 😉

CRDN
CRDN
1 miesiąc temu

Na rogu ronda Bernardyńskiego, zamiast parkingu, idealnie wpisałby się jakiś narożny biurowiec.
Wiadomo dla kogo w ogóle ten parking został zrobiony? Czy miasto może kiedyś tę działkę odsprzedać? Według mnie straszne marnotrawstwo bardzo fajnej działki…

Kris
Kris
1 miesiąc temu
Reply to  CRDN

Ja również nie rozumiem pomysłu parkingu w tym miejscu. Dobrej klasy budynek dałby korzystny efekt tej przestrzeni.

Waldemar
Waldemar
1 miesiąc temu
Reply to  Kris

Ale nasi notable zapewne to rozumieją …

Piotr
Piotr
1 miesiąc temu

Dlaczego nie nasadzono drzew na trawnikach przy rondzie i na parkingu? Platan z szkółki o obwodzie pnia 20 cm kosztuje 800zł. Jaki jest sens tworzenie takiego wielkiego betonowego placu, nie wspomnę już o braku zjazdu dla rowerów z parku na wzgórzu, a wystarczyło zrobić pochyły zjazd w kierunku Zielonych arkad z jakąś nawrotką w połowie wysokości, zamiast tego bezsensowne schodki. nawet 200 lat temu jak projektowano ciągi komunikacyjne to robiono nasadzenia z drzew liściastych, a teraz tylko beton i licha trawa.

Waldemar
Waldemar
1 miesiąc temu
Reply to  Piotr

Bo to miasto to królestwo betonu, kostki brukowej i asfaltu … jak cała reszta – to nasz wkład w światową urbanistykę …

Adam
Adam
14 dni temu
Reply to  Piotr

Nie będzie kosztu corocznego grabienia lisci, o klimacie czystości powietrza, cieniu nie mysli żaden prezydent miasta

Przemysław
Przemysław
1 miesiąc temu

Ta inwestycja to ogromne marnotrawstwo środków, co właściwie Bydgoszcz zyskała z tym potwornym placem betonu? Kilkaset metrów torowiska? Przy okazji odsłonięto kilka szepczących budynków. W dodatku mamy kolejne światła na rondzie Bernardyńskim, które kiedyś bardzo fajnie (sprawnie) funkcjonowało. Lepiej zamiast tych przeskalowanych i drogich „dodatków” przywrócić połączenie przez Babią Wieś, które zostało zniszczone.

Waldemar
Waldemar
1 miesiąc temu
Reply to  Przemysław

Dokładnie tak. Na całym świecie 'wywala’ się transport z centr miast starając się maksymalnie udostępnić je dla ludzi … u nas wprowadza go do centrum przy okazji gigantycznie marnotrawiąc przestrzeń … to wielki wkład naszych światłych umysłów w światową urbanistykę !!

Jacek
Jacek
1 miesiąc temu

Trochę śmieszne, że w Fordonie jakieś malutkie niepozorne bieda-kamieniczki próbuje się traktować z pietyzmem i wielkim szacunkiem (nawet jeśli słusznie) a jednocześnie w centrum Bydgoszczy nawyburzano mnóstwo dużo większych kamienic i dalej się z pasją wyburza- jak w przypadku powyższej inwestycji. Licząc lata powojenne z cegły rozbiórkowej z samej tylko południowej części centrum to by spokojnie drugi stary Fordon zbudowali.

12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x