[S5] Bydgoszcz – Świecie #6

[S5] Bydgoszcz – Świecie #6

Na północ i południe od Bydgoszczy budowana jest droga ekspresowa S5. W dzisiejszym wpisie prezentuję aktualne zaawansowanie prac pomiędzy Bydgoszczą, a Świeciem.

Droga ekspresowa S5 pomiędzy Bydgoszczą, a Świeciem powinna być już gotowa. Jednak pierwotny wykonawca – Impresa Pizzarotti nie realizował kontraktu. Z tego powodu kontrakt został zerwany wiosną 2019 roku. Od maja ubiegłego roku na budowie działa konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Dopiero od tego momentu prace wyraźnie przyspieszyły. W tym czasie firmy wykonały 33,15% wszystkich zaplanowanym prac (stan na 30 czerwca).

S5

Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to część trasy łączącej Wrocław z autostradą A1 w Nowych Marzach i dalej z Ostródą. Na odcinku od Wrocławia do Żnina trasa jest już skończona. W naszym województwie trwa budowa trzech odcinków, a także prace wykończeniowe dwóch. Na wschód od Grudziądza prace są znacznie mniej zaawansowane. Gotowy jest pierwszy fragment obwodnicy Ostródy (odcinek droga ekspresowa S7 – droga krajowa 15), a w budowie jest drugi fragment obwodnicy (droga krajowa 15 – droga krajowa 16). Dodatkowo jesienią uchwalono studium korytarzowe trasy Nowe Marzy – Ostróda, jest to jeden z pierwszych kroków do realizacji budowy trasy o długości od 90 do 100 km.

Budowana trasa w województwie kujawsko-pomorskim ma około 130 kilometrów. Podzielono ją na siedem mniejszych. Dwa z nich są już zakończone. Są to odcinek nr 3 (północna obwodnica Bydgoszczy), a także odcinek nr 7 (Żnin – granica województwa). Kolejne dwa są przejezdne na całej długości, ale trwają jeszcze prace wykończeniowe. Są to odcinek nr 4 (zachodnia obwodnica Bydgoszcz) oraz odcinek nr 6 (Szubin – Żnin). Najmniej zaawansowane są odcinki nr 1 (Nowe Marzy – Świecie), nr 2 (dzisiaj pokazywany) i nr 5 (Bydgoszcz – Szubin). Na trzech ostatnich wiosną 2020 roku zmienił się generalny wykonawca.

Trasa, która połączy Świecie i Bydgoszcz ma 22,4 kilometra. Ciągnie się od przejścia dla zwierząt przy węźle Świecie Południe (miejscowość Dworzysko) do węzła Bydgoszcz Północ w Borównie/Żołędowie. Powstaną na nim trzy pełne węzły (Gruczno, Pruszcz w Zbrachlinie i Trzeciewiec/Koronowo), a także jeden częściowo (Bydgoszcz Północ w Borównie, większa jego część powstała w ramach budowy północnej obwodnicy Bydgoszczy). Generalny wykonawca musi wybudować też Miejsce Obsługi Pasażerów w Grucznie oraz Obwód Utrzymania Ruchu na węźle Pruszcz.

Droga będzie miała klasę „S” (droga szybkiego ruchu) o prędkości projektowanej 100 km/h. W obu kierunkach powstaną po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, dzięki temu będzie można w przyszłości rozbudować drogę do przekroju 2×3. Jezdnie drogi ekspresowej wykonawca ułoży z asfaltu.

Bydgoszcz Północ – Kusowo

Zdjęcia, które możesz zobaczyć poniżej zostały zrobione w niedzielne popołudnie, więc trudno powiedzieć gdzie obecnie prowadzone są prace. Poniżej opisuję jedynie aktualny stan zaawansowania prac.

Na większości odcinka mijającego Borówno położono już warstwę wiążącą asfaltu. Brakuje go jedynie w pobliżu węzła Bydgoszcz Północ, gdzie trwa budowa rozjazdów na początku węzła. Trwa też budowa drogi zbiorczej po stronie wschodniej.

Kusowo – Niewieścin

Zaawansowanie prac pomiędzy Kusowem, a Niewieścinem jest niższe niż na pokazywanym wcześniej fragmencie trasy. Od końca obwodnicy Borówna do węzła Trzeciewiec (lub Koronowo, na stronie kontraktu używane są obie nazwy), na jezdni w kierunku Bydgoszczy prowadzone są prace ziemne. Nieco więcej prac wykonano na jezdni w kierunku Świecia. Tam na krótkim odcinku położono już asfalt.

Na węźle Trzeciewiec budowane są łącznice. Najwięcej prac wykonano po stronie jezdni w kierunku Gdańska. Po drugiej stronie widać zarys przyszłego ronda. Na wiadukcie nad S5 położono już warstwę wiążącą asfaltu. Podobnie jak na jezdni zachodniej od węzła Trzeciewiec w kierunku Świecia (na odcinku około 1,5 kilometra). Od pewnego czasu samochody jeżdżą jeżdżą już po tej jezdni (w obu kierunkach). Dalej, w kierunku Niewieścina częściowo ułożono asfalt na drodze zbiorczej.

Niewieścin – MOP Gruczno

Na kolejnym pokazywanym fragmencie odcinka nr 2 drogi ekspresowej S5 sporo działo się do tej pory na jezdni w kierunku Bydgoszczy. Kilkaset metrów za Niewieścinem zaczyna się odcinek warstwy wiążącej asfaltu z dwoma krótkimi przerwami w okolicy węzła Pruszcz. Nieco mniej zrobiono na jezdni w kierunku Świecia, tam prowadzone są prace ziemne, układane są podbudowy, częściowo jest też warstwa wiążąca asfaltu.

Dawne skrzyżowanie drogi krajowej nr 5 z drogą wojewódzką nr 248 (przyszły węzeł Pruszcz) jest obecnie dostępne dla pojazdów jadących drogą krajową. Reszta przebudowywana jest na węzeł. Powstają łącznice i ronda.

MOP Gruczno – Dworzysko

MOP Gruczno to obecnie zaplecze budowy. Widać już jednak pierwsze prace przy budowie miejsca obsługi pasażerów po stronie zachodniej. Najwięcej dzieje się jednak na węźle Gruczno. Tam robione są łącznice i ronda. Gruczno leży w dolinie, więc aby zniwelować różnicę wysokości konieczne było podniesienie terenu w miejscu rond i łącznic i obniżenie terenu w miejscu dróg dojazdowych. Robiąc oblot byłem dronem 1-2 metrów nad poziomem przyszłej drogi ekspresowej, a samochodem na jezdni serwisowej. Dron był dokładnie 5 metrów pode mną (zdjęcie 16/25 w poniższej galerii).

Zainteresował Cię ten artykuł?

Nie przegap kolejnych fotorelacji i informacji o bydgoskich inwestycjach. Zapisz się do newslettera (formularz obok) i bądź zawsze na bieżąco.

Codziennie o godzinie 18 otrzymasz powiadomienie o nowych wpisach.

guest
4 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Rager
Rager
13 dni temu

w drugiej części poproszę o dworcową 28 i ugory 8 ugory 8 to remont z ubiegłego roku ale nie było na stronie efektu końcowego

Henry
Henry
12 dni temu

a kiedy będzie gotowy odcinek Szubin – Bydgoszcz ? Wykonawca – Kobylarnia obiecała oddać do ruchu w polowie roku jeden pas tego odcinka , czy jest to realne ?

Bern
Bern
12 dni temu

Taki krótki odcinek pomiędzy Szubinem a Bydgoszczą a tak długo to robią.Tragedia.Z Poznania.do Żnina już dawno oddali i zapomnieli.Wstyd.

Filip
Filip
11 dni temu

Dlaczego prędkość projektowana 100 km/h? To znaczy że docelowo będzie ograniczenie prędkości?

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x